E-Commerce zatrudnia

Ponad 600 ofert pracy z dziedziny e-Commerce opublikowali pracodawcy na stronach największych polskich internetowych serwisów rekrutacyjnych

Obraz
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

W internetowej giełdzie pracy infoPraca.pl w połowie stycznia opublikowanych zostało ponad 320 propozycji zatrudnienia w branży związanej z biznesem w Sieci. W porównaniu z początkiem ubiegłego roku liczba propozycji wzrosła o ponad 45 proc. Najwięcej ofert pracy w szeroko rozumianym e-Commerce pochodzi z firm z Krakowa (21 proc.), Warszawy (19 proc.), Wrocławia (9 proc.) i Poznania (8 proc.). Wzrost liczby ofert pracy związanych jest też z rosnącym udziałem e-Commerce w handlu detalicznym. Według ostatniego raportu sporządzonego przez Internet Standard w 2009 roku wzrost wynosił już około 2,2 proc. a przychody wyniosły 13,4 mld zł. Jak szacują Eurostat i GUS, w 2009 r. zakupy w sieci robiło ok. 8,5 mln Polaków. Dla porównania w 2008 roku 7 tys. sklepów odnotowało łączne przychody w wysokości ponad 11 mld zł. Dwa lata temu prawie 7 mln Polaków kupowało produkty i usługi za pośrednictwem Internetu.

- Pracodawcy z branży e-Commerce bardzo intensywnie poszukują przede wszystkim programistów specjalizujących się tworzeniu stron oraz aplikacji JAVA. W cenię są także doświadczeni handlowcy oraz marketingowcy. Zauważyliśmy także wzrost zapotrzebowania na specjalistów w zakresie SEM oraz SEO – wyjaśnia Beata Szilf-Nitka, Dyrektor Generalny internetowej giełdy pracy infoPraca.pl.

- SEM (Search Engine Marketing) to w skrócie marketing wyszukiwarek internetowych. Są to działania promocyjne, które wykorzystują wyszukiwarki w dotarciu do potencjalnych klientów. Natomiast SEO (Search Engine Optimization) to optymalizacja witryn pod wyszukiwarki, inaczej nazywane pozycjonowaniem. To działanie ma na celu uzyskania jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania dla danej frazy, co w efekcie ma zwiększyć ruch na danej stronie internetowej i przyciągnąć klientów, poszukujących określonego produktu lub mających konkretną potrzebę. Często są to kluczowe działania marketingowe sklepów internetowych – wyjaśnia Paweł Stempniak, Dyrektor Zarządzający agencji Ciszewski Internet.

Z początkiem listopada w internetowej giełdzie pracy infoPraca.pl pracodawcy opublikowali ponad 40 propozycji zatrudnienia w charakterze specjalistów ds. SEO i SEM, jest to ponad 65 proc. więcej niż w styczniu ubiegłego roku. Wraz ze wzrostem liczby ofert przybywa także chętnych do pracy. Na jeden wakat dotyczący tej profesji aplikuje średnio ponad 25 osób. Jest sporo chętnych, ale mało specjalistów – komentuje Marcin Janowski, PR Manager, agencji interaktywnej OX Media. Głównym atutem kandydatów, którzy ubiegają się o taką posadę jest przede wszystkim doświadczenie oraz bogate portfolio dotychczas wykonywanych projektów. Wśród przykładowo 30 kandydatów aplikujących na jedną ofertę pracodawcy mogą znaleźć 2 albo 3 kandydatów, którzy posiadają wymaganą wiedzę o tworzeniu strategii działań w wyszukiwarkach, tworzeniu struktury link-building, realizowaniu kampanii internetowych z wykorzystaniem wyszukiwarek oraz systemów statystyk, potrafiących specjaliście odpowiedzieć na pytanie, którego działania wykonywane
przez firmę dają największy zwrot z inwestycji. W każdej firmie z segmentu e-Commerce prócz sprzedawców oraz marketingowców niezbędny jest dobry specjalista od SEO i SEM.

W analizy ofert opublikowanych w serwisie infoPraca.pl wynika, że kandydującym na stanowiska specjalistów od SEO czy SEM proponowane są zarobki wąchające się od 5 do 15 tys. zł brutto. Większość trudniących się tą działalnością może liczyć także na sowite prowizje od sprzedaży, sięgające od kilkuset złotych do kilku tysięcy zł.

Podstawowe wymagania pracodawców to nie tylko praktyczna wiedza z zakresu marketingu czy Internetu, ale także znajomość technicznych zagadnień związanych z komunikacją internetową. Niezbędna w tym przypadku jest także bardzo dobra znajomość języka angielskiego w mowie i piśmie. Także mile widziane jest wyższe wykształcenie na kierunkach takich jak informatyka, zarządzanie, reklama, marketing czy public relations.

Z badania "E-commerce w Polsce 2009" przeprowadzonego przez firmę praktycy.com wynika, iż polskie sklepy internetowe to najczęściej małe przedsiębiorstwa zatrudniające do 4 osób (59 proc.). Nie bez znaczenia jest jednak fakt, iż co dziesiąty sklep zatrudnia ponad 25 osób, co czyni z branży e-commerce coraz ciekawsze miejsce pracy.

MA

Wybrane dla Ciebie

Media w Rosji o dronach w Polsce. Skandaliczne zdania o Rzeszowie
Media w Rosji o dronach w Polsce. Skandaliczne zdania o Rzeszowie
Rosyjskie drony spadły w Polsce. Lokalni przedsiębiorcy komentują
Rosyjskie drony spadły w Polsce. Lokalni przedsiębiorcy komentują
Nie pojechali na wakacje. Domagają się 29 tys. zł odszkodowania
Nie pojechali na wakacje. Domagają się 29 tys. zł odszkodowania
Zamknięcie granicy z Białorusią. Ci przedsiębiorcy mają z tym problem
Zamknięcie granicy z Białorusią. Ci przedsiębiorcy mają z tym problem
Setki milionów długów. Ogromny problem sezonowej gastronomii
Setki milionów długów. Ogromny problem sezonowej gastronomii
Senior wciąż nie daje znaku. Rodzina oskarża dom pomocy
Senior wciąż nie daje znaku. Rodzina oskarża dom pomocy
Przymrozki zdemolowały polskie sady. "Tanio nie będzie"
Przymrozki zdemolowały polskie sady. "Tanio nie będzie"
Takie ryby jechały do nas z Rosji. Natychmiastowa reakcja służb
Takie ryby jechały do nas z Rosji. Natychmiastowa reakcja służb
Padła "szóstka" w Lotto. Zwycięzca zdobył najwyższą wygraną w tym roku
Padła "szóstka" w Lotto. Zwycięzca zdobył najwyższą wygraną w tym roku
Nowy bon turystyczny. Startuje w Światowy Dzień Turystyki
Nowy bon turystyczny. Startuje w Światowy Dzień Turystyki
Idziesz po kredyt do banku? Oto jakie dokumenty musisz przygotować
Idziesz po kredyt do banku? Oto jakie dokumenty musisz przygotować
Niemcy muszą wybudować 71 takich elektrowni w 10 lat. Oto dlaczego
Niemcy muszą wybudować 71 takich elektrowni w 10 lat. Oto dlaczego