Coca-Cola nie jest już najbardziej wartościową marką
Po raz pierwszy od 14 lat to nie Coca-Cola, a inna firma dzierży miano najbardziej wartościowej marki świata. Gigant prawie spadł z podium, ustępując mniejsza młodszym i prężniej rozwijającym się firmom.
Jak co roku ranking marek o największej wartości "Best Global Brands" opublikowała organizacja Interbrands.
Coca-Cola nie jest już najbardziej wartościową marką
Po raz pierwszy od 14 lat to nie Coca-Cola, a inna firma dzierży miano najbardziej wartościowej marki świata. Gigant ledwo utrzymał się na podium, ustępując młodszym i prężniej rozwijającym się firmom.
Jak co roku ranking marek o największej wartości "Best Global Brands" opublikowała organizacja Interbrands.
10. Toyota
*Wartość marki: *35,346 mld dolarów
*Zmiana r/r: *+17 proc.
*Branża: *motoryzacyjna
Toyota nie tylko ma za sobą trudności lat 2010 i 2011, ale również odzyskała pozycję lidera sprzedaży branży samochodowej. Pozwoliło jej to osiągnąć najwyższy wynik w historii. Do tej pory rekordową wartość marki odnotowano w 2008 roku, ale nie przekroczyła ona wówczas 35 mld dolarów.
Firma jest największym producentem aut hybrydowych. Na drogach świata jeździ już ponad 1,7 mln egzemplarzy, m.in. Toyoty Prius.
9. Intel
*Wartość marki: *37,257 mld dolarów
*Zmiana r/r: *- 5 proc.
*Branża: *technologiczna
Intel jest bez wątpienia liderem na rynku PC, jak i procesorów. To największy na świecie producent półprzewodników - sprzedaż na poziomie 53,3 mld dolarów w zeszłym roku robi wrażenie.
Firma postanawia jednak zaangażować się w branżach poza swoim sztandarowym biznesem. Poprzez strategiczne partnerstwo z Microsoftem system Windows jest adaptowany tak, aby działał na mniej mocnych czy tańszych procesorach. Jednocześnie firma współpracowała z firmą telekomunikacyjną Kenya Safaricom przy produkcji smartfona Yolo, przeznaczonego na tamtejszy rynek.
Intel ma jednak na rynku coraz mocniejszą konkurencję, co przekłada się na spadek wartości marki.
8. Samsung
*Wartość marki: *39,610 mld dolarów
*Zmiana r/r: *+20 proc.
*Branża: *technologiczna
Samsung jest światowym liderem w branży telefonów komórkowych, prześcigając firmę Apple. 30,3 proc. udział w rynku oraz sprzedaż na poziomie 5,2 mld dolarów tylko w II kwartale tego roku wzmacniają jej pozycję. M.in. poprzez wprowadzenie na rynek modeli Galaxy S4 czy Galaxy Note II.
Pozycja Samsunga na rynku komórkowym jest o tyle mocna, że aż 70 proc. wszystkich smartphone'ów na rynku używa pamięci DRAM wyprodukowanych przez korporację.
Z roku na rok marka jest coraz bardziej rozpoznawana na całym świecie. Jej wartość zwiększyła się czterokrotnie od 2003 roku.
7. McDonald's
*Wartość marki: *41,992 mld dolarów
*Zmiana r/r: *+5 proc.
*Branża: *restauracyjna
Marka McDonald's jest jedną z tych marek, które z roku na rok powoli, ale systematycznie zwiększają swoją wartość - z 24 mld w 2003 do prawie 42 mld dolarów w 2013 roku.
Firma stoi jednak przed obliczem pierwszego globalnego spadku sprzedaży od 9 lat. W tym celu postanowiła dokonać znaczących zmian m.in. na stanowisku szefa na USA oraz szefa ds. marki w USA.
McDonald's będzie pierwszą siecią restauracji w USA, która do swojej oferty wprowadzi certyfikowane potrawy z owoców morza we wszystkich swoich placówkach.
6. General Electric
*Wartość marki: *46,947 mld dolarów
*Zmiana r/r: *+7 proc.
*Branża: *zdywersyfikowana
Do rekordowej wartości marki spółce GE jeszcze sporo brakuje (ponad 53 mld w 2008 roku), jednak ostatnie kilka lat to powiększanie jej wartości.
Firma zainwestowała 1,5 mld dolarów w połączenie swoich maszyn do internetu w celu powiększenia globalnej sieci tworzącej modele prognozujące, a także bardzo skomplikowane analizy.
Przychody segmentu przemysłowego spółki wzrosły o 10 proc. do 15,5 mld dolarów.
5. Microsoft
*Wartość marki: *59,546 mld dolarów
*Zmiana r/r: *+3 proc.
*Branża: *technologiczna
Microsoft w ostatnim czasie dokonuje dużych zmian, polegających m.in. na integracji swojego portfolio. W ciągu roku na emeryturę przejdzie Steve Ballmer. Jednocześnie firma stawia wszystko na kartę o nazwie Nokia, dokonując jej przejęcia za 7,2 mld dolarów.
W ciągu ostatnich 10 lat marka Microsoft straciła ponad 10 mld dolarów na wartości, jednak od najgorszego poziomu w 2009 roku (56,6 mld dolarów) już zdążyła odskoczyć.
4. IBM
*Wartość marki: *78,808 mld dolarów
*Zmiana r/r: *+4 proc.
*Branża: *usługi biznesowe
Pomimo spadku przychodów IBM i tak zanotował rekordowy zysk na akcję, marże i cash flow w 2012 roku. Firma w dalszym ciągu jest liderem innowacyjności, składając 6478 wniosków patentowych w samym tylko 2012 roku.
Firma otworzyła 144 biura w krajach będących uznawane za rynki wschodzące.
Jednym z największych ostatnich przedsięwzięć IBM jest superkomputer Watson, który został zamontowany w nowojorskim szpitalu Memorial Sloan- Kettering. Watson przyswoił już dane dotyczące wszystkich pacjentów chorych na raka w przeszłości i będzie wykorzystywany jako narzędzie wsparcia decyzyjnego przy ustalaniu optymalnego leczenia pacjentów z tą przypadłością.
3. Coca-Cola
*Wartość marki: *79,213 mld dolarów
*Zmiana r/r: *+2 proc.
*Branża: *spożywcza
To największa niespodzianka tego zestawienia. Spadek z pierwszego miejsca od razu na trzecie jest zaskoczeniem w przypadku Coca-Coli. Przez wiele lat okupująca pierwsze miejsce jako najbardziej wartościowa marka świata, w tym roku musiała jednak uznać wyższość rywali.
Coca-Cola Company zamierza w 20 krajach postawić kioski, które będą oferować wodę, dostęp do prądu oraz Internetu. Kioski Coca-Coli mają powstać głównie w Azji, Afryce i Ameryce Południowej.
Każdego dnia sprzedaje się ponad 1,7 mld napojów Coca-Coli.
2. Google
*Wartość marki: *93,291 mld dolarów
*Zmiana r/r: *+34 proc.
*Branża: *technologiczna
Wartość marki Google od 2005 roku zwiększyła się ponad 11-krotnie. Czego niemal firma się nie dotknie, zamienia się w złoto - czy to Google Glass, czy to samojeżdżące auta.
Google jest liderem reklamy internetowej - kontroluje niemal 1/3 wszystkich wydatków na reklamę online.
Firma nawiązała ostatnio współpracę z Nestle. Nowy system operacyjny elektronicznego giganta w wersji 4.4 będzie nazywał się właśnie Kit Kat.
1. Apple
*Wartość marki: *98,316 mld dolarów
*Zmiana r/r: *+28 proc.
*Branża: *technologiczna
Co jakiś czas pojawia się spółka, która wywraca ranking do góry nogami. Po 13-letniej hegemonii Coca-Coli na pierwszym miejscu zestawienia najbardziej wartościowych marek znajduje się Apple.
Przez jednych uwielbiana, przez innych znienawidzona - jedno nie pozostawia wątpliwości: wynalazki Apple są łatwe w obsłudze i tym z pewnością przyciągają kolejne pokolenia użytkowników.
Apple do dzisiaj sprzedał ponad 600 mln sztuk swoich iPhonów, iPadów czy iPodów.
A w 2000 roku marka była warta tylko nieco ponad 6 mld dolarów.