Kontakt z gminą w sieci

Zakładając profil w Internecie, można np. wymienić prawo jazdy czy wystąpić o becikowe. Urzędy muszą przygotować elektroniczne dokumenty

Kontakt z gminą w sieci
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

09.06.2011 | aktual.: 09.06.2011 08:15

.

Od dziś można załatwić wiele spraw administracyjnych bez wychodzenia z domu. – Wystarczy mieć komputer z dostępem do Internetu – mówił na poniedziałkowej konferencji poświęconej programowi ePUAP Jerzy Miller, minister spraw wewnętrznych i administracji. – Trzeba założyć profil zaufany na portalu ePUAP i potwierdzić go w wybranym przez siebie urzędzie – wyjaśniał.

Uruchomienie systemu

ePUAP umożliwiają wchodzące dziś w życie dwa długo oczekiwane rozporządzenia MSWiA: w sprawie zakresu potwierdzania, przedłużania ważności, wykorzystania i unieważniania profilu zaufanego elektronicznej platformy usług administracji publicznej oraz w sprawie zakresu i warunków korzystania z elektronicznej platformy usług administracji elektronicznej.

Bezpłatny podpis dla każdego

Obecnie działają 564 punkty, w których potwierdzenie wniosku o założenie profilu zaufanego jest możliwe. Są to m.in. urzędy skarbowe, urzędy wojewódzkie oraz ich delegatury, oddziały ZUS, a także konsulaty. Istnieje również możliwość potwierdzenia danych profilowych w urzędach gmin, starostwach powiatowych oraz urzędach marszałkowskich. Ale tylko tych, które zdecydują się takie usługi świadczyć.

Do potwierdzenia danych profilu zaufanego w urzędzie konieczny jest dokument potwierdzający tożsamość: dowód osobisty lub paszport.

Ważny przez trzy lata

Profil Zaufany spełnia funkcje podobne do oferowanych komercyjnych podpisów elektronicznych. Jest ważny przez trzy lata. Aby przedłużyć jego ważność, nie trzeba zgłaszać się do urzędu osobiście. Wystarczy elektroniczny wniosek.

– Z wykorzystaniem profilu zaufanego będzie można załatwić wiele spraw administracyjnych: złożyć wniosek o becikowe, wyrobić sobie wtórnik prawa jazdy, wystąpić o stypendium szkolne, zasiłek z pomocy społecznej, dokonać wpisu do ewidencji działalności gospodarczej czy dopisać się do spisu wyborców – wyjaśnia Piotr Kołodziejczyk, podsekretarza stanu w MSWiA. – Są to sprawy, które ze swej istoty mogą być załatwione drogą elektroniczną. Aby załatwić inne sprawy, np. uzyskać pozwolenie na budowę, trzeba będzie udać się do urzędu osobiście, a to ze względu na konieczność przedłożenia dużej ilości niezbędnych dokumentów – dodaje Kołodziejczyk.

Posługiwanie się profilem zaufanym jest bardzo proste. Nie wymaga korzystania ze specjalistycznych urządzeń, np. czytników kart.

– Zasady działania profilu zaufanego przypominają te, z którymi na co dzień spotykają się klienci banków działających w Internecie – wyjaśnia Tomasz Rakoczy z Centrum Projektów Informatycznych MSWiA.

Wszystko w rękach urzędników

Zakres spraw, które obywatel będzie mógł załatwić z wykorzystaniem platformy ePUAP, zależy w dużej mierze od odpowiedniego przygotowania urzędów. Konieczne jest bowiem stworzenie np. elektronicznych wersji wniosków. – Ministerstwo nie zamierza, przynajmniej na razie, opracowywać własnych – mówi minister Jerzy Miller. – Ich przygotowanie pozostawiamy urzędom gmin czy starostwom powiatowym. MSWiA ma możliwość narzucenia swoich formularzy elektronicznych, ale takie rozwiązanie traktujemy jako ostateczność – wskazuje.

W praktyce oznacza to, że o tym, czy i jakie sprawy załatwimy przez Internet w gminie bądź w powiecie, zadecydują możliwości techniczne urzędu, jego przygotowanie (e-formularze) oraz dobra wola urzędników.

Michał Cyrankiewicz

epuapadministracjasieć
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)