Upadek znanej marki kawy. Przetrwała na rynku ponad 170 lat
Popularna marka kawy Cafés Legal ogłosiła upadłość po 173 latach działalności. 17 grudnia sąd gospodarczy w Paryżu nakazał likwidację przedsiębiorstwa. Pracę ma stracić ponad 100 pracowników.
Jak podaje francuski dziennik "Le Figaro", decyzja paryskiego sądu gospodarczego o ogłoszeniu upadłości firmy Cafés Legal zapadła po tym, jak nie udało się znaleźć inwestora, który mógłby uratować przedsiębiorstwo.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Francuska palarnia kawy przechodzi do historii
Cafés Legal powstała w 1851 r. w Le Havre, w Normandii, i była jedną z najstarszych palarni kawy we Francji. W 2022 r. przedsiębiorstwo przejął Michel Ohayon, biznesmen pochodzący z Maroka, ale już rok później sprzedał je funduszowi FnB Private Equity. Mimo zmiany właściciela, problemy firmy tylko się pogłębiały.
Jak zaznacza "Le Figaro", przyczyną upadku były przede wszystkim gwałtownie rosnące ceny ziaren kawy. Firma planowała w 2023 r. osiągnąć 60 mln euro obrotów, ale zakończyła rok z wynikiem 45 mln euro i zadłużeniem sięgającym aż 50 mln euro.
W przeddzień wydania wyroku, który został ogłoszony 17 grudnia, Cafés Legal zatrudniało 105 osób. Wszystkie osoby stracą pracę.
Ziarna najdroższe od prawie pół wieku
Ceny kawy arabika wzrosły w tym roku już o 80 proc. Jak pisaliśmy w WP Finanse, obecnie ziarna są droższe niż w rekordowym 1977 r., kiedy opady śniegu zniszczyły plantacje w Brazylii.
Głównym powodem wzrostu cen jest niekorzystna pogoda. W Wietnamie przez susze i ulewne deszcze zagrożone są plony robusty. Z kolei w sierpniu i wrześniu Brazylia doświadczyła najgorszej suszy od 70 lat, po której nastąpiły ulewne deszcze w październiku.
Od kilku miesięcy producenci kawy biorą na siebie rosnące koszty produkcji. Podwyżki są jednak tak dotkliwe, że niebawem będą musieli przerzucić je na konsumentów. Konsumenci mogą spodziewać się podwyżek cen kawy na początku 2025 r.
Ten trend ma utrzymać się "przez jakiś czas", ponieważ zapasy ziaren są niskie, a ich ceny rosną. Już w listopadzie portal money.pl informował, że Nestlé zamierza podnieść ceny kawy i zmniejszyć gramaturę towaru, aby chronić marże.