Przekop jest, teraz konkurs. Decyzja w sprawie portu w Elblągu
Elbląg ogłosił konkurs na rozbudowę portu morskiego, co ma zwiększyć potencjał gospodarczy regionu. Projektanci mają trzy miesiące na przygotowanie koncepcji, a najlepsze prace zostaną nagrodzone.
Elbląg podjął inicjatywę rozbudowy portu morskiego, ogłaszając konkurs na nową koncepcję infrastruktury. To kluczowy krok w kierunku wzmocnienia gospodarki regionu. Konkurs obejmuje budowę nowego terminala T2 oraz modernizację istniejącego terminala przy ulicy Radomskiej.
Projektanci, którzy chcą wziąć udział w konkursie, muszą zgłosić swoje propozycje do 22 lipca. Po zgłoszeniu, uczestnicy mają trzy miesiące na przygotowanie prac. Specjalnie powołany sąd konkursowy oceni zgłoszone koncepcje, a trzy najlepsze zostaną nagrodzone.
Zwycięzca konkursu otrzyma nagrodę pieniężną oraz możliwość dalszej współpracy przy tworzeniu dokumentacji projektowo-kosztorysowej. To szansa na realny wpływ na rozwój infrastruktury portowej w Elblągu, co może przyczynić się do wzrostu gospodarczego regionu.
Budowa drogi wodnej do Elbląga napotyka na opóźnienia. Pełne otwarcie planowane jest najwcześniej na 2027 rok. Obecnie trwają prace przygotowawcze, w tym usuwanie nadmiaru ziemi z koryta rzeki Elbląg, co jest kluczowe dla osiągnięcia wymaganych parametrów toru wodnego.
Wiosenne kłopoty na przekopie
Zimą i wiosną z powodu awarii przeprawa odbywała się z kłopotami. Sztorm na Bałtyku miał miejsce w połowie stycznia. Wzburzone fale uszkodziły śluzę w porcie Nowy Świat, który oddano do użytku w 2022 r.
- W północnej maszynowni bram śluzy Kanału Żeglugowego w Porcie Nowy Świat doszło do awarii na skutek zalania elektroniki. Przeprawa na chwilę obecną działa w trybie "ręcznym", przejście statków pomiędzy Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską jest możliwe po wcześniejszej awizacji - tłumaczyła pod koniec stycznia Magdalena Kierzkowska, rzeczniczka prasowa Urzędu Morskiego w Gdyni.
Wielka inwestycja na Zlewie
Przekop Mierzei Wiślanej to strategiczna inwestycja, która połączyła Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, umożliwiając statkom ominięcie rosyjskiego obwodu królewieckiego. W ramach projektu powstała m.in. śluza, sztuczna wyspa i nowy tor wodny. Inwestycja ma znaczenie gospodarcze, militarne i turystyczne.
Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to prawie 23 kilometry w tym samo przejście przez Zalew Wiślany wynosi nieco ponad 10 kilometrów, na rzece Elbląg – także ponad 10 kilometrów, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe.