Trwa ładowanie...
d2zz2m6

UOKiK ws. bezpłatnej infolinii konsumenckiej (komunikat)

...

d2zz2m6
d2zz2m6

25.02. Warszawa - UOKiK informuje:

800 007 707 - to numer infolinii konsumenckiej, która umożliwia uzyskanie bezpłatnej porady prawnej. Uruchomiona z inicjatywy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest jednym ze sposobów na zdobycie wiedzy przydatnej konsumentom w wypadku problemu z nieuczciwym przedsiębiorcą.

Polacy nadal najwięcej problemów mają ze sprzedażą konsumencką - aż 42,28 proc. porad i informacji udzielonych w ubiegłym roku przez konsultantów infolinii konsumenckiej dotyczyło właśnie tego problemu. Na kolejnej pozycji są zakupy w sieci 9,78 proc. oraz problemy związane z usługami telekomunikacyjnymi 8, 54 proc. UOKiK przypomina gdzie szukać pomocy w przypadku problemów z nieuczciwym przedsiębiorcą:

Bezpłatna infolinia konsumencka 800 007 707 to najszybszy i najwygodniejszy sposób uzyskania bezpośredniej pomocy. Przydatny numer, pod który można dzwonić od poniedziałku do piątku w godzinach od 9.00 do 17.00 zarówno z telefonów stacjonarnych, jak i komórkowych. Dotowaną przez Urząd bezpłatną infolinię prowadzi Federacja Konsumentów. Porad udzielają prawnicy, którzy informują jak rozwiązać problem. W wypadku, gdy sprawa wymaga bezpośredniej konsultacji eksperta dyżurujący prawnicy wskazują odpowiednią instytucję pomagającą konsumentom, znajdującą się najbliżej potrzebującego pomocy.

d2zz2m6

Porady prawne można uzyskać także bezpłatnie u miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów. Według ostatniego sprawozdania podsumowującego działalność rzeczników, z roku na rok rośnie liczba udzielonych przez nich porad. Najczęściej konsumenci skarżą się na problemy z reklamacją obuwia - ponad 38 tys., sprzętu RTV i AGD - ponad 28 tys., wyposażenia wnętrz - ponad 23 tys. oraz umów sprzedaży telefonów komórkowych - ponad 16 tys.

Rzecznicy konsumentów są zatrudnieni w starostwach powiatowych i urzędach miejskich. Dane teleadresowe do rzecznika najbliższego miejscu zamieszkania można znaleźć korzystając z wyszukiwarki instytucji udzielających bezpłatnej pomocy konsumenckiej na stronie serwisu internetowego UOKiK.

Niestety wielu konsumentów - aż 38 proc. jak wynika z przeprowadzonych badań - błędnie kojarzy UOKiK z indywidualnym poradnictwem. Warto wiedzieć, że Urząd podejmuje interwencję jedynie w przypadku naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.

W ramach działań edukacyjnych wspierających działania instytucji pomagających bezpośrednio konsumentom Urząd przygotował na swojej stronie internetowej nową, rozszerzoną zakładkę najczęściej zadawanych przez konsumentów pytań i odpowiedzi. Można w niej znaleźć omówienia problemów, z którymi jak wynika z doświadczeń Urzędu najczęściej borykają się konsumenci.

d2zz2m6

Zakładka pytania i odpowiedzi ma umożliwić każdemu łatwe dotarcie do praktycznych informacji z zakresu praw konsumentów, a tym samym pomóc każdemu samodzielne bronić swoich interesów w konfrontacji z nieuczciwymi przedsiębiorcami. Nawigację ułatwia podział na 16 kategorii, wśród których znalazły się między innymi umowy zawierane na odległość/poza lokalem przedsiębiorcy, ubezpieczenia, kredyt konsumencki, transport czy nieruchomości. Dodatkowo przy każdej kategorii znajduje się, opis zagadnień, które są w niej omówione.

Dużym ułatwieniem jest nowość w postaci przydatnych formularzy, dostępnych w zakładce wzory pism, które podczas dochodzenia swoich praw mogą okazać się niezbędne - w szczególności przy składaniu reklamacji lub pozwów sądowych. Praktyczne informacje na temat zasad składania reklamacji, czy pozwu sądowego można znaleźć w zakładce pytania i odpowiedzi.

UWAGA: Komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ aja/

d2zz2m6
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2zz2m6