Trwa ładowanie...

Zmiana numeru telefonu w banku. Nie obejdzie się bez wizyty w oddziale?

Masz nowy smartfon? A może poprzedni telefon padł ofiarą kradzieży? Pamiętaj o aktualizacji danych kontaktowych w banku. W większości przypadków nie wystarczy jednak zalogować się do bankowości online. Coraz więcej instytucji dba o to, by nie narazić klientów na utratę pieniędzy. Numer telefonu zmienisz osobiście w okienku bankowym albo przez infolinię.

Share
Zmiana numeru telefonu w banku. Nie obejdzie się bez wizyty w oddziale?
Źródło: Fotolia
d41wys8

Podczas zakładania rachunku bankowego musimy podać aktualny numer telefonu, który służy nie tylko do celów kontaktowych. Przede wszystkim przydaje się w trakcie użytkowania konta. Pozwala np. na autoryzację dyspozycji poprzez wiadomości tekstowe. Niektóre placówki udostępniają też tzw. alerty SMS, czyli powiadomienia o realizowanych transakcjach. Dzięki nim możemy czuć się bezpieczniej.

Nie daj się nabrać na sztuczki oszustów

Informacja o numerze telefonu jest niezbędna do zabezpieczenia podstawowych funkcjonalności. Bez niej nic nie zrobimy. Niewiele zdziałają też złodzieje tożsamości, którzy wejdą w posiadanie danych osobowych. Dopóki aktualizacja informacji była dostępna w systemach internetowych, przestępcy mogli bez problemu przejąć rachunek bankowy. I z jeszcze większą łatwością realizowali rozmaite operacje.

Jak to wyglądało w praktyce? Na przykład oszust wyłudzał dane od użytkownika (np. login i hasło do konta internetowego) i korzystał z bankowości online, gdzie wprowadzał własny numer kontaktowy. W ten sposób osoba poszkodowana nie otrzymywała więcej informacji o dokonywanych transakcjach. To ostatni krok, aby móc zaciągnąć na kogoś kredyt czy bez żadnych oporów korzystać z wykradzionego rachunku bankowego.

d41wys8

Z podobnymi działaniami próbuje walczyć Komisja Nadzoru Finansowego. W tym celu, przekazała bankom specjalne pismo z zaleceniami dotyczącymi bezpieczeństwa - potwierdził w rozmowie z WP Jacek Barszczewski, rzecznik prasowy KNF. Nadzór poruszył kwestię zdalnej zmiany numeru telefonu. Instytucje mają przywiązywać większą wagę do danych wprowadzanych przez klientów. Efekt? Większość banków zrezygnowała z udostępniania opcji aktualizacji numeru bezpośrednio w systemach bankowości online.

Numeru telefonu nie zmienisz już tak łatwo

Zmiana numeru kontaktowego w kilku kliknięciach myszki to już przeszłość. Dziś klienci muszą zgłosić się osobiście do jednego z oddziałów. Niektórzy nadal mogą załatwić tę sprawę bez wychodzenia z domu dzwoniąc na infolinię. Na weryfikację telefoniczną konsumenta postawiło kilka placówek, m.in. Getin Bank, PKO Bank Polski, Millenium czy Citi Bank Handlowy. W niektórych przypadkach potrzebne jest dodatkowe zabezpieczenie, np. wprowadzenie specjalnego hasła SMS.

Dane poprzez bankowość elektroniczną nadal można zmienić np. w ING Banku Śląskim. Nie każdy jednak z takiej opcji skorzysta. Aby dokonać aktualizacji w ten sposób, trzeba mieć dostęp do poprzedniego numeru telefonu i podać kod autoryzacyjny z ostatniej wiadomości SMS. Ta opcja nie przyda się więc np. przy zgubionym smartfonie. W tej sytuacji, klient zgłosi zmianę listownie lub osobiście w oddziale.

Nowe zasady wiążą się przede wszystkim z dbałością o bezpieczeństwo. KNF stawia sobie za cel uświadamianie klientów korzystających z usług instytucji finansowych. W związku z tym planuje także wdrożenie nowej strony internetowej, na której znajdzie się więcej informacji związanych z bezpieczeństwem. Już teraz użytkownik bankowości elektronicznej może znaleźć tam garść porad, jak skutecznie chronić swoje dane w sieci.

d41wys8

Podziel się opinią

Share
d41wys8
d41wys8