Polacy mówią "nie" nowej opłacie za RTV!

Pomysł wprowadzenia nowej opłaty audiowizualnej, która ma zastąpić abonament radiowo-telewizyjny krytykuje ponad połowa badanych Polaków (54 proc.); popiera go dwie piąte ankietowanych (40 proc.) - wynika z sondażu CBOS.

Obraz
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Dotychczasowy abonament radiowo-telewizyjny ma zostać zastąpiony w przyszłości nową opłatą audiowizualną. Będą nią objęte wszystkie gospodarstwa domowe niezależnie od tego, czy mają zarejestrowane odbiorniki radiowe i telewizyjne.

Projekt zastąpienia dotychczasowego abonamentu radiowo-telewizyjnego nową opłatą audiowizualną budzi mieszane odczucia. Jej wprowadzenie popiera dwie piąte Polaków (40 proc.), natomiast ponad połowa (54 proc.) jest temu przeciwna.

Zastąpienie dotychczasowego abonamentu nową opłatą audiowizualną przeważnie kojarzy się badanym z korzyściami dla budżetu państwa (62 proc.) oraz dla nadawców publicznych (49 proc.). Cześć ankietowanych twierdzi jednak, że budżet państwa oraz publiczne radio i telewizja na tym nie skorzystają (odpowiednio: 12 proc. i 14 proc.).

Jeszcze bardziej rozbieżne i w przeważającej mierze sceptyczne są oceny wpływu nowego sposobu płatności na sytuację obywateli. Przekonanie, że będzie on niekorzystny dla ogółu społeczeństwa, wyraża niemal połowa badanych (45 proc.), natomiast przeciwnego zdania jest niespełna jedna trzecia ankietowanych (30 proc.).

Podobnie respondenci oceniaj a skutki proponowanego rozwiązania dla samych siebie. Opinię, że będzie to dla nich niekorzystne, wyraża ponad dwie piąte badanych (44 proc.), natomiast pogląd, że korzystne - ponad jedna czwarta (27 proc.). Dwóch na dziesięciu badanych (21 proc.) twierdzi, że zmiana opłaty abonamentowej nie będzie miała żadnego znaczenia dla ich gospodarstw domowych.

Za finansowaniem publicznego radia i telewizji z budżetu państwa opowiada się niemal dwie trzecie Polaków (63 proc.). Ponad jedna czwarta (27 proc.) uważa, że powinny być one finansowane z abonamentu płaconego przez posiadaczy odbiorników radiowych i telewizyjnych.

Ponad dwie trzecie Polaków (69 proc.) akceptuje współfinansowanie mediów publicznych z emisji reklam. Przeciwny pozyskiwaniu przez nie pieniędzy z tego źródła jest co czwarty badany (25 proc.), w tej grupie wyróżniają się zwłaszcza najmłodsi respondenci.

Większość Polaków (59 proc.) jest przeciwna prywatyzacji publicznego radia i telewizji. Za częściową prywatyzacją Polskiego Radia i telewizji publicznej opowiada się nieco ponad jedna piąta badanych (22 proc.), a za całkowitą - co jedenasty respondent (9 proc.).

Badanie przeprowadzono metodą wywiadów bezpośrednich (face to face) wspomaganych komputerowo (CAPI) w dniach 5-12 września 2013 roku na liczącej 911 osób reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Pięć zawodów przyszłości. Ci pracownicy mają być rozchwytywani
Pięć zawodów przyszłości. Ci pracownicy mają być rozchwytywani
Dramatyczna sytuacja na rynku ziemniaków. "Są sprzedawane za bezcen"
Dramatyczna sytuacja na rynku ziemniaków. "Są sprzedawane za bezcen"
Te naczynia z Pepco groźne dla zdrowia. Kupiłeś? Zniszcz lub zwróć
Te naczynia z Pepco groźne dla zdrowia. Kupiłeś? Zniszcz lub zwróć
Nastolatek wyłudził 600 tys. zł. Zakładał garnitur i udawał adwokata
Nastolatek wyłudził 600 tys. zł. Zakładał garnitur i udawał adwokata
Podhalański Patrol Budowlany. Tak walczą z patodeweloperką w Zakopanem
Podhalański Patrol Budowlany. Tak walczą z patodeweloperką w Zakopanem
Gdzie wyrzucić styropian po telewizorze albo lodówce? Oto odpowiedź
Gdzie wyrzucić styropian po telewizorze albo lodówce? Oto odpowiedź
Problemy giganta. Makro zamyka cztery hale w Polsce
Problemy giganta. Makro zamyka cztery hale w Polsce
Już omijają nowe prawo. Były radny zrobił akcje w markecie
Już omijają nowe prawo. Były radny zrobił akcje w markecie
Butelka wody Ustronianka wywołała burzę. Mamy komentarz Kauflandu
Butelka wody Ustronianka wywołała burzę. Mamy komentarz Kauflandu
Duża zmiana w Biedronce. Klienci szybko ją zobaczą
Duża zmiana w Biedronce. Klienci szybko ją zobaczą
To już plaga na Podlasiu. Rolnicy znajdują niebezpieczne przedmioty
To już plaga na Podlasiu. Rolnicy znajdują niebezpieczne przedmioty
Nocowanie w studio. Wyjazd busem. Nietypowa oferta pracy dla Polaków
Nocowanie w studio. Wyjazd busem. Nietypowa oferta pracy dla Polaków