Rewolucja w płatnym parkowaniu. Turyści dostaną po kieszeni
Nowe przepisy umożliwiają tworzenie śródmiejskich stref płatnego parkowania nie tylko dużym miastom, ale także mniejszym gminom i uzdrowiskom. Wisła i Inowrocław już rozważają to rozwiązanie, by poprawić sytuację parkingową w centrach miast.
Zgodnie z nowelizacją ustawy o drogach publicznych, podpisaną przez prezydenta 16 maja 2025 r., wszystkie miasta oraz gminy uzdrowiskowe mogą teraz tworzyć śródmiejskie strefy płatnego parkowania. Do niedawna takie prawo miały jedynie miasta liczące powyżej 100 tys. mieszkańców.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Dzieci oszalały na punkcie tego napoju. O co chodzi z Wojankiem?
Miasta przymierzają się do opłat w weekendy
Przypomnijmy, że w zwykłej strefie płatnego parkowania (SPP) można pobierać opłaty tylko w dni robocze, natomiast w śródmiejskiej można to robić także w weekendy i święta.
"Zgodnie z przepisami maksymalna kwota opłaty za pierwszą godzinę postoju w SPP nie może przekroczyć 0,15 proc. płacy minimalnej, wynoszącej w 2025 r. 4666 zł, co daje 6,99 zł. Tymczasem w przypadku ŚSPP dopuszczalna jest maksymalnie stawka odpowiadająca 0,45 proc. płacy minimalnej, czyli w tym roku aż 20,99 zł" – czytamy na portalu.
W miastach takich jak Sopot, Ustka czy Kołobrzeg trwają już prace nad wprowadzeniem nowych stref. Wisła, popularna miejscowość turystyczna, również rozważa takie rozwiązanie - podaje portalsamorzadowy.pl.
Sekretarz miasta, Sylwester Foltyn, podkreślił w rozmowie z portalem, że nowe stawki będą ujednolicone z obecnymi, a mieszkańcy nadal będą mogli korzystać z ulg. Również Inowrocław rozważa wprowadzenie nowego rozwiązania.
Dziś w Wiśle pierwsza godzina postoju kosztuje 5 zł, druga 5,50 zł, a trzecia – 6 zł. Każda kolejna godzina to kolejne 5 zł. Z preferencyjnych stawek korzystają mieszkańcy posiadający Wiślańską Kartę Mieszkańca. Zniżki te mają być zachowane również w nowej strefie.
Turyści zapłacą więcej
Po kieszeni najbardziej dostaną więc przyjezdni, podobnie jak w innych miejscowościach. Ale to właśnie masowo przybywający własnymi samochodami turyści są dla miejscowych największym problemem
Co ważne, nowelizacja dopuszcza tworzenie ŚSPP także na terenach gmin wiejskich, pod warunkiem, że obejmują one uzdrowisko i spełniają kryteria dotyczące intensywnej zabudowy oraz potrzeby wprowadzenia dodatkowych rozwiązań transportowych lub środowiskowych.
Resort infrastruktury podkreśla, że każda taka decyzja musi zostać poprzedzona analizą rotacji pojazdów oraz wpływu stawek na zachowania kierowców.