Chrzest ostatniego kontenerowca ze stoczni szczecińskiej

"Port Gdynia" - tak nazywa się od soboty ostatni kontenerowiec wybudowany w Szczecinie. W Szczecińskiej Stoczni Remontowej Gryfia ochrzczono jednostkę, której budowę rozpoczęto jeszcze w Stoczni Szczecińskiej Nowa.

Kontenerowiec o wartości ponad 150 mln zł jest pierwszym od dwudziestu lat statkiem handlowym zbudowanym w polskiej stoczni dla polskiego armatora. Matką chrzestną "Portu Gdynia" została wiceminister infrastruktury Anna Wypych-Namiotko.

Chrzest nie obył się bez drobnych problemów. Matce chrzestnej udało się stłuc butelkę z szampanem dopiero za piątym razem.

Statek "Port Gdynia" ma 220 m długości, masę 41 tys. ton, i może zabrać ok. 3100 kontenerów o masie 14 tys. ton. Jednostka ma powierzchnię i wysokość zbliżoną do budowanego Stadionu Narodowego w Warszawie. Zleceniodawcą budowy statku jest spółka celowa Aranda Sp. z o.o. należąca do Agencji Rozwoju Przemysłu S.A., armatorem zaś Pol-Euro.

- Szczególnym wyzywaniem było znalezienie finansowania i uratowanie, będącego w trakcie przerwanej budowy, statku w czasie globalnego kryzysu finansowego. Potencjalny problem finansowy przeobraziliśmy w dobrze rokujący projekt. Jednocześnie kontrakt budowy statku wspierał inny projekt: restrukturyzacji w Szczecińskiej Stoczni Remontowej Gryfia - powiedział prezes ARP Wojciech Dąbrowski

Dodał, że dowodem na odbudowę wiarygodności Gryfii, która miała problemy finansowe, jest komercyjny kredyt obrotowy pozyskany niedawno w jednym z wiodących banków.

- Chrzest statku +Port Gdynia+ i przekazanie jednostki w ręce armatora jest dowodem, że - pomimo głosów wątpliwości, co do przyszłości stoczni - Gryfia umie działać w trudnych warunkach otoczenia zewnętrznego i załoga stoczni z sukcesem potrafi zakończyć ważny projekt - powiedział prezes Gryfii Patryk Michalak.

Wyraził nadzieję, że model wypracowany podczas dokończenia budowy kontenerowca zaprocentuje w przyszłości odbudową pozycji stoczni.

Ochrzczony w sobotę statek został w 2009 roku nabyty przez ARP jako zabezpieczenie wierzytelności od upadłej Stoczni Szczecińskiej Nowa. Wcześniej jego budowę rozpoczęła SSN na zlecenie cypryjskiego armatora, który wycofał się z kontraktu. Kadłub był ukończony w ok. 60 proc. Podjęto decyzję o ukończeniu statku przez nowego właściciela. Do tego celu ARP powołała spółkę Aranda.

Do Stoczni na uroczystość przybyli przedstawiciele władz lokalnych, szczecińscy politycy, w tym szef SLD Grzegorz Napieralski.

Próby morskie statku odbędą się w niedzielę.

Armator jednostki POL-Euro należy do ARP. Firma powstała w wyniku restrukturyzacji Grupy Polskich Linii Oceanicznych. POL-Euro eksploatuje obecnie trzy własne statki.

Gryfia jest jedną z największych stoczni remontowych w Polsce. Zatrudnia ok. 750 osób. Firma przeprowadza obecnie głęboki proces restrukturyzacji. Zakłada on m.in. rozszerzenie działalności firmy, by była ona konkurencyjna na światowych rynkach, pozyskiwanie nowych zleceń, reorganizację pracy i redukcję kosztów. Zarząd negocjuje również z bankami i wierzycielami.

Właścicielem większościowego pakietu akcji Gryfii jest "Mars" - fundusz inwestycyjny zamknięty, zarządzany przez spółkę MS Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych, należącą do Agencji Rozwoju Przemysłu.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Zostawili go z problemem na 36 tys. zł. Poszkodowanych może być więcej
Zostawili go z problemem na 36 tys. zł. Poszkodowanych może być więcej
Nowy system na parkingach Biedronki. Sieć wyjaśnia, na czym polega
Nowy system na parkingach Biedronki. Sieć wyjaśnia, na czym polega
Zbliża się masowa wycinka. Coraz bliżej kontrowersyjnej inwestycji
Zbliża się masowa wycinka. Coraz bliżej kontrowersyjnej inwestycji
Sensacja wśród turystów. W Tatrach mają nosić swoje odchody w workach
Sensacja wśród turystów. W Tatrach mają nosić swoje odchody w workach
Czeczeni mieli zastraszać kupców. Prokuratura chciała umorzenia sprawy
Czeczeni mieli zastraszać kupców. Prokuratura chciała umorzenia sprawy
Polacy kochają jej smak. Ulubiona ryba może zniknąć ze sklepów
Polacy kochają jej smak. Ulubiona ryba może zniknąć ze sklepów
Sprawdzili kilkanaście piekarników. Oto wyniki kontroli
Sprawdzili kilkanaście piekarników. Oto wyniki kontroli
Praca dla Polaków w Niemczech. Oto ile płacą za robotę przy bydle
Praca dla Polaków w Niemczech. Oto ile płacą za robotę przy bydle
Klienci rzucili się po nową kolekcję. Tłumy w Ikei. Sieć zabiera głos
Klienci rzucili się po nową kolekcję. Tłumy w Ikei. Sieć zabiera głos
Praca w Krakowie. Płacą nawet 20 tys.zł kierowcy
Praca w Krakowie. Płacą nawet 20 tys.zł kierowcy
Zmiany w prawie. Od nowego roku zakazy dotyczące ogrodzeń i bram
Zmiany w prawie. Od nowego roku zakazy dotyczące ogrodzeń i bram
Pięć zawodów przyszłości. Ci pracownicy mają być rozchwytywani
Pięć zawodów przyszłości. Ci pracownicy mają być rozchwytywani