Kabriolety na eksport. Historyczny wynik polskich fabryk
W zeszłym roku po raz pierwszy eksport polskiego przemysłu motoryzacyjnego przekroczył 23 mld euro. W tym roku będzie jeszcze lepiej - informuje "Gazeta Wyborcza" za firmą analityczną AutomotiveSuppliers.pl.
To nowy rekord eksportu z polskich fabryk i wynik o niemal 2,8 mld euro lepszy niż 2015 roku. Padł też nowy rekord w eksporcie części i akcesoriów samochodowych. W 2016 r. miał on wartość niemal 10,2 mld euro, pierwszy raz w historii przekraczając próg 10 mld euro w ciągu roku.
Jesteśmy kluczowym dostawcą części do samochodów produkowanych w innych państwach UE, głównie w Niemczech. W zeszłym roku do Niemiec wysłano z Polski części samochodowe za ponad 4 mld euro.
Kolejny rok z rzędu rósł także eksport z Polski samochodów osobowych i lekkich dostawczych, głównie dzięki fabryce General Motors w Gliwicach. Właśnie za sprawą GM w 2016 r. eksport aut z Polski wzrósł o 15 proc. w skali roku, do 6,9 mld euro.
Najwięcej aut wysłano do Niemiec (za 1,6 mld euro). Na dziewiątym miejscu wśród największych rynków zbytu znalazły się USA, dokąd fabryka GM w Gliwicach wysyła sportowy kabriolet Buick Cascada.
Firma AutomotiveSuppliers.pl przewiduje, że w tym roku eksport przemysłu motoryzacyjnego wzrośnie do ponad 25 mld euro.