Zmiana upodobań Polaków. Klienci kupują ten alkohol na potęgę
W ostatnich latach wina musujące zyskały na popularności w Polsce, co przełożyło się także na zmniejszenie zainteresowania innymi alkoholami. Polscy konsumenci coraz częściej wybierają ten rodzaj trunku, przeznaczając na jego zakup około miliarda złotych rocznie.
Mimo że ogólna sprzedaż alkoholu w Polsce zmniejszyła się o 2,1 proc. w porównaniu do 2022 roku, wina musujące odnotowują znaczący wzrost. Szczególnie zauważalne są spadki w sprzedaży wódki i piwa, które zmniejszyły się odpowiednio o 3,2 proc. i 2,2 proc. W tym samym okresie sprzedaż win musujących wzrosła o 2,6 proc. w pierwszej połowie ubiegłego roku.
Anna Wagner z NielsenIQ wskazuje, że Polacy wydają co piątą złotówkę z całkowitego rynku win na wina musujące.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Dubajska czekolada z Thermomiksa. Czy jest tańsza, niż ta ze sklepu?
Prosecco jako lider rynku
Prosecco dominuje wśród win musujących w Polsce, posiadając niemal połowę udziału w rynku. Popularność tego włoskiego trunku dynamicznie rośnie, co znajduje odzwierciedlenie w 15,1 proc. wzroście wartości sprzedaży oraz 10,6 proc. wzroście ilości sprzedanych butelek. Prosecco dostępne na polskim rynku najczęściej znajduje się w średniej kategorii cenowej.
Dane z 2021 roku pokazują wzrost o 20 proc. w sprzedaży prosecco, cavy i szampana, co świadczy o rosnącym zainteresowaniu winami musującymi. Euromonitor oszacował, że Polacy wydali na te napoje łącznie 851 milionów złotych w sklepach i restauracjach, a od tego czasu wartość rynku win musujących wzrosła o kolejne 150 milionów złotych.