Hit półek z alkoholem. Biedronka i Lidl mają ich coraz więcej
W ostatnich latach Polacy coraz częściej sięgają po piwo bezalkoholowe, co przyczyniło się do dynamicznego wzrostu tego segmentu rynku. Według najnowszych danych praktycznie wszystkie duże sieci handlowe zwiększyły ilość "zerówek" na półkach.
Badania przeprowadzone przez firmę eLeader pokazały, że w czerwcu tego roku ekspozycja piw bezalkoholowych wzrosła w 7 na 10 badanych sieci handlowych w porównaniu z analogicznym okresem 2024 r.
Liderami są Lidl i Netto. W obu dyskontach "zerówki" stanowią już jedną ósmą działów z piwem. Podobny odsetek piw bezalkoholowych widać w Aldi. Warto wspomnieć, że jeszcze rok temu w tej ostatniej sieci piwa "zero" stanowiły tylko 9 proc. oferty.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Dzieci oszalały na punkcie tego napoju. O co chodzi z Wojankiem?
Wzrosty pod tym względem zanotowała również Biedronka, która zwiększyła udział "zerówek" z 8,2 proc. do 12 proc. i Leclerc - z 9,6 proc. do niemal 13 proc.
"Dane z czerwca br. wyraźnie pokazują, że piwa bezalkoholowe nie tylko zdobywają serca konsumentów, ale też coraz większą przestrzeń na sklepowych półkach. Dla producentów to jasny sygnał: przestają być uzupełnieniem oferty, a stają się pełnoprawnym filarem strategii produktowej" - mówi Iwona Puchacz-Wośko, analityk ekspozycji w eLeader.
Rynek "non-alcohol" rośnie
W 2024 roku piwa bezalkoholowe stanowiły 6,4 proc. całego rynku piwa w Polsce, a ich sprzedaż zbliżyła się do 2 miliardów złotych. Trend wzrostu sprzedaży piw bezalkoholowych jest widoczny również na świecie. Według World Brewing Alliance, do 2030 roku segment ten może osiągnąć sprzedaż na poziomie 100 milionów hektolitrów, co będzie stanowić 5 proc. światowego rynku piwa.
W ostatnich latach branża piwowarska w Polsce zmaga się jednak z poważnymi problemami finansowymi, bo sprzedaż tradycyjnego piwa spada. Zadłużenie sektora wzrosło niemal 23-krotnie, z 1,38 miliona złotych do blisko 32 milionów złotych.
Raport BIG InfoMonitor ujawnia, że w 2018 roku Polacy spożyli blisko 40 miliardów litrów piwa. Jednak do 2023 roku konsumpcja spadła o jedną czwartą, osiągając poziom 30,6 miliarda litrów. W samym ubiegłym roku spożycie zmniejszyło się o kolejne 200 milionów litrów, co oznacza spadek o 6,1 proc. w porównaniu do roku poprzedniego.