Najhojniejsze amerykańskie firmy
Korporacyjne programy pomocy charytatywnej mają obecnie duże znaczenie. Duże firmy oddały na te cele w 2008 roku średnio 5,1% więcej niż rok wcześniej, mimo iż recesja oficjalnie rozpoczęła się w grudniu 2007 roku.
Nie jest to zjawisko, które powinno dziwić. W trudnych czasach reputacja jest wszystkim. Ankieta przeprowadzona ostatnio przez Centrum ds. Społecznej Odpowiedzialności Firm (Center for Corporate Citizenship) w Boston College oraz Fundację Hitachi pokazała, iż 70% wyższych rangą członków zarządu uważa reputację za najważniejszy element społecznie odpowiedzialnych działań firmy. W największych firmach do takiej opinii skłaniało się 82% badanych z tej grupy. Nie ma się zatem co dziwić, że zgodnie z wynikami ankiety, w trzech firmach na cztery prezesi osobiście zajmują się teraz planowaniem obywatelskiej postawy korporacji.
Firma Wal-Mart była wśród nich największym darczyńcą. W 2008 roku przekazała na cele charytatywne 320 milionów dolarów w gotówce. To suma wystarczająca, aby każdemu mieszkańcowi Nowego Jorku dać 38 dolarów.
Bank of America i Exxon Mobil uplasowały się na drugim i trzecim miejscu pod względem całkowitych przekazanych sum gotówkowych. Firmy te dały odpowiednio 215 i 188 milionów dolarów. W sumie 10 najhojniejszych darczyńców podarowało organizacjom charytatywnym 1,67 miliarda dolarów.
To mnóstwo pieniędzy, ale również firmy je przekazujące należą do największych. Dlatego zmierzyliśmy prawdziwą hojność, porównując sumę przekazanych w 2008 roku gotówki i produktów w stosunku do całkowitych zysków zarobionych rok wcześniej.
Na tej podstawie okazało się, że najhojniejszą była firma Merck & Company. Przekazała ona w 2008 roku 821 milionów dolarów w gotówce i produktach, co równało się 24,4% jej zysków z 2007 roku. To się nazywa hojność.
Po dokonaniu oceny w ten sposób pięć z 10 najwyższych miejsc zajęły firmy farmaceutyczne i biotechnologiczne. Pozostałe cztery to Pfizer (20,4%), Abbott Laboratories (10,1%), Bristol-Meyers Squibb (10,0%), i Eli Lilly and Company (9,0%).
Oczywiście firmy farmaceutyczne posiadają zazwyczaj produkty, które są niezbędne w potrzebujących regionach. Spośród 821 milionów przekazanych przez firmę Merck, gotówka stanowiła tylko 55 milionów, czyli 11,3% mniej niż korporacja ofiarowała w 2007 roku. Firma Pfizer dała jeszcze więcej, bo 1,9 miliarda dolarów, ale tylko 76 milionów dolarów w gotówce.
Nasze rankingi są oparte na danych zebranych przez The Chronicle of Philanthropy, magazyn dla organizacji nonprofit. Magazyn Chronicle zebrał i zbadał dane dotyczące dochodów 196 największych firm w USA. Więcej informacji znajduje się w magazynie Chronicle of Philanthropy pod adresem Philanthropy.com.
Klaus Kneale
Forbes