Wózki dla spożywki

Specyfika branży spożywczej, wymagająca zachowania szczególnych rygorów higienicznych, wpływa na dobór wózków transportowych wykorzystywanych w zakładach produkcyjnych i magazynach. Kryterium doboru środka transportu jest również charakterystyka przyszłego miejsca pracy.

30.04.2009 15:37

Parametrami wpływającymi na dobór wózków transportowych do obsługi firm z sektora spożywczego są rodzaj napędu oraz materiał, z jakiego wykonany jest pojazd.
_ Do pracy przy produkcji żywności zalecane są wózki widłowe wykonane ze stali nierdzewnej lub ocynkowanej _ - mówi Nina Jędrzejewska z Jungheinrich Polska. _ Stal szlachetna gwarantuje bowiem najwyższy poziom higieny, a ponadto zabezpiecza wózki przed korozją. _

Producenci przyznają, że co prawda wózki wykonane ze stali nierdzewnej są znacznie droższe, jednak biorąc pod uwagę jej trwałość, jest ona w efekcie najbardziej ekonomicznym rozwiązaniem.
_ Jungheinrich oferuje szereg wózków widłowych wykonanych ze stali nierdzewnej lub ocynkowanej, np. ręczny wózek paletowy AM 2200, wózek unoszący z dyszlem EJE czy wózek podnośnikowy z dyszlem EJC _ - wylicza Nina Jędrzejewska.

Specjaliści przestrzegają jednak, aby dobierać inne rozwiązania w przypadku pojazdów wykorzystywanych bezpośrednio przy produkcji żywności i do obsługi zaplecza magazynowego.
_ W magazynie wyrobów gotowych mogą pracować wózki widłowe ze stali konstrukcyjnej _ - mówi przedstawicielka Jungheinrich. _ Najważniejszym aspektem jest w tym przypadku rodzaj napędu. W hali magazynowej produktów spożywczych zastosowanie ma tylko i wyłącznie czysty napęd akumulatorowy. _

W zależności od typu magazynu i wysokości składowania Jungheinrich proponuje dwa rodzaje urządzeń - czołowe wózki widłowe o maksymalnej wysokości podnoszenia 7 m i wózki typu Reach Truck, z maksymalną wysokością podnoszenia do 12 m. Jak informuje nas Nina Jędrzejewska, wózki Reach Truck są produkowane także w wersji chłodniczej, a ogrzewana kabina pozwala na użytkowanie tych pojazdów w niskich temperaturach, czyli np.w mroźniach.

Przemysław Uklejewski, marketing manager marki Nissan Forklift, radzi, by obsługę sektora spożywczego powierzyć zasilanym elektrycznie wózkom podnośnikowym i unoszącym.
_ Pracują one w technologii prądu zmiennego Ac, co oznacza chociażby mniejsze zużycie energii w trakcie jazdy _ - mówi Przemysław Uklejewski. _ Innymi ich zaletami są zwrot energii w czasie opuszczania masztu i brak kosztów serwisu wynikający z prostoty budowy silnika bezszczotkowego i zabudowanego szczelnie. Charakteryzują się one odpornością na kurz oraz zawilgocenie. _

Wózki transportowe do obsługi placówek z sektora spożywczego powinny być także dostosowane do pracy w warunkach chłodniczych, nawet do temperatury -35 st. C. Aleksandra Zyber-Osytek z firmy Elektroprogram, dystrybutora niemieckiej firmy Clark, proponuje do obsługi sektora spożywczego wózki czołowe o napędzie elektrycznym, o udźwigu od 1,3 do 8 t, wózki techniki magazynowej typu bocznego - reach truck od 1,4 do 2 t oraz paletowe elektryczne od 1 do 3 t z możliwością podnoszenia do 4,7 m.
_ Proponowane wózki wyposażamy w kabiny, osprzęt dodatkowy, np. przesuwy boczne, pozycjonery wideł, bezśladowe ogumienie, chwytaki _ - wymienia nasza rozmówczyni. *Transport czy składowanie? *

Wybierając wózek do obsługi obiektów produkcyjnych, handlowych i magazynowych, należy również odpowiedzieć na pytanie, czy pojazd będzie służył do transportu czy do składowania produktów na regałach. Nina Jędrzejewska z Jungheinrich Polska radzi, by kolejnym krokiem było określenie, jakiej wielkości towar będzie przewożony, jakiej długości trasy przejazdowe są do pokonania oraz jakie ilości towaru trzeba transportować w jednostce czasu.
_ Przy wyborze dostawcy należy kierować się jego renomą, jakością produktów i liczbą punktów handlowoserwisowych _ - wskazuje przedstawicielka Jungheinrich. _ Tylko znany producent lub jego bezpośrednie przedstawicielstwo jest w stanie dostarczyć nowoczesny, ergonomiczny i wydajny sprzęt oraz zapewnić profesjonalną obsługę serwisową. _

Dobrze rozwinięta sieć oddziałów i punktów serwisowych gwarantuje, że w wypadku awarii urządzenia, pomoc nadejdzie możliwie jak najszybciej.
_ Nasz technik zjawia się na miejscu w ciągu czterech godzin od zgłoszenia problemu _- zapewnia Nina Jędrzejewska. _ Wszyscy serwisanci są wyposażeni w mobilne warsztaty i nowoczesny sprzęt, który umożliwia szybkie postawienie diagnozy i naprawę wózka widłowego jeszcze tego samego dnia. _

Ważne jest także zapewnienie profesjonalnego doradztwa na etapie doboru wózków do danej placówki. Przemysław Uklejewski z Nissana zwraca uwagę, że rozwiązania powinny spełniać wymogi takich parametrów, jak odległość transportowa, waga ładunku, liczba przewożonych palet w jednym kursie czy poziom składowania i kompletowania palety.
_ Wózki powinny być nie tylko dobrane optymalnie kosztowo, ale i pod kątem bezpieczeństwa i wygody pracy _ - przestrzega przedstawiciel Nissana.

Do kryteriów decydujących o doborze konkretnego rozwiązania Aleksandra Zyber-Osytek dodaje również szerokości korytarza roboczego obiektu, rodzaj podłoża, temperaturę panującą w hali oraz specyfikę towaru. Dlatego też przy wyborze sprzętu magazynowego najlepiej zdać się na fachową pomoc, a rozwiązanie powinno być wynikiem wizyty doradcy na miejscu przyszłej pracy wózków.

_ Niestety, czasami klienci próbują samodzielnie wybrać wózek widłowy, bazując na własnym doświadczeniu czy intuicji _- przestrzega Nina Jędrzejewska. _ W efekcie może się okazać, że zakupiony wózek jest niewłaściwie dobrany do specyfiki pracy i nie spełnia swojego zadania. Innym, poważnym błędem jest niesprawdzenie gabarytów pojazdu. Zdarzają się sytuacje, że wózek jest za szeroki i nie mieści się w korytarzu roboczym albo jest za wysoki i nie przejeżdża przez bramę wjazdową _.

Przedstawicielka Jungheinrich wskazuje również na doświadczenia z producentami żywności, którzy próbują zaoszczędzić, kupując wózki wykonane ze stali konstrukcyjnej.

Należy jednak pamiętać, że jest to niezgodne z wymogami Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Ponadto tego typu inwestycja jest tylko pozornie oszczędna.
_ Wózki pracujące przy produkcji żywności każdego dnia są narażone na działanie kwasów, wilgoci, chemikaliów _- mówi Nina Jędrzejewska. _ Jeśli do tego dojdą zadrapania lakieru i zaniedbania spowodowane niewłaściwą obsługą, to pojazdy w błyskawicznym tempie zostaną "doprowadzone do ostateczności" i trzeba będzie je wymienić, znacznie wcześniej niż zakładano. _

Również Przemysław Uklejewski zalicza do najczęstszych błędów popełnianych przy wyborze wózków transportowych dla sektora kierowanie się niską ceną zakupu.

Tymczasem korzystniej jest spotkać się z doradcą w celu dokładnego wymierzenia powierzchni do pracy wózka oraz określenia specyfiki przyszłego miejsca funkcjonowania pojazdów.
_ Nasi klienci wiedzą, że jakość ma godziwą cenę i przynosi im wymierne zyski dzięki wnikliwej analizie potrzeb robionej przed zaoferowaniem im odpowiedniego wózka _ - mówi przedstawiciel Nissana. _ A przecież zakup to dopiero początek współpracy. _

Aleksandra Zyber-Osytek z firmy Elektroprogram do najczęściej popełnianych błędów w eksploatacji wózków zalicza niepoprawne użytkowanie i konserwację baterii w wózku elektrycznym. Często nieprawidłowości występują także podczas doboru pojazdu, kiedy inwestor błędnie oceni szerokość, długość lub wysokość wózka.
_ Należy pamiętać, że w magazynach przeważają wąskie korytarze i małe promienie skrętu _ - przypomina przedstawicielka dystrybutora Clark. - Przestrzegam również przed użytkowaniem wózków standardowych w chłodni.

Jarosław Maślanek

przewóztowartransport
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)