Poczta Polska spotka się w sądzie z Polską Grupą Pocztową ws. obsługi sądów

Polska Grupa Pocztowa rozpowszechnia nieprawdziwe informacje ws. działalności Poczty Polskiej - mówił w czwartek dyrektor zarządzający pionem sprzedaży PP Łukasz Gołębiowski. Zapowiedział, że w najbliższych dniach sprawa trafi do sądu.

Obraz
Źródło zdjęć: © WP.PL | Andrzej Hulimka

Jak powiedział Gołębiowski na czwartkowej konferencji prasowej, chodzi o zarzut Polskiej Grupy Pocztowej (PGP), iż Poczta Polska dostarczyła zbyt późno przesyłki z Sądu Rejonowego w Pabianicach do Urzędu Skarbowego w tym mieście.

W ubiegłym tygodniu podczas konferencji prasowej prezesa PGP Leszek Żebrowski powiedział, że "w listopadzie i grudniu Poczta Polska porzuciła wykonywanie swoich obowiązków i naraziła sądy na odraczanie rozpraw w styczniu i w lutym". "Mamy takie udokumentowane przypadki. Nie dostarczała np. zwrotnych potwierdzeń odbioru nadawcom, a terminy doręczeń sięgały 56 dni".

- Przesyłki te nie były doręczone przez nas, tylko osobiście przez pracowników Sądu Rejonowego w Pabianicach. Wykorzystanie tego typu informacji jest absolutnie czynem nieuczciwej konkurencji - ocenił Gołębiowski. Dodał, że Poczta będzie domagała się przeprosin od PGP i "ewentualnego zadośćuczynienia".

Dyrektor zarządzający pionem prawnym Poczty Polskiej Piotr Bielarczyk mówił w czwartek ponadto, że nieprawdziwe są także informacje, że listonosze Poczty Polskiej nakłaniali klientów spółki do wnoszenia skarg na PGP. "Ta informacja godzi w dobre imię Poczty Polskiej" - dodał, zapowiadając wniesienie w najbliższych dniach pozwu do sądu również w tej sprawie.

Pod koniec stycznia Prokuratura Okręgowa w Krakowie - z zawiadomienia Poczty Polskiej - wszczęła śledztwo w sprawie przetargu na dwuletnią obsługę korespondencji z sądów i prokuratur, wartego ok. 500 mln zł. Przetarg ten wygrała Polska Grupa Pocztowa. Do końca 2013 r. sądy i prokuratury doręczały swe pisma za pośrednictwem Poczty Polskiej, od nowego roku zajmuje się tym PGP.

Gołębiowski zwrócił uwagę, że najważniejszym warunkiem formalnym w przetargu na obsługę korespondencji z sądów i prokuratur było posiadanie na dzień 5 listopada 2013 r. sieci placówek pocztowych w każdej gminie. "Mamy dowody na to, że tylko Poczta Polska spełniała ten wymóg. W związku z tym oferta innego operatora pocztowego (PGP) powinna z przyczyn formalnych zostać odrzucona" - podkreślił.

Wyjaśnił, że Poczta Polska złożyła ofertę o ok. 80 mln zł wyższą od PGP z dwóch powodów. "Polska Poczta jako jedyny operator pocztowy jest zobligowany do stosowania restrykcyjnych cen i polityk opustowych, akceptowanych przez regulatora rynku - Urząd Komunikacji Elektronicznej. Biorąc pod uwagę konieczność pokrycia kosztu jednostkowego w tym zakresie Poczta Polska, która musi posiadać 7 tysięcy placówek pocztowych, w przeciwieństwie do swojej konkurencji nie była w stanie zaoferować niższej ceny. To po prostu wynikało z rachunku ekonomicznego" - powiedział.

Bielarczyk zaznaczył ponadto, że spółka chce, by sąd ocenił, czy PGP spełniła warunki przetargu. Jak mówił, zgodnie z przepisami ten spór powinien być rozstrzygnięty w ciągu 30 dni od wniesienia sprawy do sądu. "Tymczasem PGP wniosła wniosek o wyłączenie wszystkich sędziów Sądu Okręgowego oraz Sądu Apelacyjnego w Krakowie" - podkreślił. Jego zdaniem, to rozwiązanie może przedłużyć postępowanie sądowe o co najmniej kilka miesięcy.

Dyrektor zarządzający pionem prawnym Poczty Polskiej wyjaśnił, że teraz konieczne będzie zebranie oświadczeń o bezstronności od wszystkich sędziów Sądu Okręgowego i Apelacyjnego w Krakowie. Następnie Sąd Najwyższy będzie musiał rozpoznać wniosek o wyłączenie tych sędziów. "Jeżeli druga strona (PGP) chciałaby rozstrzygnąć spór na partnerskich zasadach, to powinna podobnie jak my dążyć do tego, by został on rozpoznany jak najszybciej" - podkreślił.

Z informacji Poczty Polskiej wynika, że w 2013 r. spółka dostarczyła prawie 58,9 mln przesyłek sądowych i prokuratorskich oraz ponad 55,6 mln potwierdzeń ich odbioru. "96 proc. przesyłek poleconych dotarło do adresata w ciągu trzech dni roboczych od momentu nadania" - powiedział Gołębiowski. Z puli 57,6 mln listów poleconych, dostarczonych w 2013 r. do sądów i prokuratury, uzasadnione reklamacje dotyczyły 3 564. (PAP)

(planujemy kontynuację tematu)

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Trwają kontrole na wsiach. Co sprawdzają inspektorzy?
Trwają kontrole na wsiach. Co sprawdzają inspektorzy?
Ukradła kwiaty warte 55 tys. zł. Tak się tłumaczy
Ukradła kwiaty warte 55 tys. zł. Tak się tłumaczy
Linia lotnicza się zamyka. Woziła Polaków do turystycznego raju
Linia lotnicza się zamyka. Woziła Polaków do turystycznego raju
Obiad w Warszawie za 19 złotych. Tania stołówka rusza 1 października
Obiad w Warszawie za 19 złotych. Tania stołówka rusza 1 października
Miał 18 mieszkań na wynajem. Teraz się ich pozbywa. Podał powody
Miał 18 mieszkań na wynajem. Teraz się ich pozbywa. Podał powody
Spór o zabytkową willę w Zakopanem. "Czujemy się szykanowani"
Spór o zabytkową willę w Zakopanem. "Czujemy się szykanowani"
Mówi o rozwodzie z polską polityką. A jaki majątek posiada Hołownia?
Mówi o rozwodzie z polską polityką. A jaki majątek posiada Hołownia?
Zbigniew Ziobro zatrzymany. Oto jego oświadczenie majątkowe
Zbigniew Ziobro zatrzymany. Oto jego oświadczenie majątkowe
Zabronione na balkonie. Kary za szkody sięgają tysięcy złotych
Zabronione na balkonie. Kary za szkody sięgają tysięcy złotych
Poprosiła o darmową wodę z kranu. Oto co usłyszała od kelnerki
Poprosiła o darmową wodę z kranu. Oto co usłyszała od kelnerki
"Basy dudnią w głowie". Mieszkańcy mają dość restauracji
"Basy dudnią w głowie". Mieszkańcy mają dość restauracji
"Mafijny styl". Tak oszukali turystów na Podhalu. TPN interweniuje
"Mafijny styl". Tak oszukali turystów na Podhalu. TPN interweniuje