Polacy mówią "nie" nowej opłacie za RTV!

Pomysł wprowadzenia nowej opłaty audiowizualnej, która ma zastąpić abonament radiowo-telewizyjny krytykuje ponad połowa badanych Polaków (54 proc.); popiera go dwie piąte ankietowanych (40 proc.) - wynika z sondażu CBOS.

Obraz
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Dotychczasowy abonament radiowo-telewizyjny ma zostać zastąpiony w przyszłości nową opłatą audiowizualną. Będą nią objęte wszystkie gospodarstwa domowe niezależnie od tego, czy mają zarejestrowane odbiorniki radiowe i telewizyjne.

Projekt zastąpienia dotychczasowego abonamentu radiowo-telewizyjnego nową opłatą audiowizualną budzi mieszane odczucia. Jej wprowadzenie popiera dwie piąte Polaków (40 proc.), natomiast ponad połowa (54 proc.) jest temu przeciwna.

Zastąpienie dotychczasowego abonamentu nową opłatą audiowizualną przeważnie kojarzy się badanym z korzyściami dla budżetu państwa (62 proc.) oraz dla nadawców publicznych (49 proc.). Cześć ankietowanych twierdzi jednak, że budżet państwa oraz publiczne radio i telewizja na tym nie skorzystają (odpowiednio: 12 proc. i 14 proc.).

Jeszcze bardziej rozbieżne i w przeważającej mierze sceptyczne są oceny wpływu nowego sposobu płatności na sytuację obywateli. Przekonanie, że będzie on niekorzystny dla ogółu społeczeństwa, wyraża niemal połowa badanych (45 proc.), natomiast przeciwnego zdania jest niespełna jedna trzecia ankietowanych (30 proc.).

Podobnie respondenci oceniaj a skutki proponowanego rozwiązania dla samych siebie. Opinię, że będzie to dla nich niekorzystne, wyraża ponad dwie piąte badanych (44 proc.), natomiast pogląd, że korzystne - ponad jedna czwarta (27 proc.). Dwóch na dziesięciu badanych (21 proc.) twierdzi, że zmiana opłaty abonamentowej nie będzie miała żadnego znaczenia dla ich gospodarstw domowych.

Za finansowaniem publicznego radia i telewizji z budżetu państwa opowiada się niemal dwie trzecie Polaków (63 proc.). Ponad jedna czwarta (27 proc.) uważa, że powinny być one finansowane z abonamentu płaconego przez posiadaczy odbiorników radiowych i telewizyjnych.

Ponad dwie trzecie Polaków (69 proc.) akceptuje współfinansowanie mediów publicznych z emisji reklam. Przeciwny pozyskiwaniu przez nie pieniędzy z tego źródła jest co czwarty badany (25 proc.), w tej grupie wyróżniają się zwłaszcza najmłodsi respondenci.

Większość Polaków (59 proc.) jest przeciwna prywatyzacji publicznego radia i telewizji. Za częściową prywatyzacją Polskiego Radia i telewizji publicznej opowiada się nieco ponad jedna piąta badanych (22 proc.), a za całkowitą - co jedenasty respondent (9 proc.).

Badanie przeprowadzono metodą wywiadów bezpośrednich (face to face) wspomaganych komputerowo (CAPI) w dniach 5-12 września 2013 roku na liczącej 911 osób reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Personel sprzątający szpitala stracił dodatki. "Straszą zwolnieniami"
Personel sprzątający szpitala stracił dodatki. "Straszą zwolnieniami"
Skarbówka sprzedaje auta. Do wzięcia popularny Ford za 4 tys. zł
Skarbówka sprzedaje auta. Do wzięcia popularny Ford za 4 tys. zł
Nachodzą domowników i "kontrolują" panele. Urząd wydał komunikat
Nachodzą domowników i "kontrolują" panele. Urząd wydał komunikat
Ile trzeba zarabiać, by być bogatym w Polsce? Oto kwoty
Ile trzeba zarabiać, by być bogatym w Polsce? Oto kwoty
Powiesili kartki we włoskich kawiarniach. Dają klientom 15 minut
Powiesili kartki we włoskich kawiarniach. Dają klientom 15 minut
Okradała sąsiadkę miesiącami. Metodą "na salami" zabrała 19 tys. zł
Okradała sąsiadkę miesiącami. Metodą "na salami" zabrała 19 tys. zł
Wygrał w Eurojackpot ponad 54 mln euro. Oto gdzie kupił los
Wygrał w Eurojackpot ponad 54 mln euro. Oto gdzie kupił los
Kalendarz adwentowy z energetykami od Red Bulla. W sieci zawrzało
Kalendarz adwentowy z energetykami od Red Bulla. W sieci zawrzało
Choinki w marketach za 50 zł. Tak można się naciąć
Choinki w marketach za 50 zł. Tak można się naciąć
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów
Kurierzy DPD oburzeni. Chodzi o pracę w Wigilię
Kurierzy DPD oburzeni. Chodzi o pracę w Wigilię
Boom na nieruchomości w Hiszpanii. Polacy otarli się o rekord
Boom na nieruchomości w Hiszpanii. Polacy otarli się o rekord