W czekoladowej odsłonie

Sezonowość w kategorii słodyczy czekoladowych jest wyjątkowo silna. Wysoka sprzedaż utrzymuje się od jesieni do późnej wiosny, z dwoma wyraźnymi pikami: najpierw
przed Bożym Narodzeniem, potem przed Wielkanocą.

W czekoladowej odsłonie
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

02.03.2012 14:20

Sezonowość w kategorii słodyczy czekoladowych jest wyjątkowo silna. Wysoka sprzedaż utrzymuje się od jesieni do późnej wiosny, z dwoma wyraźnymi pikami: najpierw przed Bożym Narodzeniem, potem przed Wielkanocą.

Zdaniem Doroty Weres, PR manager marki Terravita, to w zimowe święta handel sprzedaje najwięcej słodyczy. – W porównaniu z Bożym Narodzeniem Wielkanoc to mniej więcej połowa wartości sprzedaży słodyczy czekoladowych – mówi Dorota Weres. Joanna Kozakiewicz, dyrektor trade marketingu w Jutrzence Colian, podaje, że sprzedaż produktów z linii okazjonalnych w okresie przedświątecznym przynosi firmie wzrost obrotów o ok. 25-30 proc. w stosunku do średniej sprzedaży miesięcznej. W przypadku Wedla jest to wzrost rzędu od kilku do 10 proc. w porównaniu z lutym. Jak widać, zdania producentów co do opłacalności wielkanocnej oferty są podzielone. Szacunkowo jednak w strukturze wartości rynku czekoladowego sezonowe portfolia mają ok. 5-proc. udział. Zważywszy na to, że chodzi o dwa krótkie okresy w roku (Wielkanoc trwa tylko dwa dni), to całkiem sporo.

Tabliczki, praliny i zając

O ile zresztą różni producenci różnie odczuwają przedświąteczny popyt, o tyle wszyscy są zdania, że w tym czasie trzeba mieć na półkach trzy kategorie: tabliczki czekoladowe, praliny i figurki w czekoladzie. W przypadku Wedla są to jeszcze pianki w czekoladzie. Stephane Tikhomiroff, dyrektor marketingu marki E. Wedel, tłumaczy, że ponieważ Wielkanoc to czas spotkań w większym gronie, marka notuje także wzrost sprzedaży produktów, którymi w łatwy sposób można się dzielić, położyć je na świątecznym stole, a są to m.in. pianki w czekoladzie, praliny oraz tabliczki czekoladowe w większych gramaturach.

– Pod marką Wedel dużym powodzeniem cieszą się czekoladowe pisanki, które wybierane są zarówno na prezent, jak i do wspólnej konsumpcji – zauważa dyrektor marketingu E. Wedel.

W tym roku firma proponuje też konsumentom elegancką złotą pisankę 210-g z mlecznej czekolady, mniejsze 25-gramowe pisanki czekoladowe oraz pisanki z czekolady mlecznej z różnymi nadzieniami.
– Rok 2012 jest szczególny ze względu na organizację w Polsce mistrzostw Europy w piłce nożnej – mówi Stephane Tikhomiroff. – Wedel jako narodowy sponsor UEFA Euro 2012 przygotował wielkanocną niespodziankę dla kibiców – pisanki, na których królują motywy związane z futbolem. Wśród nich znajdują się pisanki nadziewane oraz specjalna oficjalna pisanka mistrzostw UEFA Euro 2012 – informuje Stephane Tikhomiroff.

W tegorocznej ofercie firmy Wawel jest 21 produktów w specjalnych opakowaniach, których kolorystyka oraz motywy nawiązują do wiosny.
– Grafika obecna na opakowaniach sprawia, że produkty mogą być w sprzedaży także po okresie świątecznym. Dodatkowo bombonierki opakowane są w specjalne nakładki, które po świętach można zdjąć – podkreśla Katarzyna Kierach, dyrektor marketingu w firmie Wawel. Producent nie ma w ofercie wielkanocnych figurek.

Zdaniem Katarzyny Kierach w ostatnich latach sprzedaż słodyczy czekoladowych w Polsce rośnie, a wzrost ten jest szczególnie zauważalny w kategorii pralin i cukierków czekoladowych.
– Produkty firmy Wawel zdobyły pozycję lidera segmentu pralin monosmakowych [chodzi m.in. o Michałki Zamkowe, Michałki Białe i Kasztanki – przyp. red.]. Wawel nie tylko uczestniczy we wzroście sprzedaży tego rynku, ale także, jak w przypadku pralin, ten wzrost generuje – przekonuje Katarzyna Kierach.

Oferty świąteczne są stałym elementem portfolio Terravity.
– Przygotowujemy je w taki sposób, aby sprostać wymaganiom konsumentów oraz zaskoczyć ich atrakcyjnymi nowościami – ocenia Dorota Weres.

Oferta zawiera czekolady w świątecznych opakowaniach, figurki: zające, kurczaki, jajka, oraz zestawy. Ze względu na to, że główną część oferty stanowią figurki i zestawy, Terravita nie stosuje nakładek świątecznych. Świąteczne figurki to zresztą oczko w głowie producenta. Czekoladowe zające mają reprezentację w kilku formatach – 16, 20, 60, 70 i 150 g. Nowością wśród nich jest zając o smaku truskawkowym 70 g. Ofertę wielkanocnych figurek Terravity uzupełniają czekoladowe jajka w kilku formatach oraz kurczaki, jednak to 60-gramowy zając generuje rokrocznie najwyższą sprzedaż.

Powołując się na dane Nielsena za 2011 r., Dorota Weres podaje, że Terravita jest liderem segmentu figurek czekoladowych w Polsce i realizuje jedną trzecią ich sprzedaży ilościowo.

W Jutrzence Colian asortyment produktów przygotowanych na Wielkanoc obejmuje zarówno produkty dostępne w standardowej ofercie, ozdobione okazjonalną nakładką ze świąteczno-wiosennym motywem graficznym, jak i limitowaną edycję słodyczy. W tym roku firma poleca m.in. markę Goplana obchodzącą jubileusz setnej rocznicy powstania, a w niej Czekoladę Alpejską Mleczną oraz Czekoladę nadziewaną truskawkową, umieszczone w folii typu flow-pack, utrzymanej w świątecznej konwencji graficznej.

– Jako jedyny producent na rynku zaoferujemy też nadziewane figurki oblane czekoladą, kształtem nawiązujące do charakterystycznych symboli Wielkanocy – mówi Joanna Kozakiewicz, dyrektor trade marketingu w Jutrzence Colian. Tłumaczy, że produkty te cieszą się ogromną popularnością wśród konsumentów, dlatego firma opracowuje nowe formy ich podania. W tym roku będą dostępne w torebce z okienkiem, przez które widać zawartość opakowania.

Dla Kraft Foods Polska Wielkanoc to jeden z „najważniejszych okresów sprzedażowych”. W kategorii słodyczy czekoladowych najszybciej schodzą wtedy z półek marki Milka i Delicje.

Anna Uptas, brand manager Milka gifting & sharing w Kraft Foods Polska, informuje, że w tym roku w wybranych sklepach za zakup za określoną kwotę produktów marek Jacobs Krönung, Milka i Delicje konsumenci mogą otrzymać gratis jajeczka wielkanocne Milka z nadzieniem o smaku waniliowym.

Wielkanocna oferta Mieszka to najczęściej okazjonalne opakowania w formie tuneli i banderolek. Stanowią one urozmaicenie najpopularniejszych produktów w portfolio Mieszka – zarówno bombonierek, jak i produktów familijnych w torbach i pudełkach. Na opakowaniach familijnych Michaszków, Trufli, Marcepanu czy Kokosków prezentowane są najczęściej wielkanocne scenki z udziałem zająca czy kurczaczka. – Oferta przygotowana w ten sposób gwarantuje zwiększoną sprzedaż w okresie wielkanocnym – przekonuje Agnieszka Dziwok, kierownik marki Mieszko Services.

O ile z budowania typowo walentynkowej oferty część producentów słodyczy czekoladowych rezygnuje, o tyle wielkanocnej i gwiazdkowej nie odpuszcza żaden. Specjalne oferty na ten okres mają również m.in. Lindt, Storck (sprzedaż pralin Toffifee w wielkanocnej szacie wspiera nawet kampanią telewizyjną), FC „Solidarność” i inni.

Ilona Mrozowska

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (0)
Zobacz także