Wynik operacyjny segmentu wydobycia Grupy Lotos obciążony odpisami
06.05. Warszawa (PAP) - Zysk operacyjny segmentu wydobywczego w I kw. 2010 r. wyniósł 39,4 mln zł wobec 15,4 mln zł straty rok wcześniej, a EBIT segmentu produkcji i handlu...
06.05.2010 | aktual.: 06.05.2010 07:23
06.05. Warszawa (PAP) - Zysk operacyjny segmentu wydobywczego w I kw. 2010 r. wyniósł 39,4 mln zł wobec 15,4 mln zł straty rok wcześniej, a EBIT segmentu produkcji i handlu ukształtował się na poziomie 33,2 mln zł, podczas gdy w analogicznym okresie ubiegłego roku wyniósł on 4,6 mln zł. Wynik operacyjny części wydobywczej w I kw. tego roku uwzględnia m.in. efekt zawiązania odpisów aktualizujących aktywa w kwocie 21,8 mln zł.
"Wynik operacyjny segmentu wydobywczego w I kwartale 2010 uwzględnia efekt zawiązania odpisów aktualizujących aktywa w kwocie 21,8 mln zł. związanych z negatywnym wynikiem wierceń poszukiwawczych Lotos E&P Norge oraz poniesione w tej spółce koszty ogólnego zarządu przy równoczesnym braku przychodów z działalności operacyjnej. Ze względu na norweskie przepisy podatkowe, 78 proc. kwoty odpisów aktualizujących dotyczących kosztów wierceń poszukiwawczych zmniejszyło stratę spółki na poziomie wyniku netto" - podał Lotos w komentarzu do wyników.
Spółka poinformowała, że rozpoczęcie produkcji na złożu Yme przewidywane jest na drugą połowę 2010 roku.
W I kwartale wystąpił również efekt niezrealizowanej marży wydobywczej.
"Efekt skali wydobycia ropy Rozewie w spółce Petrobaltic SA w I kw. 2010 r. (...), który wpłynął korzystnie na wyniki segmentu wydobywczego, dodatkowo wzmocniony został 71,7-proc. wzrostem notowań ropy Brent dtd. Spowodował on również wzrost marży jednostkowej z produkcji ropy, co miało wpływ na wartość niezrealizowanej marży na transakcjach wewnątrzgrupowych pomiędzy segmentem wydobywczym i segmentem produkcji i handlu. Na koniec I kwartału 2010 roku marża ta wyniosła 44,0 mln zł i dotyczyła 54,6 tys. ton ropy Rozewie pozostającej na zapasie w formie surowca i niesprzedanych produktów. W samym I kw. wpływ niezrealizowanej marży z tytułu produkcji ropy wyniósł minus 6,7 mln zł. Niezrealizowana marża IV kw. 2009 r. w wysokości 37,3 mln zł dotyczyła 114,9 tys. ton ropy Rozewie (głównie w postaci niesprzedanych produktów) i została zrealizowana w I kw. 2010 r." - napisano w komentarzu do raportu.
Przychody segmentu wydobywczego wzrosły w I kw. 2010 r. do 134,2 mln zł z 35,8 mln zł rok wcześniej. Na wzrost przychodów rok do roku wpłynęły wyższe notowania cen ropy naftowej Brent na rynkach światowych i wyższy o 125,8 proc. wolumen sprzedaży ropy naftowej Rozewie.
Wydobycie ropy naftowej na Morzu Bałtyckim (złoże B3 oraz B8) wyniosło w I kw. 2010 roku 76,4 tys. ton. Sprzedaż ropy naftowej do Grupy Lotos w I kw. tego roku wyniosła 87,6 tys. ton. W tym samym okresie produkcja gazu wyniosła 8,7 mln m3 i była o 128,9 proc. wyższa od produkcji w analogicznym okresie 2009 roku.
Segment produkcji i handlu zanotował wzrost przychodów do 3,91 mld zł z 2,68 mld zł. Również w tym segmencie wzrost przychodów wynika głównie z wyższych notowań cen ropy i produktów naftowych na rynkach światowych w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Średnia cena sprzedaży netto w segmencie produkcji i handlu wzrosła o 23,8 proc., do 2.062 zł/t.
Na wzrost wyniku operacyjnego segmentu produkcji i handlu wpłynął wyższy o 288,1 tys. ton wolumen sprzedaży produktów i towarów. Związany jest on m. in. z wyższym o 39,2 proc. wolumenem przerobionej ropy w rafinerii w Gdańsku, głównie na skutek postoju remontowego w 2009 roku.
Segment detaliczny wykazał 4,5 mln zł straty operacyjnej. Rok wcześniej strata ta wynosiła 1,9 mln zł.
Jak podała spółka, strata na działalności operacyjnej obszaru detalicznego w I kw. związana była z utrzymującą się od IV kw. 2009 r. niską jednostkową marżą detaliczną na sprzedaży paliw. Na pogorszenie wyniku operacyjnego obszaru detalicznego wpłynął też wzrost kosztów wynikających z dzierżawy gruntów związany ze stacjami autostradowymi, które jeszcze nie rozpoczęły działalności operacyjnej.
Na koniec marca 2010 roku liczba stacji własnych wyniosła 148 stacji, liczba stacji partnerskich wyniosła 103, a liczba stacji patronackich 62. Sprzedaż detaliczna w pierwszych trzech miesiącach bieżącego roku wzrosła r/r o 10,9 proc. i spadła o 9,6 proc. w stosunku do IV kw. 2009 r. (PAP)
morb/ pif/