Promocje, własne słoiki. Tak Biedronka, Lidl, Kaufland zastawiają na nas eko sieci
Sieci w zielonych barwach
Ekologia jest w modzie. W ten silny trend wpisują się także największe sieci handlowe, które chcą złowić klientów w eko sieci.
Częściowo wynika to ze zmian w postawach i świadomości konsumentów, dla których ekologia jest coraz ważniejsza. Nie bez znaczenia jest tu też prawo krajowe, a także płynące z Brukseli nowe, ogólnounijne normy, do których dostosować się po prostu trzeba.
Stąd wdrażane na różne sposoby akcje zero waste czy działania na rzecz poszanowania energii. Przykładów nie brakuje w dobrze znanych każdemu Polakowi sieciach.
Zobaczcie sami, jak Lidl, Biedronka, Carrefour, Kaufland, H&M czy Ikea zmieniają barwy na zielone.
Lidl nie marnuje
Pod koniec lutego sieć Lidl ruszyła z akcją „Kupuję. Nie marnuję”, której celem jest ograniczenie marnowania żywności. W blisko 150 sklepach tej niemieckiej sieci dyskontów pojawiły się specjalne półki z przecenioną nawet o 70 proc. Można tam kupić owoce i warzywa z krótkim okresem przydatności do spożycia oraz odpiekane poprzedniego dnia pieczywo.
Walka z niemarnowaniem żywności w Lidlu polega też na optymalizacji wielkości zamówień na poziomie każdego sklepu oraz prowadzeniu systemu przecen na produkty z krótkim okresem przydatności do spożycia.
W tym miejscu warto również przypomnieć, że Lidl był miejscem innej, "zero waste" akcji. Banki Żywności m.in. w sklepach tej sieci prowadził akcję na rzecz niemarnowania żywności, której bohaterem był… samotny banan.
"Kupuj samotne banany! Chroń przed zmarnowaniem". Hasło okraszone grafiką z owocami wystylizowanymi na przytulającą się parę miało skłaniać klientów do wybierania również pojedynczych bananów, które często są celowo pomijane.
"Zwykle łatwiej w sklepie sięgnąć po kiść bananów, a przecież nasza przyjazna dłoń bardziej potrzebna jest samotnikom, okrutnie oderwanym od reszty. Mimo, że nienaruszone i pełnowartościowe to najczęściej właśnie one marnie kończą" – czytamy w podpisie postu Banków Żywności na Instagramie. Co ciekawe, opublikowano go już 9 kwietnia, ale o akcji zrobiło się głośno, gdy dotarła do sieci Lidl.
Carrefour
Z własnym opakowaniem, słoikiem, tekturowym pudełkiem lub papierową torbą po sałatkę, rybę czy wędlinę można przyjść do sklepów Carrefour.
Sieć promuje ideę zero waste i chce w ten sposób ograniczać zużycie plastikowych siatek.
Co prawda, wcześniej też można było w sklepach Carrefour poprosić o niepakowanie żywności w plastikowe siateczki, ale dopiero teraz ta możliwość jest wyraźnie sygnalizowana.
Carrefour dostrzega problem opakowań z tworzyw sztucznych i chce do 2022 roku zredukować masę opakowań własnych o 5 proc. w stosunku do 2017 r. Do końca 2020 roku ma zamiar wprowadzić do użytku torby w całości wykonane z materiałów z recyklingu.
Ikea
Zielono jest także w Ikei. Sieć w Szwajcarii ma testować współdzielenie mebli, w ramach którego będzie można wynająć biurka, krzesła, a następnie meble kuchenne.
Idea polega na tym, że kiedy skończy się okres leasingu mebli, oddajemy je z powrotem i możemy wydzierżawić inne, a Ikea zamiast wyrzucać meble poleasingowe, odnawia je i sprzedaje, wydłużając tym samym ich cykl życia.
Być może ten pomysł trafi także do Polski.
W Wielkiej Brytanii testowana jest z kolei sprzedaż używanych mebli i tekstyliów. Używane meble Ikea wymienić można na vouchery z nagrodą, a same meble po odnowieniu sprzedawane są na targowisku.
Sieć testuje też sklepy zasilane energią odnawialną, uczy klientów naprawy mebli czy propaguje uprawę własnych roślin spożywczych.
Kaufland
Kaufland, wśród wielu działań proekologcznych, w swoje działania ma wpisaną ochronę zasobów naturalnych. Ideę tę realizuje poprzez ogrzewanie placówek prawie wyłącznie dzięki odzyskowi ciepła z instalacji chłodniczych.
Sieć dąży do oszczędności energii i optymalizacji techniki instalacyjnej. Poprzez specjalny system wykorzystuje w zimie ciepło odpadowe, a sam system jest w stanie pokryć ponad 80 proc. zapotrzebowania na ciepło.
Ciepło odpadowe stosuje się też w instalacji wentylacyjnej, kurtynach powietrznych przy wejściach, do ogrzewania pomieszczeń biurowych i socjalnych. Latem z kolei wytwarzany jest z niego chłód dla prawidłowego funkcjonowania instalacji podłogowej oraz instalacji wentylacyjnej w trybie chłodzenia.
Biedronka
Portugalska sieć już w 2008 roku uruchomiła swój pierwszy ekologiczny sklep, który został wyposażony w najnowocześniejsze rozwiązania: gruntowy wymiennik ciepła, energooszczędne żarówki i urządzenia chłodnicze, a nawet automatycznie zamykane zawory w umywalkach. Ograniczać to ma do minimum zużycie energii, wody i produkcję odpadów, a rozwiązania testowane w eko sklepach są wprowadzane w pozostałych placówkach.
Także proekologiczne rozwiązania stosowane są w transporcie towarów; samochody sieci spełniają normy emisji spalin Euro 5 i Euro 6, Biedronka wykorzystuje pojazdy hybrydowe Fuso Canter Eco Hybrid.
Tesco
Sieć buduje w naszym kraju w pełni energooszczędne placówki, zasilane energią odnawialną, produkowaną głównie przez panele słoneczne, wiatraki i gruntowy wymiennik ciepła.
Ponadto Tesco zapowiada, że do 2025 roku wszystkie opakowania produktów tej marki mają się nadawać do recyklingu lub powtórnego użycia.
W Wielkiej Brytanii sieć była pierwszym dużym detalistą, który usunął torby plastikowe za 5 pensów, co zmniejszyło ich sprzedaż o połowę. Tamtejsi klienci mogą przybyć do sklepów z własnymi pojemnikami plastikowymi po towary kupowane za ladą.
Tesco ma też praktykę w recyklingu plastiku, parking przy jednym z brytyjskich sklepów został wyremontowany z użyciem takiego tworzywa. W brytyjskich placówkach testowane są urządzenia zwrotne na plastikowe butelki, płacące za każdą 10 pensów, a przy większych sklepach sieci są pojemniki do segregacji odpadów.
H&M
Znana na rynku odzieżowym sieć sklepów H&M prowadzi program zbiórki i recyklingu tekstyliów i to w skali globalnej. By uczestniczyć w programie, wystarczy wrzucić torbę z niepotrzebnymi tekstyliami do specjalnego pojemnika w sklepie H&M, w zamian za co dostaje się kupon rabatowy na następne zakupy w tej sieci.
Rzeczy, które jeszcze nadają się do noszenia, trafiają do second handów, a pozostałe, w zależności od stopnia zużycia, są przerabiane na szmatki i ściereczki, odzyskuje się z nich włókna lub wykorzystuje do produkcji materiałów tłumiących i izolacyjnych w przemyśle motoryzacyjnym.
H&M deklaruje, że jeśli pojawiają się jakieś nadwyżki ze zbiórki, to przekazuje je na badania procesu recyklingu tekstyliów oraz akcje społeczne.
Polscy producenci
Także krajowi przedsiębiorcy doskonale wczuwają się w panujące trendy i mody wśród konsumentów.
Polska sieć supermarketów Bio Family oferuje tylko certyfikowaną ekologiczną żywność, kosmetyki i środki czystości. Sieć na razie ma cztery placówki, ale planuje dalszą ekspansję.
Część działających sklepów Bio Family jest bezobsługowa, czynna codziennie przez całą dobę, także w niedziele objęte zakazem handlu.
Produkty bio lub eko
To, że bio i eko jest modne i w cenie, sieci handlowe wiedzą od dawna, czego dowodem jest obecność wszelkiego rodzaju tego typu produktów w ich asortymencie.
Lidl, Biedronka, Intermarché, Netto, Auchan, Carefour, Tesco, Leclerc sprzedają je często pod marką własną, wydzielając specjalne półki, alejki, linie produktowe.
Pojawiają się też sklepy sprzedające tego typu produkty, także sieci takich sklepów, a niektóre z wielkich sieci tworzą własne koncepty. Carefour zapowiada swoją sieć Carrefour Bio, także Leclerc chce wystartować w tym segmencie z nowym konceptem.