UOKiK: Koleje Mazowieckie utrudniały reklamację
Koleje Mazowieckie ograniczały prawa konsumentów do złożenia reklamacji, pozwalając na reklamacje tylko tym pasażerom, którzy mieli bilet imienny - uznał UOKiK. Przewoźnik zobowiązał się do zmiany regulaminu.
19.09.2013 | aktual.: 19.09.2013 16:38
Jak przypomniał w czwartkowym komunikacie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zgodnie z przepisami, jedynym warunkiem, który musi spełnić konsument, chcący reklamować przejazd kolejowy jest posiadanie dokumentu przewozu, np. zwykłego biletu, niekoniecznie imiennego. Tymczasem w regulaminie Kolei Mazowieckich oraz w pouczeniach dołączonych do wezwania do zapłaty przewoźnik umieścił postanowienie, że tylko pasażer posiadający imienny bilet może dochodzić swoich praw w drodze reklamacji.
"Wskutek praktyk KM konsumenci mogli odnieść mylne wrażenie, że nie mogą reklamować usługi przewozowej wtedy, gdy nie posiadają imiennego biletu" - wskazał urząd.
Jak poinformował UOKiK, Koleje Mazowieckie zobowiązały się do zmiany kwestionowanych działań w ciągu trzech miesięcy od momentu uprawomocnienia się decyzji. Rzeczniczka Kolei Mazowieckich potwierdziła w rozmowie z PAP, że spółka ma zmienić regulamin odprawy oraz przewozu osób, rzeczy i zwierząt. Poinformowała także, że na spółkę nie została nałożona kara.
Koleje Mazowieckie to regionalny kolejowy przewoźnik pasażerski należący do samorządu województwa mazowieckiego. Spółka należy do czołówki przewoźników kolejowych w Polsce. W zeszłym roku pod względem liczby przewiezionych pasażerów uplasowała się na drugim miejscu po Przewozach Regionalnych z udziałem w rynku przekraczającym 21 proc.