Pociągi z Krakowa do Balic jednak nie ruszą 1 września

Według zapowiedzi, pociąg będzie kursował co pół godziny, a przejazd będzie trwał 18 minut.

Obraz
Źródło zdjęć: © WP.PL | Mach240390/wikimedia (CC BY 3.0)

Wbrew wcześniejszym zapowiedziom od 1 września nie będzie pociągów z Krakowa na lotnisko w Balicach. Powodem opóźnienia jest niewykonanie w terminie prac modernizacyjnych przez wykonawcę na linii Kraków Główny - Kraków Balice - poinformowały w piątek Koleje Małopolskie.

Linia może jednak zostać uruchomiona jeszcze we wrześniu, po wykonaniu niezbędnych prac, przeprowadzeniu koniecznych testów i przejazdów próbnych. Dokładny termin zostanie ustalony prawdopodobnie w przyszłym tygodniu po spotkaniu z zarządcą infrastruktury - powiedział dziennikarzom prezes Kolei Małopolskich Ryszard Rębilas.

- W związku z otrzymaną informacją od zarządcy infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe SA, że wykonawca nie wykonał w terminie prac modernizacyjnych na Kraków Gł. - Kraków Balice, od 1 września nie możemy rozpocząć regularnych kursów na tej trasie jako przedłużenie dotychczasowej linii z Wieliczki Rynek Kopalnia do Krakowa Głównego, ponieważ nie zapewnia to możliwości realizacji takiego rozkładu jazdy, jaki zarządca infrastruktury od Kolei Małopolskich przyjął - oświadczył Ryszard Rębilas.

Podkreślił, że Koleje Małopolskie są przygotowane, aby w każdej chwili rozpocząć połączenie. - Jednak, jeżeli nie będzie ta linia w pełni przygotowana do realizowania pełnego rozkładu jazdy, nie możemy tej usługi rozpocząć wykonywać" - stwierdził Rębilas.

Zapewnił także, że Koleje Małopolskie podejmą wszelkie możliwe rozmowy z zarządcą infrastruktury jako nadzorcą nad wykonawcą, aby konieczne prace niezwłocznie zostały wykonane. Przeanalizują też utracone z powodu opóźnień korzyści.

Wykonawca poniesie konsekwencje

O tym, że wykonawca nie wykonał w terminie prac modernizacyjnych, poinformował w piątek w komunikacie prasowym zarządca infrastruktury, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządca zapewnił, że wobec wykonawcy wyciągnie konsekwencje. Poinformował jednocześnie, że "start kolejowego połączenia na krakowskie lotnisko nastąpi 1 września, ale z ograniczoną ofertą przewozową". "Wspólnie z przewoźnikiem PLK ustalą najlepszą siatkę połączeń na trasie z Krakowa do Portu Lotniczego oraz właściwy, uwzględniający bezpieczne prowadzenie ruchu, termin jej wprowadzenia" - napisano w komunikacie prasowym.

Koleje Małopolskie nie widzą jednak możliwości uruchomienia ograniczonej liczby połączeń. "Jeżeli wykonawca nie wykonał remontu w całości to żaden pociąg nie jest w stanie odbyć przejazdu zgodnie z zasadami bezpieczeństwa ruchu" - utrzymuje prezes Rębilas. Zapewnia, że podejmie wszelkie możliwe rozmowy z zarządcą infrastruktury jako nadzorca nad wykonawcą, aby niezbędne prace niezwłocznie zostały wykonane.

Czas przejazdu 18 minut

Według zapowiedzi, pociąg z Krakowa do Balic będzie kursował co pół godziny, a przejazd będzie trwał 18 minut. Linię obsługiwać będzie 39 nowoczesnych pociągów, 33 z nich będą kursować na trasie od stacji Wieliczka Rynek-Kopalnia przez Kraków do Balic i z powrotem. Pozostałe sześć pociągów kursować będzie z Krakowa do Balic wczesnym rankiem i późnym wieczorem, kiedy nie ma kursów do Wieliczki.

Według informacji PKP Polskie Linie Kolejowe SA, prace modernizacyjne objęły 12-kilometrowy odcinek linii kolejowej, m.in. budowę drugiego toru między Krakowem Mydlnikami a Krakowem Balicami, wydłużenie połączenia o 0,5 km do terminalu lotniska oraz elektryfikację linii. Wybudowane zostały 3 nowe przystanki: Kraków Młynówka, Kraków Zakliki, Kraków Olszanica. Wszystkie są dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz wyposażone w wiaty, ławki, oświetlenie i system informacji pasażerskiej. Dodatkowo zmodernizowany został przystanek Kraków Łobzów. Inwestycja zakończy się we wrześniu tego roku.

Umowę w formule "zaprojektuj i buduj" PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały 26 września 2013 roku z firmą Astaldi S.p.a. Czas realizacji przewidywał zakończenie prac do 15 lipca br. Wartość kontraktu z wykonawcą to blisko 200 mln zł.

Spółka Koleje Małopolskie Sp. z o.o. została powołana przez Samorząd Województwa Małopolskiego 2 grudnia 2013 roku. Działalność przewozową rozpoczęła 14 grudnia 2014 roku uruchamiając z nowym rozkładem jazdy pociągi na trasie Kraków Główny - Wieliczka Rynek-Kopalnia. 1 czerwca pociągiem z Wieliczki do Krakowa przejechał półmilionowy pasażer. Władze spółki szacują, że milionowy pasażer przejedzie na tej trasie już we wrześniu.

Wybrane dla Ciebie

Wyłudzał pluszowe nagrody. 71 zarzutów oszustwa dla 41-latka
Wyłudzał pluszowe nagrody. 71 zarzutów oszustwa dla 41-latka
Rekordowo tanie mleko w dyskoncie. Skąd taka cena?
Rekordowo tanie mleko w dyskoncie. Skąd taka cena?
Ukraińska szajka rozbita przez służby. Zatrzymania w dwóch miastach
Ukraińska szajka rozbita przez służby. Zatrzymania w dwóch miastach
Nakradła perfum za kilka tysięcy. Z regału zabrała osiem flakonów
Nakradła perfum za kilka tysięcy. Z regału zabrała osiem flakonów
Próg bogactwa w Polsce. Tyle musisz zarabiać
Próg bogactwa w Polsce. Tyle musisz zarabiać
1893,41 zł miesięcznie po 56. roku życia. Komu należą się pieniądze?
1893,41 zł miesięcznie po 56. roku życia. Komu należą się pieniądze?
Podatki w górę ponad 40 proc. Mieszkańcy rozgoryczeni decyzją radnych
Podatki w górę ponad 40 proc. Mieszkańcy rozgoryczeni decyzją radnych
Wiejskie szkoły do likwidacji? Mieszkańcy protestują
Wiejskie szkoły do likwidacji? Mieszkańcy protestują
Oddają pomidory za co łaska. "Można rwać, ile się chce"
Oddają pomidory za co łaska. "Można rwać, ile się chce"
Kartonami przechytrzyli system kaucyjny. Mamy komentarz producenta
Kartonami przechytrzyli system kaucyjny. Mamy komentarz producenta
Gigant zamknął cztery hale w Polsce. Podaje powody
Gigant zamknął cztery hale w Polsce. Podaje powody
Chce przejść na emeryturę w wieku 40 lat. Mówi, ile trzeba zarabiać
Chce przejść na emeryturę w wieku 40 lat. Mówi, ile trzeba zarabiać