Wojewoda mazowiecki wydał zgodę na budowę stacji II lini metra Rondo ONZ

Wreszcie miasto może zacząć pracę nad budową stacji II lini metra Rondo ONZ. Wojewoda mazowiecki Jacek Kozłowski wydał w piątek stosowną decyzję.

Obraz
Źródło zdjęć: © WP.PL | Kamil Jakubczak

Decyzja wojewody ma rygor natychmiastowej wykonalności. Zawiera się w niej pozwolenie zarówno na budowę stacji metra jak i stosownej infrastruktury związanej z całą linią. Decyzja dotyczy także przebudowy infrastruktury terenu w rejonie skrzyżowania ulic Prostej i Świętokrzyskiej.

Miasto uzupełniło także dokumenty dotyczące m.in. stacji:Świętokrzyska, Dworzec Wileński i Stadion. Wojewoda ma 65 dni na podjęcie decyzji.

Decyzja o pozwoleniu na budowę dla stacji Rondo ONZ dotyczy także przebudowy infrastruktury terenu w rejonie skrzyżowania ulic Prostej i Świętokrzyskiej. Jej wydanie przez wojewodę stało się możliwe po tym, jak na początku maja stołeczny ratusz uzupełnił niezbędną dokumentację, której Kozłowski zażądał ponad trzy miesiące wcześniej. Chodziło m.in. o uzgodnienia konserwatorskie dotyczące zagrożeń dla zabytkowych obiektów.

Braki w złożonych przez miasto dokumentach od stycznia blokowały też wszczęcie postępowań dotyczących pozwoleń na budowę stacji Świętokrzyska i Dworzec Wileński, a także kolejowej części stacji Stadion. Procedura zmierzająca do wydania tych pozwoleń także ruszyła na początku maja. Miasto ma już pozwolenia na budowę stacji Rondo Daszyńskiego, Nowy Świat i Powiśle.

W piątek Biały powiedziała, że zgodnie z prawem wojewoda ma 65 dni na wydanie decyzji w sprawie wniosków o wydanie pozwoleń na budowę. "Chcielibyśmy to jednak zrobić do końca maja" - zaznaczyła.

Harmonogram budowy centralnego odcinka II linii podziemnej kolejki, który ratusz przedstawił w grudniu 2009 r., przewidywał rozpoczęcie drążenia tuneli na początek tego roku. Do tego czasu miały być gotowe wykopy na krańcowych stacjach - Rondo Daszyńskiego i Dworzec Wileński. Miasto planuje zmiany w harmonogramie; są one konieczne m.in. ze względu na mistrzostwa Euro 2012, podczas których Praga nie może być rozkopana. W umowie na budowę metra miasto zastrzegło, że skrzyżowanie ul. Targowej i Al. Solidarności podczas mistrzostw będzie przejezdne.

Podczas czwartkowej sesji rady miasta wiceprezydent Jacek Wojciechowicz i prezes Metra Warszawskiego zapewnili, że mimo planowanych zmian w harmonogramie, ostateczny termin ukończenia budowy II linii podziemnej kolejki nie został zmieniony i nadal jest to październik 2013 r. Szczegółowy plan prac radni z komisji infrastruktury mają poznać na początku czerwca.

Tarcze, które wydrążą tunele metra, rozpoczną prace prawdopodobnie jesienią. W połowie maja ma nastąpić ich odbiór techniczny u producenta, później zostaną rozmontowane i dopiero wtedy trafią do Warszawy. Cała operacja ma potrwać pięć miesięcy. Pozwolenia na budowę szybów startowych, którymi pod ziemię dotrą tarcze, już zostały wydane. Okręgowy Urząd Górniczy w Warszawie pod koniec kwietnia zatwierdził też plan drążenia wszystkich tuneli, a także budowy łącznika z I linią, który ma powstać przy stacji Świętokrzyska.

Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Odcinek ten ma mieć siedem stacji na odcinku długości 6,1 km i połączyć lewo i prawobrzeżną Warszawę. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł.

W połowie lipca ub.r. stołeczny ratusz złożył w Centrum Unijnych Projektów Transportowych wniosek o dofinansowanie ze środków wspólnotowych budowy centralnego odcinka i prac projektowych całej II linii metra, a także zakupu 20 wagonów, które mają ją obsługiwać. Wniosek opiewa w sumie na 5,3 mld zł, a dofinansowanie ma wynieść 2,9 mld zł. Projekt znajduje się na liście projektów kluczowych.

Umowę na dostawę 35 pociągów Metro Warszawskie podpisało na początku lutego z konsorcjum Siemensa i Newagu. Pierwsze składy Inspiro mają trafić do stolicy w czwartym kwartale 2012 r., a ostatnie - rok później. Wartość umowy to 1 mld 69 mln zł netto. 20 nowych składów ma obsługiwać II linię podziemnej kolejki, a pozostałe - pierwszą, istniejącą, co jest związane z planowanym zwiększeniem częstotliwości kursowania pociągów.

_ źródło: mazowieckie.pl _ / PAP

Wybrane dla Ciebie

Brytyjczycy kupili polski browar, ale piwa nie chcą. Oto co produkują
Brytyjczycy kupili polski browar, ale piwa nie chcą. Oto co produkują
Wzbudzili kontrowersje. Teraz zamykają lokale. "Zbyt odważny"
Wzbudzili kontrowersje. Teraz zamykają lokale. "Zbyt odważny"
Zostawili go z problemem na 36 tys. zł. Poszkodowanych może być więcej
Zostawili go z problemem na 36 tys. zł. Poszkodowanych może być więcej
Nowy system na parkingach Biedronki. Sieć wyjaśnia, na czym polega
Nowy system na parkingach Biedronki. Sieć wyjaśnia, na czym polega
Zbliża się masowa wycinka. Coraz bliżej kontrowersyjnej inwestycji
Zbliża się masowa wycinka. Coraz bliżej kontrowersyjnej inwestycji
Sensacja wśród turystów. W Tatrach mają nosić swoje odchody w workach
Sensacja wśród turystów. W Tatrach mają nosić swoje odchody w workach
Czeczeni mieli zastraszać kupców. Prokuratura chciała umorzenia sprawy
Czeczeni mieli zastraszać kupców. Prokuratura chciała umorzenia sprawy
Polacy kochają jej smak. Ulubiona ryba może zniknąć ze sklepów
Polacy kochają jej smak. Ulubiona ryba może zniknąć ze sklepów
Sprawdzili kilkanaście piekarników. Oto wyniki kontroli
Sprawdzili kilkanaście piekarników. Oto wyniki kontroli
Praca dla Polaków w Niemczech. Oto ile płacą za robotę przy bydle
Praca dla Polaków w Niemczech. Oto ile płacą za robotę przy bydle
Klienci rzucili się po nową kolekcję. Tłumy w Ikei. Sieć zabiera głos
Klienci rzucili się po nową kolekcję. Tłumy w Ikei. Sieć zabiera głos
Praca w Krakowie. Płacą nawet 20 tys.zł kierowcy
Praca w Krakowie. Płacą nawet 20 tys.zł kierowcy