Wszyscy łamią przepisy
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowania przeciwko 13 firmom kurierskim.
22.05.2009 | aktual.: 22.05.2009 12:22
_ Przygotowywane jest kolejnych 14 _ – mówi Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, prezes UOKiK.
Urząd zbadał działalność 30 firm kurierskich, między innymi Kolportera, PAF Operatora Pocztowego, Siódemki, TNT Express Worldwide Poland, UPS Polska oraz In Post z Grupy Integer.pl. We wszystkich stwierdzono naruszenie przepisów prawa konsumenckiego.
Jakie zastrzeżenia ma UOKiK? _ Głównym problemem jest brak jasnej informacji o rodzaju świadczonej usługi, już na etapie nadawania przesyłki _ – tłumaczy Krasnodębska-Tomkiel.
Chodzi o to, że w regulaminach nie ma jasnych kryteriów określających, czy przesyłka jest traktowana jako usługa pocztowa, czy przewozowa. Tymczasem zgodnie z prawem pocztowym, przedsiębiorca w regulaminie określa zasady postępowania w przypadku złożenia reklamacji. Jeśli przesyłka nie zawiera korespondencji, w grę wchodzi prawo przewozowe, które jasno określa zasady dochodzenia roszczeń.
_ Przedsiębiorcy wykorzystują brak definicji usług kurierskich, wybierając korzystne dla siebie elementy prawa pocztowego i przewozowego. W wielu przypadkach uniemożliwia to złożenie reklamacji _ – stwierdza Krasnodębska-Tomkiel.
Prezes urzędu antymonopolowego ostrzega, że jeśli firmy nie zmienią regulaminów, skieruje pozwy do sądu ochrony konkurencji i konsumentów.
Karol Krzywicki z Urzędu Komunikacji Elektronicznej zapowiada zmianę przepisów.
_ W przygotowywanych przez UKE i resort infrastruktury ustawie i rozporządzeniu zdefiniujemy usługę kurierską i zwiększymy poziom ochrony konsumenta _– mówi Krzywicki.
_ Jesteśmy zaskoczeni uwagami UOKiK. Myślę, że w głównej mierze wynikają one z tego, że nasza działalność jest mylona z działalnością operatorów publicznych, takich jak Poczta Polska _ – stwierdza Rafał Brzoska, prezes inPost.
Dodaje jednak, że firma zmieni regulaminy w tej części, w której uwagi UOKiK okażą się słuszne.
_ Jeśli chodzi o nową ustawę, to czekamy na nią jak na zbawienie. Nareszcie się dowiemy, jakie są obowiązki firm pocztowych, a jakie przewozowych _ – mówi Brzoska.
Piotr Dziubak
PARKIET