Jak zostać najlepszym pracodawcą świata?

Opublikowany przez Grupę Universum ranking najlepszych światowych pracodawców 2010 roku po raz kolejny wskazuje na firmy, w których najchętniej znaleźliby swoje pierwsze zatrudnienie dzisiejsi studenci

Obraz
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Listę otwiera Google, a dalej, w zależności od kategorii, firmy z tzw. wielkiej czwórki, IBM, Microsoft, Sony, BMW. Znane, silne marki, kojarzone z wyznaczaniem trendów lub standardów oraz szczególnie atrakcyjnymi perspektywami dla młodych ludzi. Polskim menedżerom, z zazdrością spoglądającym na tę listę, warto wskazać przynajmniej trzy kryteria, które decydują o atrakcyjności pracodawców.

Po pierwsze starania o budowanie silnej marki z uwzględnieniem tzw. employer brandu, a zatem tego aspektu marki, który ukazuje wizerunek firmy jako atrakcyjnego pracodawcy. Niedawny artykuł w weblog.infopraca.pl przytaczał różne zaskakujące formy dodatków do pensji, takich jak możliwość wolontariatu na rzecz środowiska naturalnego w ramach płatnego urlopu, które są niczym innym, jak właśnie budowaniem pożądanego wizerunku pracodawcy. Na mnie samym zrobiło wrażenie zdjęcie zrobione przez kolegów zwiedzających siedzibę jednej z korporacji Doliny Krzemowej, na którym widniał basen o wymiarach 2x4 m (ze sztucznym nurtem!), w którym płynął jeden pracownik pilnowany przez jednego ratownika. W taki oto sposób firma niejako reklamowała swoją troskę o personel. Dlatego, również w Polsce, coraz więcej firm chętnie odsłania swoje wewnętrzne rozwiązania, udogodnienia, również atmosferę panującą w firmie, czyniąc z tego ważny element swojego wizerunku rynkowego.

Drugi ważny czynnik przyciągający młodych ludzi do danej firmy to obietnica przygody, a więc czegoś w co warto się zaangażować nie tylko głową, ale i sercem; i nie koniecznie trzeba być Google, żeby taką przygodę zaoferować. To czy praca jest przygodą zależy w znacznej mierze od liderów, ich „siły przyciągania" własnym przykładem oraz zdolności do opowiadania w zajmujący i „aspiracyjny" sposób o przyszłym kształcie firmy, zespołu, projektu. To budowanie atrakcyjnej narracji pochodzi zarówno z własnego przekonania (tego się nie da ukryć!) jak i umiejętnego posługiwania się treścią, ekspresją i wizualizacją.

Trzeci czynnik atrakcyjności pracodawcy z punktu widzenia młodego człowieka dotyczy perspektywy rozwoju i awansu w ramach konkretnej organizacji. Globalna tendencja do spłaszczania struktur organizacyjnych, fundamentalnie słuszna, ograniczyła znacząco klasyczne pionowe ścieżki karier. Tym większe wyzwania dla liderów i działów HR (w takiej właśnie kolejności!) w zakresie poszukiwania - w dialogu z pracownikami - innowacyjnych form rozwoju i awansu, np. merytorycznego. Chodzi o formy, które, nie mnożąc zbędnych szczebli w hierarchii służbowej, staną się realną opcją rozwojową i karierową wspierającą budowę zawodowego portfolio pracownika, pomagając jednocześnie w zaspokojeniu uprawnionych ambicji wpływania na innych, na biznes, na organizację.

Wybrane dla Ciebie
O tych pracowników biją się firmy. Płacą 30 tys. zł miesięcznie
O tych pracowników biją się firmy. Płacą 30 tys. zł miesięcznie
Ikea uruchamia cyfrowy second hand. Oto co można kupić za 10 zł
Ikea uruchamia cyfrowy second hand. Oto co można kupić za 10 zł
Ten sklep znał każdy Polak. Sieć z elektroniką znika z Europy
Ten sklep znał każdy Polak. Sieć z elektroniką znika z Europy
"Powstała moda na te znicze". Ludzie wydają po kilkaset złotych
"Powstała moda na te znicze". Ludzie wydają po kilkaset złotych
Uwaga przy jesiennych porządkach. Kary mogą sięgać 5 tys. zł
Uwaga przy jesiennych porządkach. Kary mogą sięgać 5 tys. zł
Najnowsza atrakcja w turystycznym raju Polaków. Znamy ceny biletów
Najnowsza atrakcja w turystycznym raju Polaków. Znamy ceny biletów
To on wygrał Konkurs Chopinowski. Taką nagrodę zgarnął
To on wygrał Konkurs Chopinowski. Taką nagrodę zgarnął
To oni podbijają polski rynek pracy. Zastępują Ukraińców
To oni podbijają polski rynek pracy. Zastępują Ukraińców
To koniec rodzinnej piekarni. Działali na rynku ponad 40 lat
To koniec rodzinnej piekarni. Działali na rynku ponad 40 lat
Trwa demontaż na Mazurach. Zmiany od nowego miesiąca
Trwa demontaż na Mazurach. Zmiany od nowego miesiąca
Kasjerka ofiarą mobbingu. Jest wyrok. Biedronka ma zapłacić 30 tys. zł
Kasjerka ofiarą mobbingu. Jest wyrok. Biedronka ma zapłacić 30 tys. zł
Przekręt na sześć cyfr w fabryce mięsa. Dyrektor usłyszał wyrok
Przekręt na sześć cyfr w fabryce mięsa. Dyrektor usłyszał wyrok