Włoski, grecki, francuski

W sezonie grillowym sosy sałatkowe realizują nawet połowę rocznej sprzedaży. To dlatego, że wiosną i latem konsumenci częściej sięgają po świeże warzywa, które przed podaniem trzeba jeszcze doprawić.

Włoski, grecki, francuski
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

30.03.2012 13:24

W sezonie grillowym sosy sałatkowe realizują nawet połowę rocznej sprzedaży. To dlatego, że wiosną i latem konsumenci częściej sięgają po świeże warzywa, które przed podaniem trzeba jeszcze doprawić.

Trudno wyobrazić sobie pieczone mięso z rusztu na powietrzu podane z gotowaną kapustą. Ale nie chodzi tylko o przyjęcia na świeżym powietrzu. Wiosną i latem sałatki często stanowią samodzielny posiłek, który zastępuje tradycyjną kolację czy nawet obiad. Sałatki są proste w przygotowaniu, a dzięki zastosowaniu gotowych sosów łatwiej jest uzyskać ich pożądany smak. Sosy takie przygotowuje się bowiem na bazie oliwy z oliwek, oliwy z dodatkiem octu lub jogurtu i majonezu.

O coraz większej popularności sosów sałatkowych w saszetkach świadczą dane udostępnione nam przez Prymat. Powołując się na dane Nielsena, producent podaje, że w 2009 r. sprzedaż sosów sałatkowych w Polsce wyniosła 46?mln zł, rok później 53 mln zł, a w 2011 r. przekroczyła 54?mln zł (w ubiegłym roku ekspansji kategorii przeszkodziło wyjątkowo słabe lato). Najlepiej sprzedają się te mieszanki ziół, które z jednej strony są doskonale znane Polakom, z drugiej – kojarzą się z potrawami pochodzącymi przede wszystkim z kuchni Europy Południowej.

Tak dzieje się m.in. w przypadku marki Knorr, która jest liderem kategorii sosów sałatkowych w Polsce i w 2011 r. zrealizowała 77 proc. sprzedaży tego rynku (Unilever za Nielsenem).

Od lat bestsellerami sosów sałatkowych Knorr są te same warianty: koperkowo ziołowy, włoski, grecki i francuski winegret. – Na uwagę zasługuje też linia sosów sałatkowych 2 w 1, w szczególności najpopularniejszy wariant sos sałatkowy – Sałatka Cezar z grzankami o smaku czosnkowym – wskazuje Dagmara Stojecka, junior brand manager Knorr, salad sauces &?seasonings w Unilever Polska.

Dodaje, że choć sosy sałatkowe są całorocznym produktem, to jednak w okresie marzec sierpień odnotowują ponaddwukrotnie wyższą sprzedaż niż jesienią i zimą.

Ale już na przykład sosy sałatkowe Prymat w ciepłe miesiące realizują nawet połowę rocznej sprzedaży. Prymat w?ofercie ma sosy w sześciu smakach: polski koperkowo ziołowy, włoski z bazylią i oregano, grecki ziołowo czosnkowy, cezar czosnkowy, francuski winegret, tzatziki – pikantny sos czosnkowy oraz węgierski paprykowo ziołowy. W sezonie wiosenno letnim najlepiej sprzedają się sosy: polski, włoski i grecki.

– Sosy sałatkowe traktowane jako mieszanka przyprawowa odznaczają się równie dużym potencjałem rozwoju i możliwościami dostosowania się do zmieniających się upodobań konsumentów – tłumaczy Marta Klęka Nowa, junior project PR manager w firmie Prymat.

Jej zdaniem sałatki stają się coraz częściej nieodłącznym dodatkiem do dań mięsnych z grilla, a także doskonale wpisują się w trendy dietetyczne, co pozytywnie wpływa na rozwój tej kategorii i sukcesywny wzrost sprzedaży. Bazowanie na naturalnych składnikach, brak cukru, soli czy wzmacniaczy smaku, za to dodatkowy składnik w postaci błonnika to walory linii sosów Fit Up! Kamis. Grupą docelową tych sosów są nie tyle wielbiciele mięsa z rusztu, ile przede wszystkim konsumenci, którzy dbają o?zdrowy i aktywny tryb życia. Kamis proponuje pięć wariantów smakowych swoich sosów: klasyczny, koperkowy, pikantny, prowansalski i włoski.

Sześć propozycji sosów oferuje marka Winiary (Nestlé Polska) w linii Z domowego ogródka. Są tu takie sosy, jak: Czosnkowo ziołowy na bazie jogurtu lub śmietany, Koperkowo ziołowy, Swojskie zioła, Wiosenny ze szczypiorkiem oraz Z bazylią i oregano, aż po klasyczny Winegret.

Choć kategoria sosów ma potencjał, nowości nie pojawiają się w niej zbyt często. W tym roku, przynajmniej na razie, jedynie Unilever zapowiada, że 19 marca ruszy ze sprzedażą nowej propozycji w ramach linii 2 w 1. Będzie to Sos sałatkowy Sałatka Gyros z grzankami o smaku czosnkowym.

Ilona Mrozowska

*Zdaniem detalisty Jak są warzywa, muszą być i sosy Anna Wardziak, *
Świeże warzywa i owoce to bardzo ważne w naszym sklepie produkty, które starannie selekcjonujemy i dobieramy. Klienci są niezwykle wymagający, a ich świadomość żywieniowa rośnie z każdym rokiem. Z warzyw nie wystarczy już mieć tylko włoszczyznę czy tradycyjną polską sałatę. Polacy chcą kosztować też rukoli czy szpinaku, a na ich bazie przygotowywać doskonałe sałatki. Dlatego sosy sałatkowe w saszetkach są dziś niezbędnym produktem na półce sklepu. Nie każdy jest w stanie przygotować odpowiedni sos samodzielnie w domu. Poza tym często klienci najpierw wybierają saszetkę sosu, czytają przepis i dopiero na jego podstawie dokupują warzywa. Sosy sałatkowe sprzedają się dobrze przez cały rok, ale wiosną i latem najlepiej. właścicielka (wraz z mężem) sklepu Bumerang w Łomiankach

sałatahandelżywność
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)