Trwa ładowanie...

Wróciły legalne prowokacje skarbówki. Posypały się mandaty

Przez cztery miesiące 2022 r. pracownicy i funkcjonariusze Krajowej Administracji Skarbowej udawali klientów, dokonując różnych zakupów. Nałożyli 814 mandatów karnych na łączną kwotę prawie 800 tys. zł – wynika z informacji Ministerstwa Finansów przekazanych "DGP". - To niepokojący wynik, obrazujący wpływ tzw. szarej strefy na straty budżetu z tytułu niepobranych podatków - uważa Przemysław Antas, radca prawny w Ontilo.

Share
W jednym na cztery przypadki sprzedawca nie wystawił paragonu przedstawicielowi KAS, który udawał klientaW jednym na cztery przypadki sprzedawca nie wystawił paragonu przedstawicielowi KAS, który udawał klientaŹródło: Adobe Stock, fot: ANDREW BURSTEIN
d31a9j5

Dane MF wskazują, że ponad jedna czwarta zakupów sprawdzających zakończyła się wystawieniem mandatu. Średnio na ok. 1 tys. zł. Innymi słowy, w jednym na cztery przypadki sprzedawca nie wystawił paragonu przedstawicielowi KAS, który udawał klienta.

- To niepokojący wynik, obrazujący wpływ tzw. szarej strefy na straty budżetu z tytułu niepobranych podatków. W obecnych realiach wpływ ten może tylko rosnąć – komentuje w rozmowie z gazetą Przemysław Antas, radca prawny w Ontilo.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Skarbówka wytypowała warsztaty samochodowe, które nie mają kas. Kończy się ogólnopolska kontrola

Inaczej najnowsze dane o efektach zakupów kontrolowanych ocenia doradca podatkowy Wojciech Kliś, który ma wątpliwości do ekonomicznej zasadności takich działań.

d31a9j5

- Średni wpływ z mandatów wystawionych wskutek legalnych prowokacji fiskusa przyniósł nieco ponad 250 zł. Czy faktycznie opłaca się to budżetowi? - zastanawia się ekspert. - Weźmy pod uwagę, że pracownicy i funkcjonariusze KAS wykonują w tym zakresie dodatkowe obowiązki, za które nie otrzymują wyższego wynagrodzenia. Zamiast przeznaczać czas na nabycie sprawdzające, mogliby zająć się prowadzeniem kontroli w efektywniejszy sposób - dodaje.

Zakup kontrolowany to nic innego, jak posłanie do przedsiębiorcy urzędnika udającego normalnego klienta. Doprowadza on do zawarcia transakcji i przy okazji sprawdza, czy cały proces odbył się zgodnie z przepisami prawa podatkowego. Chodzi głównie o prawidłowe ewidencjonowanie sprzedaży i zwrotów.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d31a9j5
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d31a9j5
d31a9j5