Braun: TVP nie utrzyma się z opłaty audiowizualnej bez reklam

Wprowadzenie opłaty audiowizualnej w wysokości 10 zł i wyłączenie reklam oznacza ograniczenie Telewizji Polskiej o dwie trzecie - uważa prezes TVP Juliusz Braun. Według niego telewizja publiczna bez reklam się nie utrzyma.

Obraz
Źródło zdjęć: © © afe207 - Fotolia.com

O to, czy opłata audiowizualna w kwocie 10 zł wystarczyłaby na realizację programu telewizji publicznej we wszystkich kanałach bez udziału reklam, pytał na czwartkowym posiedzeniu senackiej komisji kultury i środków przekazu jej wiceprzewodniczący Aleksander Świeykowski (PO).

Braun odpowiedział, że 10 zł, przy wyłączeniu reklam, "absolutnie nie wystarcza na nic". - Przy obecnym zakresie zwolnień, przy założeniu, że płacą wszystkie gospodarstwa domowe, to jest ok. 1 mld zł. Z tego miliarda trzeba jeszcze odjąć co najmniej 300 mln zł dla radia i coś jeszcze na fundusz misji publicznej - tłumaczył prezes TVP. Według niego obecny budżet telewizji wynosi 1,4 mld zł.

- 10 zł i brak reklam oznacza ograniczenie Telewizji Polskiej o dwie trzecie - zaznaczył prezes TVP.

Nowy system finansowania mediów publicznych zapowiedział minister kultury Bogdan Zdrojewski. Zgodnie z jego pomysłem abonament radiowo-telewizyjny ma zastąpić opłata audiowizualna pobierana od każdego gospodarstwa audiowizualnego bez konieczności rejestracji odbiorników. Z niej minister chciałby finansować również programy misyjne realizowane przez media prywatne. Opłata miałaby wynosić od 10 do 12 zł miesięcznie.

Zdrojewski oczekuje, że telewizja publiczna po wprowadzeniu opłaty audiowizualnej będzie dalej ograniczać reklamy. Dzisiaj takim ograniczeniem jest zakaz przerywania programów spotami reklamowymi.

Według Brauna, Telewizja Polska jest obecnie jedyną telewizją publiczną w Unii Europejskiej utrzymującą się w przeważającej mierze z reklam. Przychody z abonamentu finansują działalność TVP w 12 proc.

Braun ocenił też, że Telewizja Polska - paradoksalnie - jest w o wiele większym stopniu uzależniona od rynku reklamy niż stacje komercyjne. Ich źródłem utrzymania są przychody z nadawania na platformach satelitarnych. W telewizjach kablowych i satelitarnych nadawca publiczny jest zobowiązany do udostępniania swoich programów za darmo.

Według wyliczeń przedstawionych przez Brauna, telewizja publiczna w 67 proc. utrzymuje się z reklam. Reklamy stanowią 49 proc. przychodów Grupy TVN, a w przypadku Cyfrowego Polsatu - 31 proc.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Rewolucja w polskich sadach. Oto jak zbiera się teraz jabłka
Rewolucja w polskich sadach. Oto jak zbiera się teraz jabłka
Zamykają zakłady w Niemczech. Produkcja trafi do Polski
Zamykają zakłady w Niemczech. Produkcja trafi do Polski
Skarbówka dała zielone światło. Te wydatki wliczysz do kosztów
Skarbówka dała zielone światło. Te wydatki wliczysz do kosztów
Duża zmiana na Poczcie już wkrótce. Mówią o rewolucji
Duża zmiana na Poczcie już wkrótce. Mówią o rewolucji
Ta opłata to obowiązek. Kontrolerzy robią zdjęcia aut. 800 zł kary
Ta opłata to obowiązek. Kontrolerzy robią zdjęcia aut. 800 zł kary
"Grozi za to grzywna 1500 zł". Burmistrz apeluje do rolników
"Grozi za to grzywna 1500 zł". Burmistrz apeluje do rolników
Ile trzeba mieć oszczędności, by żyć z odsetek? Oto kwota
Ile trzeba mieć oszczędności, by żyć z odsetek? Oto kwota
Te znicze to tegoroczny hit. Ludzie wydają nawet kilkaset złotych
Te znicze to tegoroczny hit. Ludzie wydają nawet kilkaset złotych
Ostrzeżenie dla turystów. Niedźwiedź pojawił się w woj. małopolskim
Ostrzeżenie dla turystów. Niedźwiedź pojawił się w woj. małopolskim
Emerytura w wieku 40 lat. Policzyli, ile musisz mieć kapitału
Emerytura w wieku 40 lat. Policzyli, ile musisz mieć kapitału
Jak zwiększyć emeryturę z KRUS i ZUS? Nie każdy o tym wie
Jak zwiększyć emeryturę z KRUS i ZUS? Nie każdy o tym wie
Rywal KFC szturmem podbija Polskę. Otwiera 7 nowych lokali
Rywal KFC szturmem podbija Polskę. Otwiera 7 nowych lokali