Maspex
Maspex to jeden z największych w Polsce i Europie Środkowo Wschodniej koncernów zajmujących się produkcją artykułów spożywczych. Produkuje między innymi popularne i znane wszystkim produkty jak makarony Malma, Lubella, Caprio, Cremona, Puchatek, Deco Morenno, Plusssz czy Tymbark, a także wiele innych.
Historia, założyciele
Założycielami Maspexu byli Krzysztof Pawiński oraz Jerzy Kasperczyk, Sławomir Rusinek, Józef Szczur i Zdzisław Stuglik.
Historia Maspexu sięga roku 1990, kiedy funkcjonowało jako przedsiębiorstwo produkujące sypkie produkty do gorących napojów jak kakao, zabielacz, cappuccino, czekolada, napoje instant, a z czasem rozwinęła asortyment o herbaty i kawy instant.
Kolejnym krokiem w rozwoju firmy Maspex była produkcja cukierków od 1991 roku. Niedługo potem, w 1995 roku producent soków Polska Żywność S.A. z Olsztynka (producent popularnego soku Kubuś) dołączył do przedsiębiorstwa podobnie jak oddział Wallmarku (soki na rynek słowacki i czeski). W 1999 grupa wcieliła Tymbark i Anin – producenta produktów do kawy i cappuccino. Kolejnymi firmami w Polsce i za granicą, które wcieliła lub z którymi współpracowała grupa Maspex były: Apenta (węgierska woda mineralna), Queen's (bułgarskie soki) i Arnos (rumuńskie makarony). W Rumunii Maspex dysponuje kompleksem produkcyjnym. W kolejnych latach spółka nabyła firmy Salatini i Capollini (rumuńskie krakersy) oraz Malma.
W posiadaniu Grupy Maspex znalazły się też akcje lub pakiety akcji marek: Łowicz, Krakus, Kotlin, Włocławek, Fruktus, Tarczyn, DrWitt oraz Rio Bucovina (woda mineralna butelkowana w Ruminii).
Właściciel
Obecnie Maspex to spółka komandytowa z siedzibą w Wadowicach. Jej prezesem jest od początku działania firmy Krzysztof Pawiński.
Działalność
Produkcja Maspexu obecnie soki, nektary i napoje oraz produkty instant, oraz makarony. W branży FMCG grupa Maspex jest zdecydowanym liderem, którego głównym kierunkiem rozwoju jest eksport. W ostatnich dwóch latach firma weszła na rynek keczupów i dżemów, wprowadzając do swojego portfolio produkty takie, jak dżemy Łowicz czy keczupy Kotlin.
Za granicą działalność i współpraca spółki Maspex rozwija się w takich państwach jak: Moskwa, Kaliningrad, Bułgaria, Rumunia, Czechy, Słowacja, Rosja, Węgry, Turcja i Ukraina oraz inne.
W 2010 spółka Maspex uzyskała licencję na użytkowanie oznaczenia Tiger i posługiwanie się wizerunkiem Mariusza „Tigera” Michalczewskiego, reklamującego swoim wizerunkiem znany napój energetyczny. W 2017 na skutek kontrowersyjnej kampanii reklamowej marki Tiger, spółka Maspex przeżyła największy kryzys wizerunkowy. W związku z reklamami energetyka, nawiązującymi do popularnych dat rocznicowych w niestosownym ujęciu, opinia firmy została mocno nadszarpnięta i otwarcie krytykowana i bojkotowana przez wielu konsumentów. W związku z tym zobowiązała się zaangażować charytatywnie w działalność prospołeczną związaną z grupami dotkniętymi niestosownością reklam oraz rozwiązała współpracę z agencją odpowiedzialną za kampanię, a także zamknęła konto produktu na Twitterze i Instagramie.
Wartość
Obecnie spółka notuje roczne zyski rzędu 4,27 mld rocznie.
Komentarze