Polaku, tam się robi zakupy
Metamorfozy w sieciach detalicznych w Polsce widać gołym okiem. Zmieniają się nie tylko - jak twierdzą złośliwi - ceny, ale także wygląd, jakość obsługi, wybór i jakość towarów. Z roku na rok przybywa też sklepów.
Tę dynamikę w rozwoju sieci widać również w najnowszym zestawieniu Kondej Marketing. Firma po raz kolejny przygotowała ranking sklepów, które najbardziej odpowiadają naszym oczekiwaniom. Na czołowych miejscach zaszły olbrzymie zmiany. Oto najlepsze sklepy dla Polaków.
Polaku, tam się robi zakupy
Metamorfozy w sieciach detalicznych w Polsce widać gołym okiem. Zmieniają się nie tylko - jak twierdzą złośliwi - ceny, ale także wygląd, jakość obsługi, wybór i jakość towarów. Z roku na rok przybywa też sklepów.
Tę dynamikę w rozwoju sieci widać również w najnowszym zestawieniu Kondej Marketing. Firma po raz kolejny przygotowała ranking sklepów, które najbardziej odpowiadają naszym oczekiwaniom. Na czołowych miejscach zaszły olbrzymie zmiany. Oto najlepsze sklepy dla Polaków.
10. POLOmarket
Na miejscu dziesiątym bez zmian. Swoją pozycję z poprzedniego zestawienia zachował POLOmarket. Sieć liczy 344 supermarkety. W 2011 roku otworzono sklepy sieci między innymi w Lubiczu, Zabrzu, Zielonej Górze i Pasłęku.
Wkrótce nowe placówki powstaną w Koninie, Dziwnowie, Bartoszycach oraz Władysławowie.
POLOmarket uzyskał w rankingu 71,43 pkt, poprawił swój wynik o 0,39 pkt.
9. Netto
Do pierwszej dziesiątki weszła sieć supermarketów Netto i awansowała od razu na dziewiąte miejsce.
W marcu Netto otrzymało nagrodę w konkursie "Retailer of the Year 2011", organizowanym przez Blue Business Media, za najlepszy sklep w kategorii "Dyskonty". Nagroda przyznawana jest na podstawie badań wśród dostawców.
Netto uzyskało w zestawieniu 72,6 pkt po wzroście o 1,91 pkt. Jest to największy wzrost pośród pierwszej dziesiątki rankingu.
8. Tesco supermarkety
Miejsce ósme z 72,73 punktami zajmują supermarkety Tesco. To lepszy wynik niż w poprzednim rankingu o 1,1 pkt. Dzięki temu dystans do siódmego miejsca znacznie się zmniejszył.
Na terenie Polski znajduje się w sumie około 400 placówek marki Tesco (hipermarkety, hipermarkety kompaktowe i supermarkety). Tesco Extra to próba podbicia najbardziej perspektywicznego rynku osiedlowego. Niestety konkurując na nim z Carrefourem (popularne zielone ekspresy), Biedronką i Lidlem. Brytyjska sieć skutecznie wypiera z tego segmentu polskich przedsiębiorców.
Tesco planuje również wejście do internetu (zobacz: Amazon, Tesco, H&M. Kto jeszcze otworzy sklep internetowy?).
Brytyjska sieć nie zamierza oddawać pola innym sieciom handlowym i stawia na mocną ekspansję. Tesco chce w Polsce wielokrotnie zwiększyć liczbę swoich sklepów. Szuka 2 tysięcy lokalizacji w niemal 600 miejscowościach. Tylko do 2014 roku Tesco chce mieć w Polsce 600 sklepów różnego formatu (zobacz: Tesco podbije Polskę!).
7. Intermarche
Intermarche to europejska sieć supermarketów spożywczo-przemysłowych, prowadzonych przez Muszkieterów - niezależnych przedsiębiorców. Z 73,17 pkt sklepy tej marki zajęły w zestawieniu siódme miejsce, czyli dokładnie tak samo, jak w poprzedniej edycji zestawienia. Od wcześniejszego rankingu nastąpiła poprawa o 0,76 pkt.
Sieć ma w Polsce już 170 sklepów, a ostatnie dwa zostały otwarte w Bytomiu i Świdnicy. To nie koniec ekspansji. Przez cały marzec trwała kampania medialna Grupy Muszkieterów pod hasłem „poszukujemy lokalizacji dla supermarketów". Jej celem było m.in. pozyskanie odpowiednich terenów bądź powierzchni handlowych pod przyszłe sklepy Intermarche lub Bricomarche.
Intermarche rozwija również sieć swoich stacji benzynowych. Obecnie pod własnym logo działa 38 stacji. Dwie najnowsze to stacje w Lubsku oraz Szprotawie.
6. Kaufland
Kaufland uzyskał w najnowszym rankingu 73,59 pkt, czyli o 0,31 pkt więcej niż poprzednio, co ponownie pozwoliło na zajęcie szóstego miejsca.
O sieci zrobiło się ostatnio głośno, gdy okazało się, że jeden ze sklepów Kaufland w Pilznie na zachodzie Czech, sprzedawał cukier z logo i hasłem partii komunistycznej (zobacz: Hipermarket sprzedawał cukier z logo partii komunistycznej).
Kaufland chce przyciągnąć klientów do swoich sklepów specjalnymi promocjami. Pomimo czeskiej wpadki, sieć dba o wizerunek, czego najlepszym przykładem jest specjalna promocja. Jeśli klient znajdzie na półkach przeterminowany produkt, to otrzymuje bon towarowy (zobacz: Zarabianie przez kupowanie).
5. Auchan
Auchan jest najtańszym sklepem w Koszyku Wirtualnej Polski (zobacz: Koszyk Wirtualnej Polski. Oto najtańsze sklepy).
Francuska sieć ma swoje sklepy w 12 krajach świata. W Polsce pierwszy hipermarket otworzyła w maju 1996 roku w Piasecznie pod Warszawą. W tej chwili w naszym kraju działa 22 sklepów tej marki.
W 2011 roku Auchan otworzył sklep internetowy o nazwie Auchan Direct.
Od poprzedniego zestawienia spółka - jako jedna z dwóch w pierwszej dziesiątce - pogorszyła swój wynik. W porównaniu z poprzednim rankingiem Auchan osiągnął 74,37 pkt, czyli stracił 0,82 pkt.
4. Lidl
Na czwarte miejsce w zestawieniu, dzięki słabemu wynikowi Auchan, awansował Lidl. Sieć poprawiła swój wynik o 0,44 pkt i z wynikiem 74,83 pkt mocno zbliżyła się do podium rankingu.
Sieć handlowa Lidl Polska otrzymała w maju tytuł Kryształowej Marki Godnej Zaufania w corocznym plebiscycie wydawnictwa Reader’s Digest. O przyznaniu nagrody zdecydowały głosy oddane przez konsumentów – czytelników pisma.
Ta największą sieć dyskontów w Europie ma w Polsce 525 sklepów. Jej nazwa pochodzi od nazwiska emerytowanego nauczyciela Ludwika Lidla. Właściciel firmy o nazwisku Schwarz (pol. czarny), aby uniknąć skojarzeń z czarnym rynkiem (niem. Schwarzmarkt, co również można tłumaczyć jako sklep lub market Schwartza, czyli Czarnego) odkupił prawa do używania nazwiska Lidl za... 1000 marek.
Na rynku jesteśmy świadkami bezpardonowej walki. To Biedronka rzuciła wyzwanie Lidlowi, wprowadzając do swoich sklepów markowe wina po bardzo niskich cenach. Na odpowiedź Niemców nie trzeba było długo czekać i w efekcie rozgorzała winna wojna. Jak na razie wygrywają... polscy klienci (zobacz: Winna wojna o klienta).
3. Carrefour
Coraz bardziej od drugiego miejsca oddala się Carrefour. Mimo iż udało się tej sieci utrzymać najniższy stopień podium, to jednak czuje już na sobie oddech czwartego w rankingu Lidla.
Carrefour osiągnął wynik 74,83 pkt. To spadek o 1,7 pkt wobec poprzedniego zestawienia.
Sieć w Polsce ma około 350 sklepów, w tym 84 hipermarketów, a także ponad 40 galerii handlowych oraz ponad 40 stacji benzynowych.
Carrefour dokonuje dużych zmian w aranżacji sklepów, zrywając ze stereotypowym wyobrażeniem na temat hipermarketów. Przyznajemy, nowe markety robią wrażenie, a mimo to klienci się pieklą. Zmiany są bowiem tak radykalne, że nie mogą się połapać, gdzie znaleźć towary, których szukają (zobacz: Zupełnie nowe hipermarkety znanej sieci).
2. Tesco hipermarkety
Już niedługo będzie można powiedzieć o Tesco to samo, co o Adasiu Miałczyńskim z "Nic śmiesznego" - wiecznie drugi. To już kolejne zestawienie Kondej Marketing, w którym ta sieć zajmuje drugie miejsce.
Ta największa brytyjska sieć hipermarketów i supermarketów (ponad 2000 punktów na całym świecie) na początku zajmowała się sprzedażą żywności. W tej chwili sprzedaje już odzież, sprzęt elektroniczny, a nawet samochody.
Tym razem Tesco udało się poprawić swój wynik. W porównaniu z poprzednim zestawieniem poszedł w górę o 0,41 pkt do 79,78 pkt. Dzięki temu dystans do lidera rankingu nieco się zmniejszył.
Brytyjczycy zamierzają powalczyć o klientów z dyskontami. Ceny w sklepach tej sieci mają być takie same bądź niższe niż w Biedronce czy Lidlu (zobacz: Tesco rzuca rękawicę dyskontom).
1. Biedronka
Już po raz kolejny na szczycie zestawienia znalazła się Biedronka. Swoje sklepy sieć ma w ponad 1800 punktach w Polsce.
Cały czas kontynuuje prace nad poprawą swojego wizerunku. W każdym kolejnym tygodniu metamorfozie podlega kilkadziesiąt placówek. Nowy wystrój dyskontu widoczny jest już w ponad 680 sklepach (zobacz: Już ponad 680 odmienionych Biedronek).
Biedronka nie chce być już kojarzona tylko z produktami dla mniej zamożnych. Wyraźnie idzie w kierunku supermarketu. Ma temu służyć wprowadzenie na półki produktów wyższej jakości, ale wciąż dostępnych w niskiej cenie. Kolejnym krokiem jest pomysł, by w dużych miastach Biedronka zaczęła się pojawiać w centrach handlowych (zobacz: Biedronkę spotkamy w centrach handlowych).
Ponownie tylko tej sieci udało się pokonać magiczną barierę 80 pkt. W porównaniu z poprzednim rankingiem notowania Biedronki wzrosły o 0,1 pkt do 80,25 pkt.