90 proc. regularnie poluje na żywność z promocji. Zaskakujące dane

Aż 90 proc. Polaków regularnie kupuje żywność w promocjach. W ciągu dwóch lat liczba ta wzrosła o blisko 30 proc. To pokazuje, że w dobie inflacji Polacy częściej niż w okresie pandemii sięgają po produkty spożywcze w obniżonych cenach.

Reporter archiwum 2023 08
28.07.2023 Lodz Stragan warzywniczo-owocowy. Drastyczny wzrost cen zywnosci. Fot. Piotr Kamionka/REPORTER
Piotr Kamionka/REPORTERPonad 90 proc. Polaków regularnie kupuje żywność w promocjach
Źródło zdjęć: © East News | Piotr Kamionka/REPORTER

Według najnowszego badania UCE RESEARCH i SYNO Poland, ponad 90 proc. Polaków regularnie kupuje żywność w promocjach. W czasie pandemii było to 59 proc., a 2-3 lata temu - 46 proc. To pokazuje, jak bardzo inflacja i rosnące ceny dotknęły portfele Polaków.

- Po wyborach Polacy jeszcze bardziej będą chcieli oszczędzać na codziennych zakupach, bo worek z pieniędzmi dopłacanymi do inflacji nie jest bez dna. Konsumentom będzie ciężko jeszcze przez co najmniej dwa lata, czyli dopóki cel inflacyjny nie zostanie osiągnięty - przekonuje dr Maria Andrzej Faliński, były wieloletni dyrektor generalny POHID-u.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Skutki obniżki stóp procentowych. "Dojście do celu w 2025 r. może się nie wydarzyć"

Blisko 70 proc. osób poluje na promocje

Obecnie Polacy najczęściej kupują 20-40 proc. produktów spożywczych w promocjach. Tak twierdzi blisko 29 proc. ankietowanych. 22 proc. Polaków deklaruje, że kupuje 10-20 proc. żywności po obniżkach, a 18 proc. kupuje 40-60 proc. Łącznie te trzy grupy stanowią prawie 70 proc. społeczeństwa. W ciągu dwóch lat liczba osób wzrosła o prawie 16 punktów procentowych.

Część Polaków nawet kupuje produkty spożywcze wyłącznie w promocyjnych cenach. Ale jest ich niewielu, bo zaledwie ponad 2 proc. - Taka praktyka dotyczy najbiedniejszych konsumentów, którzy po prostu nie mają innego wyjścia. Niektóre grupy społeczne, zwłaszcza seniorzy czy wielodzietne rodziny, wręcz wyczekują, kiedy mogą coś kupić po obniżce - komentuje Robert Biegaj z Grupy Offerista.

Z kolei nieco ponad 1 proc. ankietowanych niczego z żywności nie kupuje regularnie po rabatach. - To klient zamożny i niezważający na to, co za ile kupuje, ale też taki, który ulega przesądowi, że promowane produkty są niepełnowartościowe. Może to też być ktoś, kto zraził się do promocji, bo nie wszyscy sprzedający są przecież uczciwi - wyjaśnia dr Faliński.

Promocji z roku na rok ubywa

Sieci handlowe również odczuwają skutki inflacji i rosnących kosztów. Dlatego oferują mniej rabatów. Jak wykazali eksperci z UCE RESEARCH i Hiper-Com Poland, w I półroczu 2023 r. największe formaty na rynku wydały o blisko 7 proc. mniej gazetek z promocjami niż rok wcześniej. Zmniejszyły również liczbę promocji o ponad 12 proc.

Jak podsumowuje Julita Pryzmont z Hiper-Com Poland, promocji z roku na rok ubywa, ale nie we wszystkich formatach. Wyjątkiem są dyskonty. W jej ocenie, sytuacja się unormuje po osiągnięciu tzw. celu inflacyjnego wg NBP.

Według projekcji NBP, cel inflacyjny w Polsce uda osiągnąć się w 2025 r. Adam Glapiński, szef NBP, podkreślił, że niektóre zagraniczne prognozy wskazują, że nastąpi to już w przyszłym roku.

Wybrane dla Ciebie

Nowy hit wśród Niemców. Po ten produkt jeżdżą do Polski
Nowy hit wśród Niemców. Po ten produkt jeżdżą do Polski
Miliony na odszkodowania za wypadki na polach. Oto nowe dane
Miliony na odszkodowania za wypadki na polach. Oto nowe dane
Polacy szturmują urzędy. 500 zł kary dziennie za spóźniony wniosek
Polacy szturmują urzędy. 500 zł kary dziennie za spóźniony wniosek
Chcą postawić krematorium obok domów. Mieszkańcy Małopolski protestują
Chcą postawić krematorium obok domów. Mieszkańcy Małopolski protestują
Zmiany w wypłatach emerytur w październiku. Pieniądze będą wcześniej
Zmiany w wypłatach emerytur w październiku. Pieniądze będą wcześniej
Polska marka odzieżowa na sprzedaż. Cena drastycznie spadła
Polska marka odzieżowa na sprzedaż. Cena drastycznie spadła
Tony żywności z Azji z zakazem wjazdu do Polski. Oto co wykryli
Tony żywności z Azji z zakazem wjazdu do Polski. Oto co wykryli
Na tych grzybach można zarobić 2 tys. zł. Jak ich szukać?
Na tych grzybach można zarobić 2 tys. zł. Jak ich szukać?
Brytyjczycy kupili polski browar, ale piwa nie chcą. Oto co produkują
Brytyjczycy kupili polski browar, ale piwa nie chcą. Oto co produkują
Wzbudzili kontrowersje. Teraz zamykają lokale. "Zbyt odważny"
Wzbudzili kontrowersje. Teraz zamykają lokale. "Zbyt odważny"
Zostawili go z problemem na 36 tys. zł. Poszkodowanych może być więcej
Zostawili go z problemem na 36 tys. zł. Poszkodowanych może być więcej
Nowy system na parkingach Biedronki. Sieć wyjaśnia, na czym polega
Nowy system na parkingach Biedronki. Sieć wyjaśnia, na czym polega