Kłopoty na przekopie. Ruch przez śluzę przywrócony. Prace nadal trwają
Ruch przez śluzę na Mierzei Wiślanej został wznowiony po styczniowej awarii, choć prace naprawcze wciąż trwają. Mechanizmy zalane wodą są sukcesywnie serwisowane. Operatorzy apelują o ostrożność, a pełną funkcjonalność śluzy przewiduje się po zakończeniu napraw.
Ruch przez śluzę na przekopie Mierzei Wiślanej został przywrócony, choć prace naprawcze nadal trwają. Śluza była wyłączona z użytkowania od końca stycznia, kiedy to doszło do zalania części mechanizmów odpowiedzialnych za prawidłowe funkcjonowanie. Awaria unieruchomiła urządzenia i wymusiła zamknięcie przeprawy na pewien czas dla jednostek pływających.
Jak informuje Radio Olsztyn, obecnie śluza funkcjonuje, jednak z pewnymi ograniczeniami. Wciąż trwają działania naprawcze związane z usuwaniem skutków zalania. Przeprawa umożliwia ruch, ale część systemów nadal wymaga serwisowania i testowania, zanim wrócą do pełnej sprawności.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Emerytka nie zostawiła na Tusku suchej nitki. Polacy mówią o drożyźnie
Awaria śluzy na Mierzei
Zalanie mechanizmów śluzy nastąpiło w trudnych warunkach pogodowych. Obfite opady i podniesiony poziom wód spowodowały, że woda przedostała się do części instalacji technicznej. Sytuacja wymagała natychmiastowej interwencji oraz dokładnych oględzin uszkodzeń.
Konieczna była naprawa zalanej elektroniki mechanizmów. Główny wniosek z tej awarii jest taki, aby wynieść automatykę powyżej najwyższego poziomu wody. Oprócz poziomu wody był bardzo niekorzystny dla śluzy kierunek wiatru. Teraz wynosimy to na taki poziom, żeby nie było takiej możliwości – wyjaśniła Radiu Olsztyn Anna Stelmaszyk-Świerczyńska z Urzędu Morskiego w Gdyni.
Sztorm na Bałtyku miał miejsce w połowie stycznia. Wzburzone fale uszkodziły śluzę w porcie Nowy Świat, który oddano do użytku w 2022 r.
- W północnej maszynowni bram śluzy Kanału Żeglugowego w Porcie Nowy Świat doszło do awarii na skutek zalania elektroniki. Przeprawa na chwilę obecną działa w trybie "ręcznym", przejście statków pomiędzy Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską jest możliwe po wcześniejszej awizacji - tłumaczyła pod koniec stycznia Magdalena Kierzkowska, rzeczniczka prasowa Urzędu Morskiego w Gdyni.
Wielka inwestycja na Zlewie
Przekop Mierzei Wiślanej to strategiczna inwestycja, która połączyła Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, umożliwiając statkom ominięcie rosyjskiego obwodu królewieckiego. W ramach projektu powstała m.in. śluza, sztuczna wyspa i nowy tor wodny. Inwestycja ma znaczenie gospodarcze, militarne i turystyczne.
Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to prawie 23 kilometry w tym samo przejście przez Zalew Wiślany wynosi nieco ponad 10 kilometrów, na rzece Elbląg – także ponad 10 kilometrów, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe.