W Polsce jest coraz więcej centrów handlowych.
Coraz większa liczba centrów handlowych sprawia, że inwestorzy szukają nowych rozwiązań. Teraz przyszedł czas na parki handlowe - pisze "Rzeczpospolita".
W Polsce jest już 9,6 mln mkw. powierzchni handlowych, z czego trzy czwarte to galerie handlowe. Na tysiąc mieszkańców przypada już 252 mkw. powierzchni, a eksperci przewidują, że 260 mkw. to granica, przy której ten segment rynku gwałtownie wyhamuje. Na razie wszystko zależy jednak od konkretnego miasta, a nawet dzielnicy. Przykładem może być Warszawa, gdzie centrów handlowych jest zatrzęsieni, ale cały czas brakuje takiego np. w dzielnicy Białołęka.
Problemy mają inwestujący w centra handlowe w Kielcach. Do dwóch już istniejących galerii nie długo dołączy trzecia. Deweloperzy nieoficjalnie przyznają "Rzeczpospolitej", że przekłada się to na coraz niższe czynsze. Duża konkurencja jest też we Wrocławiu, Łodzi i Poznaniu. W mniejszych miastach powstanie jednej galerii wyklucza inwestycje w kolejną - obowiązuje więc zasada "kto pierwszy, ten lepszy".
Coraz częściej, zamiast centrów handlowych deweloperzy stawiają na parki handlowe. Charakterystyczne dla nich jest kilku dużych najemców oraz wejście do sklepów od zewnątrz.
Wirtualna Polska / Rzeczpospolita