Bp Bronakowski apeluje o likwidację reklam alkoholu

O likwidację reklamy alkoholu i ograniczenie dostępu do niego zwrócił się do władz i samorządów przewodniczący Zespołu ds. Apostolstwa Trzeźwości Konferencji Episkopatu Polski bp Tadeusz Bronakowski. W niedzielę rozpoczyna się 48. Tydzień Modlitw o Trzeźwość Narodu.

Obraz
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

- Od wielu lat prosimy, apelujemy o likwidację reklamy alkoholu, o ograniczenie jego dostępności, bo tylko to może spowodować zmniejszenie ilości spożywanego alkoholu - powiedział bp Bronakowski.

Dodał, że sytuacja w Polsce jest bardzo trudna, bo ok. 1 mln osób jest uzależnionych od alkoholu, od 2,5 do 4 mln Polaków pije ryzykownie i szkodliwie, a 1,5-2 mln dzieci żyje w rodzinach z problemem alkoholowym. - Przeciętny Polak wypija, począwszy od 15 roku życia, ok. 9,5 litra czystego alkoholu na głowę. Do tego trzeba jeszcze doliczyć od 2 do 3 litrów alkoholu nierejestrowanego - powiedział hierarcha.

W jego ocenie jest to bardzo trudna sytuacja i odpowiednie działania powinny wypływać nie tylko ze strony rodziny, szkoły, ale także od rządzących i samorządów. Przypomniał, że tylko w 2013 r. polskie samorządy udzieliły ponad 140 tys. nowych zezwoleń na sprzedaż alkoholu.

Jak podkreślił bp Bronakowski, w latach 90. przeciętny Polak wypijał 18 litrów piwa, dzisiaj - zachęcony reklamą - pije ok. 100 litrów piwa; sięgają po nie najczęściej dzieci i młodzież.

Sytuacja ta wymaga troski także Kościoła - zaznaczył. Przypomniał, że Tydzień Modlitw o Trzeźwość Narodu jest obchodzony od ostatniej niedzieli karnawału, aby uświadomić wszystkim, że "cnota trzeźwości i umiaru w jego spożywaniu obowiązuje zawsze, wszędzie i wszystkich". - Dla dzieci do 18 roku życia jedyną formą trzeźwości jest zachowanie całkowitej abstynencji - zaznaczył.

Jak poinformował, od wielu lat prowadzony jest w Apostolstwie Trzeźwości program "Rodzina szkołą trzeźwości".

- W tym roku podejmujemy problem trzeźwości dzieci, bo doskonale wiemy, że o losie narodu decyduje nie tylko sytuacja ekonomiczna, polityczna czy militarna, ale przede wszystkim wychowanie młodego pokolenia - powiedział hierarcha. Według niego miłość do ojczyzny to troska o "solidne wychowanie młodych", by stawali się ludźmi dobrymi, mądrymi i wolnymi od uzależnień. - Jesteśmy odpowiedzialni za to, czy dzieci i młodzież dostaną szanse na wzrastanie w trzeźwych rodzinach i w trzeźwych społeczeństwach. Nie uchylajmy się od tej odpowiedzialności - zaapelował.

Zgodnie z przepisami reklama piwa obwarowana jest szeregiem warunków, m.in. nie może być prowadzona w telewizji, radiu, kinie i teatrze między godz. 6-20, z wyjątkiem reklamy prowadzonej przez organizatora imprezy sportu wyczynowego lub profesjonalnego w trakcie trwania tej imprezy.

Pod koniec sierpnia 2014 r. grupa posłów PSL złożyła w Sejmie projekt nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, który umożliwia reklamę cydru z jabłek i jego gruszkowego odpowiednika (perry)
na takich samych warunkach jak piwa, czyli po godz. 20. Przeciwne temu jest Ministerstwo Zdrowia, według którego reklama alkoholu jest wyjątkowo szkodliwa z punktu widzenia interesu zdrowia publicznego, a podatni na nią byliby głównie młodzi ludzie.

- Jakiekolwiek postulaty zmierzające do liberalizacji przepisów dotyczących reklamy napojów alkoholowych należy uznać za niezgodne z polityką prozdrowotną - mówił w sierpniu ubiegłego roku rzecznik ministerstwa Krzysztof Bąk. Przywołał raport dla KE, z którego wynika, iż reklama napojów alkoholowych ma znaczący wpływ na wielkość ich spożycia.

Wybrane dla Ciebie
Personel sprzątający szpitala stracił dodatki. "Straszą zwolnieniami"
Personel sprzątający szpitala stracił dodatki. "Straszą zwolnieniami"
Skarbówka sprzedaje auta. Do wzięcia popularny Ford za 4 tys. zł
Skarbówka sprzedaje auta. Do wzięcia popularny Ford za 4 tys. zł
Nachodzą domowników i "kontrolują" panele. Urząd wydał komunikat
Nachodzą domowników i "kontrolują" panele. Urząd wydał komunikat
Ile trzeba zarabiać, by być bogatym w Polsce? Oto kwoty
Ile trzeba zarabiać, by być bogatym w Polsce? Oto kwoty
Powiesili kartki we włoskich kawiarniach. Dają klientom 15 minut
Powiesili kartki we włoskich kawiarniach. Dają klientom 15 minut
Okradała sąsiadkę miesiącami. Metodą "na salami" zabrała 19 tys. zł
Okradała sąsiadkę miesiącami. Metodą "na salami" zabrała 19 tys. zł
Wygrał w Eurojackpot ponad 54 mln euro. Oto gdzie kupił los
Wygrał w Eurojackpot ponad 54 mln euro. Oto gdzie kupił los
Kalendarz adwentowy z energetykami od Red Bulla. W sieci zawrzało
Kalendarz adwentowy z energetykami od Red Bulla. W sieci zawrzało
Choinki w marketach za 50 zł. Tak można się naciąć
Choinki w marketach za 50 zł. Tak można się naciąć
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów
Kurierzy DPD oburzeni. Chodzi o pracę w Wigilię
Kurierzy DPD oburzeni. Chodzi o pracę w Wigilię
Boom na nieruchomości w Hiszpanii. Polacy otarli się o rekord
Boom na nieruchomości w Hiszpanii. Polacy otarli się o rekord