Trwa ładowanie...

Donieś na swojego szefa

W poniedziałek ruszył portal www.hiperwyzysk.pl, na którym pracownicy sieci handlowych i firm ochrony mogą zgłaszać problemy z pracodawcą. Na portalu mają być zamieszczane informacje dla pracodawców, pracowników i klientów o warunkach pracy w danych sieciach.

Donieś na swojego szefaŹródło: thinkstock
d4ib296
d4ib296

Portal został uruchomiony przez NSZZ "Solidarność" dzięki funduszom z Unii Europejskiej.

"Sytuacja pracowników w handlu i ochronie jest jedną z najtrudniejszych od 20 lat" - powiedział na konferencji prasowej Alfred Bujara z NSZZ "Solidarność". "15-20 lat temu, gdy wchodziły do nas hipermarkety, wiele osób zabiegało tam o pracę. W tej chwili warunki pracy się diametralnie obniżyły" - podkreślił.

Zwrócił uwagę m.in. na problem zastępowania umów o pracę umowami cywilnoprawnymi oraz zatrudnianie pracowników z agencji pracy tymczasowej na miejsce pracowników etatowych. "Zjawisko jest na tak dużą skalę, że stało się patologią" - zaznaczył. Podkreślił, że pracują oni na dużo gorszych zasadach m.in. bez prawa do urlopu, świadczeń socjalnych.

Bujara wskazał także na bardzo dużą liczbę umów zawieranych na czas określony - ocenił, że stanowią one 70 proc. Dodał, że zatrudnieni pracują w niepełnym wymiarze godzin i nie mają możliwości "dorobienia". Podkreślił też, że w hipermarketach pracuje coraz mniej osób, a w konsekwencji pracownicy są obciążeni pracą ponad miarę. Zaznaczył także, że płace są na niskim poziomie.

d4ib296

Podkreślił, że pogorszenie warunków pracy pracodawcy tłumaczą kryzysem, jednak - jak zaznaczył - "kryzysu w handlu nie ma". "Odnotowujemy wzrost sprzedaży i wzrost zysków i to bardzo dużych. Chciałoby się powiedzieć pracodawcom: +podzielcie się zyskiem, nie wykorzystujcie maksymalnie pracowników" - dodał.

Jako kolejne problemy wymienił "szykanowanie działaczy związkowych". Zwrócił także uwagę na występowanie mobingu, braku rzeczywistego dialogu pracodawców z pracownikami. "Pracownicy podkreślają, że dialog jest pozorowany - rozmowy mają miejsce, ale nie rozwiązują problemów" - podkreślił.

Na stronie internetowej pracownicy i klienci mogą - także anonimowo - wypełnić formularz, w którym mogą poinformować o problemach. Na stronie znajduje się także mapa, na której będą zaznaczane te miejsca pracy, gdzie występują nieprawidłowości. "Liczymy na to, że Polacy pomogą zmienić ten trudny czas dla pracowników" - podkreślił Bujara.

Jak zaznaczył Norbert Kilen, który odpowiada m.in. za realizację strony internetowej, portal ma motywować pracodawców do zmian, a dla pracowników i klientów ma być informacją na temat warunków pracy w danych sieciach handlowych.

d4ib296

Kampania informująca o akcji będzie przeprowadzona także w internecie wśród pracowników sieci hipermarketów i firm ochrony. Na stronie uruchomione będzie także forum oraz blog.

Bujara, powołując się na dane GUS, poinformował, że w handlu pracuje ok. 1 mln osób. Zaznaczył, jednak, że ponieważ w ostatnich latach odnotowano spadek zatrudnienia, obecnie można mówić o liczbie ok. 850 tys. osób. Jak powiedział, ok. 400 tys. osób jest zatrudniona w hipermarketach.

Serwis HiperWyzysk.pl jest jednym z elementów kampanii realizowanej w ramach projektu "Wsparcie dialogu społecznego w firmach ochrony oraz sieciach super- i hipermarketów" przygotowanego przez NSZZ "Solidarność" i współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Partnerami portalu HiperWyzysk.pl są: Instytut Spraw Obywatelskich INSPRO, Centrum Wspierania Rad Pracowników, Fundacja Komunikacja 2.0., Stowarzyszenie Obywatele Obywatelom, Tygodnik "Solidarność", wydawnictwo Tysol, Dziennik Internautów, Nowy Obywatel.

d4ib296
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4ib296

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj