Trwa ładowanie...

Do walki stają najwięksi

Pod koniec maja ruszyły negocjacje Skarbu Państwa z trzema inwestorami, którzy złożyli wiążące oferty w sprawie kupna akcji Zespołu Uzdrowisk Kłodzkich, m.in. firma Dopico, której prezesem jest znany w branży napojowej Marek Jutkiewicz, współtwórca firmy Hoop.

Share
Do walki stają najwięksiŹródło: Jupiterimages
d3ldyk9

Pod koniec maja ruszyły negocjacje Skarbu Państwa z trzema inwestorami, którzy złożyli wiążące oferty w sprawie kupna akcji Zespołu Uzdrowisk Kłodzkich, m.in. firma Dopico, której prezesem jest znany w branży napojowej Marek Jutkiewicz, współtwórca firmy Hoop.

O udziały powalczy też Zespół Uzdrowisk Polskich - Polanica Zdrój, w którego radzie nadzorczej zasiada Krzysztof Pawiński, prezes Grupy Maspex. Zespół Uzdrowisk Kłodzkich SA to kompleks trzech uzdrowisk. Jest także producentem wód leczniczych i mineralnych, m.in. Staropolanki. Pierwotnie do wyścigu o udziały w tej firmie startowała Kofola, producent m.in. Hoop Coli i Jupik Aqua, oraz liczne spółki medyczne. Pozostało jedynie trzech zainteresowanych.
- Po przeanalizowaniu atrakcyjności inwestycji w Zespole Uzdrowisk Kłodzkich podjęliśmy decyzję o nie złożeniu wiążącej oferty zakupu ZUK - mówi Bartosz Marczuk, CFO Grupy Kofola.

- Interesujące jest wycofanie się z udziału w prywatyzacji Zakładu Uzdrowisk Kłodzkich po etapie due diligence firm medycznych. Wskazywać to może, iż ważną rolę odgrywa jednak w tej prywatyzowanej spółce Staropolanka - zauważa Piotr Grauer, wicedyrektor działu Corporate Finance w KPMG. Potwierdzają to słowa przedstawicieli ZUK: - Spółka poszukuje takiego inwestora, który będzie zdolny podnieść standard bazy leczniczej oraz hotelowej, a tym samym zwiększyć konkurencyjność naszych obiektów. Jednocześnie oczekujemy, że będzie gotów zainwestować w markę Staropolanka, przede wszystkim poprzez rozwój dystrybucji - mówi Ewa Wróbel, rzecznik prasowy ZUK SA.

d3ldyk9

Tymczasem wśród trzech graczy, obok Zespołu Uzdrowisk Polskich - Polanica Zdrój SA oraz KGHM I Funduszu Inwestycyjnego Zamkniętego Aktywów Niepublicznych we Wrocławiu, znajdzie się też spółka Dopico, założona w styczniu br. Jej prezesem i właścicielem jest Marek Jutkiewicz, znany w branży napojowej inwestor, współtwórca marki Hoop. Marek Jutkiewicz, były współwłaściciel spółki Hoop, to inwestor, który ma doświadczenie w obydwu branżach. Od wielu lat konsekwentnie angażuje się w przedsięwzięcia na rynku spożywczym. Jednocześnie jest udziałowcem klinik medycznych Allenort - zauważa Piotr Grauer.

Jakie plany wobec Staropolanki ma Marek Jutkiewicz?
- Podpisałem zobowiązanie, że nie będę udzielał informacji na temat negocjacji - mówi Marek Jutkiewicz. Staropolanka to jedna z ważniejszych marek wód mineralnych na polskim rynku, nic dziwnego więc, że interesują się nią potentaci w branży spożywczej. - Staropolanka to dobrze rozpoznawalna w Polsce marka. Jej zakup potencjalnemu inwestorowi może przynieść znaczące zyski - twierdzi Wojciech Rutkowski, prezes Krajowej Izby Gospodarczej Przemysł Rozlewniczy.

Jednak, jak zauważa ekspert z KPMG, potencjał tej marki jest niewykorzystany. Potwierdza to przedstawicielka marki. - Nadal są regiony, do których nie docieramy. Jesteśmy lokalną firmą, której trudno konkurować z wielkimi koncernami - mówi Ewa Wróbel.
- Cały czas pracujemy nad poprawą dystrybucji. Robimy to jednak etapami. Nowy inwestor mógłby jednak znacząco przyspieszyć ten proces. Udziały marki w rynku są niewielkie, szacuje się je na 2-3 proc. Nowy właściciel może więc starać się zmienić tę sytuację.
- Wzmocnienie Staropolanki poprzez znaczące inwestycje nowego właściciela raczej nie zaburzą - w krótkim czasie - układu na całym rynku wody butelkowanej w Polsce, zdominowanego przez wody źródlane.

Staropolanka pozycjonowana jest wśród wód wysokozmineralizowanych. Stąd jej szybki rozwój na rynku ogólnokrajowym mógłby w pierwszej kolejności stanowić konkurencję dla marki Muszynianka - która jest w tej kategorii zdecydowanym liderem. Osobną zaś sprawą jest, czy nowy właściciel zdecydowałby się na rozszerzenie marki Staropolanka o wody stołowe, wchodząc w konkurencję z wiodącymi graczami w tym segmencie, takimi jak Danone, Nestlé czy Coca-Cola - mówi Piotr Grauer. Zauważa, że w tę stronę mogłaby pójść spółka Zespół Uzdrowisk Polskich - Polanica Zdrój. W radzie nadzorczej tej firmy zasiada Krzysztof Pawiński, właściciel i prezes jednego z największych w Polsce przedsiębiorstw w branży spożywczej - Grupy Maspex. - Maspex, którym kieruje Krzysztof Pawiński, zapewne chciałby wykorzystać potencjał marki Staropolanka.

d3ldyk9

Warto zauważyć, że jego firma wprowadziła już wcześniej na rynek markę wody Źródło Tymbark, która chyba jednak nie spełniła pokładanych w niej oczekiwań. Brand Staropolanka mógłby więc wspomóc budowanie pozycji Maspeksu na rynku wody - dodaje Piotr Grauer. Obecnie Maspex ma w swojej ofercie niegazowaną wodę Kubuś Water i jej wersje smakowe oraz wody z dodatkiem soków owocowych Tymbark. Jak podała wiceminister skarbu Joanna Schmid, negocjacje z potencjalnymi inwestorami powinny zostać zakończone jeszcze w czerwcu.

Weronika Kreczko

d3ldyk9
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3ldyk9
d3ldyk9