Wojewoda mazowiecki wydał zgodę na budowę stacji II lini metra Rondo ONZ

Wreszcie miasto może zacząć pracę nad budową stacji II lini metra Rondo ONZ. Wojewoda mazowiecki Jacek Kozłowski wydał w piątek stosowną decyzję.

Wojewoda mazowiecki wydał zgodę na budowę stacji II lini metra Rondo ONZ
Źródło zdjęć: © WP.PL | Kamil Jakubczak

14.05.2011 | aktual.: 14.05.2011 16:51

Decyzja wojewody ma rygor natychmiastowej wykonalności. Zawiera się w niej pozwolenie zarówno na budowę stacji metra jak i stosownej infrastruktury związanej z całą linią. Decyzja dotyczy także przebudowy infrastruktury terenu w rejonie skrzyżowania ulic Prostej i Świętokrzyskiej.

Miasto uzupełniło także dokumenty dotyczące m.in. stacji:Świętokrzyska, Dworzec Wileński i Stadion. Wojewoda ma 65 dni na podjęcie decyzji.

Decyzja o pozwoleniu na budowę dla stacji Rondo ONZ dotyczy także przebudowy infrastruktury terenu w rejonie skrzyżowania ulic Prostej i Świętokrzyskiej. Jej wydanie przez wojewodę stało się możliwe po tym, jak na początku maja stołeczny ratusz uzupełnił niezbędną dokumentację, której Kozłowski zażądał ponad trzy miesiące wcześniej. Chodziło m.in. o uzgodnienia konserwatorskie dotyczące zagrożeń dla zabytkowych obiektów.

Braki w złożonych przez miasto dokumentach od stycznia blokowały też wszczęcie postępowań dotyczących pozwoleń na budowę stacji Świętokrzyska i Dworzec Wileński, a także kolejowej części stacji Stadion. Procedura zmierzająca do wydania tych pozwoleń także ruszyła na początku maja. Miasto ma już pozwolenia na budowę stacji Rondo Daszyńskiego, Nowy Świat i Powiśle.

W piątek Biały powiedziała, że zgodnie z prawem wojewoda ma 65 dni na wydanie decyzji w sprawie wniosków o wydanie pozwoleń na budowę. "Chcielibyśmy to jednak zrobić do końca maja" - zaznaczyła.

Harmonogram budowy centralnego odcinka II linii podziemnej kolejki, który ratusz przedstawił w grudniu 2009 r., przewidywał rozpoczęcie drążenia tuneli na początek tego roku. Do tego czasu miały być gotowe wykopy na krańcowych stacjach - Rondo Daszyńskiego i Dworzec Wileński. Miasto planuje zmiany w harmonogramie; są one konieczne m.in. ze względu na mistrzostwa Euro 2012, podczas których Praga nie może być rozkopana. W umowie na budowę metra miasto zastrzegło, że skrzyżowanie ul. Targowej i Al. Solidarności podczas mistrzostw będzie przejezdne.

Podczas czwartkowej sesji rady miasta wiceprezydent Jacek Wojciechowicz i prezes Metra Warszawskiego zapewnili, że mimo planowanych zmian w harmonogramie, ostateczny termin ukończenia budowy II linii podziemnej kolejki nie został zmieniony i nadal jest to październik 2013 r. Szczegółowy plan prac radni z komisji infrastruktury mają poznać na początku czerwca.

Tarcze, które wydrążą tunele metra, rozpoczną prace prawdopodobnie jesienią. W połowie maja ma nastąpić ich odbiór techniczny u producenta, później zostaną rozmontowane i dopiero wtedy trafią do Warszawy. Cała operacja ma potrwać pięć miesięcy. Pozwolenia na budowę szybów startowych, którymi pod ziemię dotrą tarcze, już zostały wydane. Okręgowy Urząd Górniczy w Warszawie pod koniec kwietnia zatwierdził też plan drążenia wszystkich tuneli, a także budowy łącznika z I linią, który ma powstać przy stacji Świętokrzyska.

Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Odcinek ten ma mieć siedem stacji na odcinku długości 6,1 km i połączyć lewo i prawobrzeżną Warszawę. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł.

W połowie lipca ub.r. stołeczny ratusz złożył w Centrum Unijnych Projektów Transportowych wniosek o dofinansowanie ze środków wspólnotowych budowy centralnego odcinka i prac projektowych całej II linii metra, a także zakupu 20 wagonów, które mają ją obsługiwać. Wniosek opiewa w sumie na 5,3 mld zł, a dofinansowanie ma wynieść 2,9 mld zł. Projekt znajduje się na liście projektów kluczowych.

Umowę na dostawę 35 pociągów Metro Warszawskie podpisało na początku lutego z konsorcjum Siemensa i Newagu. Pierwsze składy Inspiro mają trafić do stolicy w czwartym kwartale 2012 r., a ostatnie - rok później. Wartość umowy to 1 mld 69 mln zł netto. 20 nowych składów ma obsługiwać II linię podziemnej kolejki, a pozostałe - pierwszą, istniejącą, co jest związane z planowanym zwiększeniem częstotliwości kursowania pociągów.

_ źródło: mazowieckie.pl _ / PAP

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)