W czekoladowej odsłonie

Sezonowość w kategorii słodyczy czekoladowych jest wyjątkowo silna. Wysoka sprzedaż utrzymuje się od jesieni do późnej wiosny, z dwoma wyraźnymi pikami: najpierw
przed Bożym Narodzeniem, potem przed Wielkanocą.

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Sezonowość w kategorii słodyczy czekoladowych jest wyjątkowo silna. Wysoka sprzedaż utrzymuje się od jesieni do późnej wiosny, z dwoma wyraźnymi pikami: najpierw przed Bożym Narodzeniem, potem przed Wielkanocą.

Zdaniem Doroty Weres, PR manager marki Terravita, to w zimowe święta handel sprzedaje najwięcej słodyczy. – W porównaniu z Bożym Narodzeniem Wielkanoc to mniej więcej połowa wartości sprzedaży słodyczy czekoladowych – mówi Dorota Weres. Joanna Kozakiewicz, dyrektor trade marketingu w Jutrzence Colian, podaje, że sprzedaż produktów z linii okazjonalnych w okresie przedświątecznym przynosi firmie wzrost obrotów o ok. 25-30 proc. w stosunku do średniej sprzedaży miesięcznej. W przypadku Wedla jest to wzrost rzędu od kilku do 10 proc. w porównaniu z lutym. Jak widać, zdania producentów co do opłacalności wielkanocnej oferty są podzielone. Szacunkowo jednak w strukturze wartości rynku czekoladowego sezonowe portfolia mają ok. 5-proc. udział. Zważywszy na to, że chodzi o dwa krótkie okresy w roku (Wielkanoc trwa tylko dwa dni), to całkiem sporo.

Tabliczki, praliny i zając

O ile zresztą różni producenci różnie odczuwają przedświąteczny popyt, o tyle wszyscy są zdania, że w tym czasie trzeba mieć na półkach trzy kategorie: tabliczki czekoladowe, praliny i figurki w czekoladzie. W przypadku Wedla są to jeszcze pianki w czekoladzie. Stephane Tikhomiroff, dyrektor marketingu marki E. Wedel, tłumaczy, że ponieważ Wielkanoc to czas spotkań w większym gronie, marka notuje także wzrost sprzedaży produktów, którymi w łatwy sposób można się dzielić, położyć je na świątecznym stole, a są to m.in. pianki w czekoladzie, praliny oraz tabliczki czekoladowe w większych gramaturach.

– Pod marką Wedel dużym powodzeniem cieszą się czekoladowe pisanki, które wybierane są zarówno na prezent, jak i do wspólnej konsumpcji – zauważa dyrektor marketingu E. Wedel.

W tym roku firma proponuje też konsumentom elegancką złotą pisankę 210-g z mlecznej czekolady, mniejsze 25-gramowe pisanki czekoladowe oraz pisanki z czekolady mlecznej z różnymi nadzieniami.
– Rok 2012 jest szczególny ze względu na organizację w Polsce mistrzostw Europy w piłce nożnej – mówi Stephane Tikhomiroff. – Wedel jako narodowy sponsor UEFA Euro 2012 przygotował wielkanocną niespodziankę dla kibiców – pisanki, na których królują motywy związane z futbolem. Wśród nich znajdują się pisanki nadziewane oraz specjalna oficjalna pisanka mistrzostw UEFA Euro 2012 – informuje Stephane Tikhomiroff.

W tegorocznej ofercie firmy Wawel jest 21 produktów w specjalnych opakowaniach, których kolorystyka oraz motywy nawiązują do wiosny.
– Grafika obecna na opakowaniach sprawia, że produkty mogą być w sprzedaży także po okresie świątecznym. Dodatkowo bombonierki opakowane są w specjalne nakładki, które po świętach można zdjąć – podkreśla Katarzyna Kierach, dyrektor marketingu w firmie Wawel. Producent nie ma w ofercie wielkanocnych figurek.

Zdaniem Katarzyny Kierach w ostatnich latach sprzedaż słodyczy czekoladowych w Polsce rośnie, a wzrost ten jest szczególnie zauważalny w kategorii pralin i cukierków czekoladowych.
– Produkty firmy Wawel zdobyły pozycję lidera segmentu pralin monosmakowych [chodzi m.in. o Michałki Zamkowe, Michałki Białe i Kasztanki – przyp. red.]. Wawel nie tylko uczestniczy we wzroście sprzedaży tego rynku, ale także, jak w przypadku pralin, ten wzrost generuje – przekonuje Katarzyna Kierach.

Oferty świąteczne są stałym elementem portfolio Terravity.
– Przygotowujemy je w taki sposób, aby sprostać wymaganiom konsumentów oraz zaskoczyć ich atrakcyjnymi nowościami – ocenia Dorota Weres.

Oferta zawiera czekolady w świątecznych opakowaniach, figurki: zające, kurczaki, jajka, oraz zestawy. Ze względu na to, że główną część oferty stanowią figurki i zestawy, Terravita nie stosuje nakładek świątecznych. Świąteczne figurki to zresztą oczko w głowie producenta. Czekoladowe zające mają reprezentację w kilku formatach – 16, 20, 60, 70 i 150 g. Nowością wśród nich jest zając o smaku truskawkowym 70 g. Ofertę wielkanocnych figurek Terravity uzupełniają czekoladowe jajka w kilku formatach oraz kurczaki, jednak to 60-gramowy zając generuje rokrocznie najwyższą sprzedaż.

Powołując się na dane Nielsena za 2011 r., Dorota Weres podaje, że Terravita jest liderem segmentu figurek czekoladowych w Polsce i realizuje jedną trzecią ich sprzedaży ilościowo.

W Jutrzence Colian asortyment produktów przygotowanych na Wielkanoc obejmuje zarówno produkty dostępne w standardowej ofercie, ozdobione okazjonalną nakładką ze świąteczno-wiosennym motywem graficznym, jak i limitowaną edycję słodyczy. W tym roku firma poleca m.in. markę Goplana obchodzącą jubileusz setnej rocznicy powstania, a w niej Czekoladę Alpejską Mleczną oraz Czekoladę nadziewaną truskawkową, umieszczone w folii typu flow-pack, utrzymanej w świątecznej konwencji graficznej.

– Jako jedyny producent na rynku zaoferujemy też nadziewane figurki oblane czekoladą, kształtem nawiązujące do charakterystycznych symboli Wielkanocy – mówi Joanna Kozakiewicz, dyrektor trade marketingu w Jutrzence Colian. Tłumaczy, że produkty te cieszą się ogromną popularnością wśród konsumentów, dlatego firma opracowuje nowe formy ich podania. W tym roku będą dostępne w torebce z okienkiem, przez które widać zawartość opakowania.

Dla Kraft Foods Polska Wielkanoc to jeden z „najważniejszych okresów sprzedażowych”. W kategorii słodyczy czekoladowych najszybciej schodzą wtedy z półek marki Milka i Delicje.

Anna Uptas, brand manager Milka gifting & sharing w Kraft Foods Polska, informuje, że w tym roku w wybranych sklepach za zakup za określoną kwotę produktów marek Jacobs Krönung, Milka i Delicje konsumenci mogą otrzymać gratis jajeczka wielkanocne Milka z nadzieniem o smaku waniliowym.

Wielkanocna oferta Mieszka to najczęściej okazjonalne opakowania w formie tuneli i banderolek. Stanowią one urozmaicenie najpopularniejszych produktów w portfolio Mieszka – zarówno bombonierek, jak i produktów familijnych w torbach i pudełkach. Na opakowaniach familijnych Michaszków, Trufli, Marcepanu czy Kokosków prezentowane są najczęściej wielkanocne scenki z udziałem zająca czy kurczaczka. – Oferta przygotowana w ten sposób gwarantuje zwiększoną sprzedaż w okresie wielkanocnym – przekonuje Agnieszka Dziwok, kierownik marki Mieszko Services.

O ile z budowania typowo walentynkowej oferty część producentów słodyczy czekoladowych rezygnuje, o tyle wielkanocnej i gwiazdkowej nie odpuszcza żaden. Specjalne oferty na ten okres mają również m.in. Lindt, Storck (sprzedaż pralin Toffifee w wielkanocnej szacie wspiera nawet kampanią telewizyjną), FC „Solidarność” i inni.

Ilona Mrozowska

Wybrane dla Ciebie

Nowy hit wśród Niemców. Po ten produkt jeżdżą do Polski
Nowy hit wśród Niemców. Po ten produkt jeżdżą do Polski
Miliony na odszkodowania za wypadki na polach. Oto nowe dane
Miliony na odszkodowania za wypadki na polach. Oto nowe dane
Polacy szturmują urzędy. 500 zł kary dziennie za spóźniony wniosek
Polacy szturmują urzędy. 500 zł kary dziennie za spóźniony wniosek
Chcą postawić krematorium obok domów. Mieszkańcy Małopolski protestują
Chcą postawić krematorium obok domów. Mieszkańcy Małopolski protestują
Zmiany w wypłatach emerytur w październiku. Pieniądze będą wcześniej
Zmiany w wypłatach emerytur w październiku. Pieniądze będą wcześniej
Polska marka odzieżowa na sprzedaż. Cena drastycznie spadła
Polska marka odzieżowa na sprzedaż. Cena drastycznie spadła
Tony żywności z Azji z zakazem wjazdu do Polski. Oto co wykryli
Tony żywności z Azji z zakazem wjazdu do Polski. Oto co wykryli
Na tych grzybach można zarobić 2 tys. zł. Jak ich szukać?
Na tych grzybach można zarobić 2 tys. zł. Jak ich szukać?
Brytyjczycy kupili polski browar, ale piwa nie chcą. Oto co produkują
Brytyjczycy kupili polski browar, ale piwa nie chcą. Oto co produkują
Wzbudzili kontrowersje. Teraz zamykają lokale. "Zbyt odważny"
Wzbudzili kontrowersje. Teraz zamykają lokale. "Zbyt odważny"
Zostawili go z problemem na 36 tys. zł. Poszkodowanych może być więcej
Zostawili go z problemem na 36 tys. zł. Poszkodowanych może być więcej
Nowy system na parkingach Biedronki. Sieć wyjaśnia, na czym polega
Nowy system na parkingach Biedronki. Sieć wyjaśnia, na czym polega