Polacy wyznaczają trendy. Jesteśmy potęgą w świątecznej branży
Polskie bombki podbijają świat, a producenci już wyznaczają trendy na ten sezon. Na rynku rośnie popularność figurek, a sprzedawcy mówią wprost: klienci coraz częściej szukają ozdób jako prezentów. Sprawdziliśmy, jakie motywy i kolory będą królować na choinkach w tym roku.
Jesteśmy bezsprzecznie jednym z liderów w świecie bombek. W 2023 r. Polska wyeksportowała ozdoby świąteczne o wartości 68,2 mln euro, zajmując piąte miejsce na świecie i trzecie w Europie. Eksport bombek w 2023 r. był o połowę wyższy niż ich import. Największym globalnym eksporterem ozdób świątecznych są Chiny. W Europie wyprzedzają polskich producentów tylko Holandia i Niemcy.
Konsumencki sezon bożonarodzeniowy w Polsce rusza tuż po Wszystkich Świętych. Wtedy na sklepowych półkach - zarówno w dużych sieciach, jak i mniejszych punktach - pojawiają się pierwsze świąteczne ozdoby. Choć bombki to typowy produkt sezonowy, ich produkcja trwa przez cały rok.
Król mebli z Sulęcina. Liczył na szybki zarobek. Puściły mu nerwy
Najbardziej intensywny okres dla producentów przypada na lato. To wtedy powstają nowe serie, realizowane są zamówienia i przygotowywana jest oferta, która trafi do sklepów na przełomie listopada i grudnia. Wcześniej rodzą się projekty i koncepcje kolejnych wzorów. Trendy zmieniają się z sezonu na sezon, ale niezmiennie od lat w świątecznych kolekcjach królują dwa kolory.
Tegoroczne trendy bombkarskie
Można spokojnie powiedzieć, że nasze fabryki i manufaktury wyznaczają światowe trendy. Dlatego zapytaliśmy o to, jakie bombki będą dominować na choinkach w tym roku.
W tym roku zdecydowanie widać rosnący udział bombek-figurek w całym rynku. Przez lata dominowały u nas tradycyjne bombki okrągłe, ale teraz z roku na rok obserwujemy coraz większą sprzedaż ozdób w różnych kształtach. Inspiracją może być właściwie wszystko - kultura, religia, popkultura, zainteresowania czy nawet ścieżki kariery. Klienci bardzo często wybierają figurki jako prezenty, dopasowując je do tego, czym bliska osoba się zajmuje lub co lubi - mówi WP Finanse Marcin Wiśniewski z zespołu firmy Syn Bombkarza.
Co więcej, z perspektywy producentów i sprzedawców, jak słyszymy w firmie ze Złotoryi, bombki coraz częściej pełnią funkcję upominku, a nie tylko dekoracji. - W tym roku najczęściej słyszeliśmy pytania o możliwość zapakowania bombki na prezent albo o przygotowanie personalizowanej ozdoby. Udział bombek kupowanych właśnie jako prezent zdecydowanie rośnie - podkreśla nasz rozmówca.
Potwierdza to Małgorzata Ciszewska z warszawskiej Bombkarni, którą prowadzi od 19 lat.
- Takie bombki świetnie sprawdzają się jako prezenty. Ostatnio była u mnie aktorka, która kupiła bombkę w kształcie butelki szampana w wiaderku z lodem dla swojej agentki, żeby świętować nowy kontrakt. Bombki tematyczne są bardzo popularne: dla kociarzy, dla miłośników psów, serca, piernikowe kształty... Ludzie wolą przynieść na święta coś symbolicznego zamiast kolejnych słodyczy czy jedzenia. Zamiast piec pierniki, kupujemy bombkę w kształcie piernika - i prezent jest gotowy - mówi przedsiębiorczyni.
Właścicielka sklepu podkreśla, że co roku zmienia ofertę, rozwijając własne autorskie kolekcje.
Co roku zmieniamy kolekcje: dodajemy nowe wzory, a te lubiane przez klientów zostają. Mamy dwie główne linie. Pierwsza to kolekcja folkowa, inspirowana sztuką, strojami i haftami ludowymi. Inspirujemy się także tkaninami z różnych epok, ornatami i wzorami z muzeów - przenosimy je na bombki - wyjaśnia.
Ciszewska zauważa również, że niezmiennie od lat największą popularnością cieszą się tradycyjne barwy świąteczne - czerwień i zieleń. - Widzę natomiast, że minęła już tendencja do ubierania choinek na jeden kolor - podsumowuje.
W kętrzyńskiej fabryce bombek słyszymy natomiast, że w tym roku dzieci oszalały na punkcie bombek w kształcie wakacyjnego hitu - Labubu.
Lucyna Gozdek, projektantka i dyrektor artystyczna w GMC Fabryka Bombek, przygotowała na ten rok trzy autorskie linie. Easy to kolekcja lekka i kreatywna, oparta na błękitach, butelkowej zieleni, brązach z burgundem, pudrowych różach czy cytrynowej żółci. Real nawiązuje do natury - dominują szyszki, liście, ptaki, grzyby i bajkowe leśne postaci. Deep to linia elegancka, z metalicznymi turkusami, srebrem, złotem i pistacjową zielenią oraz kształtami inspirowanymi renesansem: gwiazdami, koronami czy wachlarzami.
- Trendy w branży bombkarskiej zmieniają się tak samo jak w modzie, meblach czy dekoracjach. Bombki również podlegają sezonowym tendencjom, a my - jako producent - nie tylko je obserwujemy, lecz także współtworzymy. Co roku wysyłamy nasze kolekcje na przeglądy trendów i one zawsze się tam pojawiają, dlatego jesteśmy częścią tego procesu - mówi nam projektantka.
Michał Krawiel, dziennikarz WP Finanse i money.pl