Polacy wyznaczają trendy. Jesteśmy potęgą w świątecznej branży

Polskie bombki podbijają świat, a producenci już wyznaczają trendy na ten sezon. Na rynku rośnie popularność figurek, a sprzedawcy mówią wprost: klienci coraz częściej szukają ozdób jako prezentów. Sprawdziliśmy, jakie motywy i kolory będą królować na choinkach w tym roku.

Polska jest znaczącym producentem bombek Polska jest znaczącym producentem bombek
Źródło zdjęć: © East News | Artur Barbarowski
Michał Krawiel

Jesteśmy bezsprzecznie jednym z liderów w świecie bombek. W 2023 r. Polska wyeksportowała ozdoby świąteczne o wartości 68,2 mln euro, zajmując piąte miejsce na świecie i trzecie w Europie. Eksport bombek w 2023 r. był o połowę wyższy niż ich import. Największym globalnym eksporterem ozdób świątecznych są Chiny. W Europie wyprzedzają polskich producentów tylko Holandia i Niemcy.

Konsumencki sezon bożonarodzeniowy w Polsce rusza tuż po Wszystkich Świętych. Wtedy na sklepowych półkach - zarówno w dużych sieciach, jak i mniejszych punktach - pojawiają się pierwsze świąteczne ozdoby. Choć bombki to typowy produkt sezonowy, ich produkcja trwa przez cały rok.

Król mebli z Sulęcina. Liczył na szybki zarobek. Puściły mu nerwy

Najbardziej intensywny okres dla producentów przypada na lato. To wtedy powstają nowe serie, realizowane są zamówienia i przygotowywana jest oferta, która trafi do sklepów na przełomie listopada i grudnia. Wcześniej rodzą się projekty i koncepcje kolejnych wzorów. Trendy zmieniają się z sezonu na sezon, ale niezmiennie od lat w świątecznych kolekcjach królują dwa kolory.

Tegoroczne trendy bombkarskie

Można spokojnie powiedzieć, że nasze fabryki i manufaktury wyznaczają światowe trendy. Dlatego zapytaliśmy o to, jakie bombki będą dominować na choinkach w tym roku.

W tym roku zdecydowanie widać rosnący udział bombek-figurek w całym rynku. Przez lata dominowały u nas tradycyjne bombki okrągłe, ale teraz z roku na rok obserwujemy coraz większą sprzedaż ozdób w różnych kształtach. Inspiracją może być właściwie wszystko - kultura, religia, popkultura, zainteresowania czy nawet ścieżki kariery. Klienci bardzo często wybierają figurki jako prezenty, dopasowując je do tego, czym bliska osoba się zajmuje lub co lubi - mówi WP Finanse Marcin Wiśniewski z zespołu firmy Syn Bombkarza.

Co więcej, z perspektywy producentów i sprzedawców, jak słyszymy w firmie ze Złotoryi, bombki coraz częściej pełnią funkcję upominku, a nie tylko dekoracji. - W tym roku najczęściej słyszeliśmy pytania o możliwość zapakowania bombki na prezent albo o przygotowanie personalizowanej ozdoby. Udział bombek kupowanych właśnie jako prezent zdecydowanie rośnie - podkreśla nasz rozmówca.

Potwierdza to Małgorzata Ciszewska z warszawskiej Bombkarni, którą prowadzi od 19 lat.

- Takie bombki świetnie sprawdzają się jako prezenty. Ostatnio była u mnie aktorka, która kupiła bombkę w kształcie butelki szampana w wiaderku z lodem dla swojej agentki, żeby świętować nowy kontrakt. Bombki tematyczne są bardzo popularne: dla kociarzy, dla miłośników psów, serca, piernikowe kształty... Ludzie wolą przynieść na święta coś symbolicznego zamiast kolejnych słodyczy czy jedzenia. Zamiast piec pierniki, kupujemy bombkę w kształcie piernika - i prezent jest gotowy - mówi przedsiębiorczyni.

Właścicielka sklepu podkreśla, że co roku zmienia ofertę, rozwijając własne autorskie kolekcje.

Co roku zmieniamy kolekcje: dodajemy nowe wzory, a te lubiane przez klientów zostają. Mamy dwie główne linie. Pierwsza to kolekcja folkowa, inspirowana sztuką, strojami i haftami ludowymi. Inspirujemy się także tkaninami z różnych epok, ornatami i wzorami z muzeów - przenosimy je na bombki - wyjaśnia.

Ciszewska zauważa również, że niezmiennie od lat największą popularnością cieszą się tradycyjne barwy świąteczne - czerwień i zieleń. - Widzę natomiast, że minęła już tendencja do ubierania choinek na jeden kolor - podsumowuje.

W kętrzyńskiej fabryce bombek słyszymy natomiast, że w tym roku dzieci oszalały na punkcie bombek w kształcie wakacyjnego hitu - Labubu.

Lucyna Gozdek, projektantka i dyrektor artystyczna w GMC Fabryka Bombek, przygotowała na ten rok trzy autorskie linie. Easy to kolekcja lekka i kreatywna, oparta na błękitach, butelkowej zieleni, brązach z burgundem, pudrowych różach czy cytrynowej żółci. Real nawiązuje do natury - dominują szyszki, liście, ptaki, grzyby i bajkowe leśne postaci. Deep to linia elegancka, z metalicznymi turkusami, srebrem, złotem i pistacjową zielenią oraz kształtami inspirowanymi renesansem: gwiazdami, koronami czy wachlarzami.

- Trendy w branży bombkarskiej zmieniają się tak samo jak w modzie, meblach czy dekoracjach. Bombki również podlegają sezonowym tendencjom, a my - jako producent - nie tylko je obserwujemy, lecz także współtworzymy. Co roku wysyłamy nasze kolekcje na przeglądy trendów i one zawsze się tam pojawiają, dlatego jesteśmy częścią tego procesu - mówi nam projektantka.

Michał Krawiel, dziennikarz WP Finansemoney.pl

Wybrane dla Ciebie
Pamiętaj o tej uldze. Czas tylko do końca grudnia
Pamiętaj o tej uldze. Czas tylko do końca grudnia
10 tys. zł opłaty dla właścicieli działek. Urzędnicy mierzą odległości
10 tys. zł opłaty dla właścicieli działek. Urzędnicy mierzą odległości
Fala żywności z Ukrainy płynie do Polski. Wśród nich te produkty
Fala żywności z Ukrainy płynie do Polski. Wśród nich te produkty
Pierwsza taka niedziela w grudniu. Sklepy zmieniają godziny otwarcia
Pierwsza taka niedziela w grudniu. Sklepy zmieniają godziny otwarcia
Od stycznia więcej pieniędzy zostawisz przy kasie. Oto przyczyna
Od stycznia więcej pieniędzy zostawisz przy kasie. Oto przyczyna
Polska sieć wchodzi do Warszawy. Rzuci wyzwanie Żabce?
Polska sieć wchodzi do Warszawy. Rzuci wyzwanie Żabce?
Duża zmiana w abonamencie RTV. Wiemy, kiedy ją odczujemy
Duża zmiana w abonamencie RTV. Wiemy, kiedy ją odczujemy
Polacy rzucili się na te oferty pracy. W zeszłym roku tak nie było
Polacy rzucili się na te oferty pracy. W zeszłym roku tak nie było
Dostałeś wezwanie do zapłaty za parking? Ministerstwo ostrzega
Dostałeś wezwanie do zapłaty za parking? Ministerstwo ostrzega
Taką czekoladę kupujemy. Niepokojące wyniki kontroli
Taką czekoladę kupujemy. Niepokojące wyniki kontroli
Polski gigant otworzył pierwszy sklep w Mołdawii. Mówi o rekordzie
Polski gigant otworzył pierwszy sklep w Mołdawii. Mówi o rekordzie
Ruszył kolejny jarmark. Grzaniec o połowę tańszy niż we Wrocławiu
Ruszył kolejny jarmark. Grzaniec o połowę tańszy niż we Wrocławiu
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇