Najlepsze sklepy dla Polaków
Dla klientów przy wyborze najlepszego sklepu liczą się ceny, obsługa, liczba placówek, wybór i jakość towarów. Te właśnie cechy bierze pod uwagę firma Kondej Marketing, przygotowując ranking sklepów, które najbardziej odpowiadają naszym oczekiwaniom. Na czołowych miejscach zaszły olbrzymie zmiany. Oto najlepsze sklepy dla Polaków.
Najlepsze sklepy dla Polaków
Dla klientów przy wyborze najlepszego sklepu liczą się ceny, obsługa, liczba placówek, wybór i jakość towarów. Te właśnie cechy bierze pod uwagę firma Kondej Marketing, przygotowując ranking sklepów, które najbardziej odpowiadają naszym oczekiwaniom. Na czołowych miejscach zaszły olbrzymie zmiany. Oto najlepsze sklepy dla Polaków.
10. POLOmarket
W porównaniu do poprzedniego zestawienia zmiany zaszły już na pozycji dziesiątej. Z top 10 wypadł Piotr i Paweł, a na jego miejsce wskoczył POLOmarket. Sieć liczy 344 supermarkety. Wkrótce nowe placówki otwarte zostaną w Koninie, Dziwnowie, Bartoszycach oraz Władysławowie.
POLOmarket uzyskał w rankingu 71,04 pkt, poprawiając swój wynik o 1,01 pkt. To największy wzrost w pierwszej dziesiątce zestawienia.
9. Hipermarkety Real
Należąca do niemieckiego giganta Metro Group, sieć hipermarketów Real obecna jest w Polsce od 1995 roku. W tym czasie dorobiła się 54 sklepów. W 2006 roku przejęła placówki handlowe marki Geant.
W ostatnim czasie gruchnęła wieść, że Real może zostać przejęty przez największą sieć handlową świata Wal-Mart (zobacz: Gigant wchodzi do Polski?).
Tymczasem Real poinformował niedawno, że w ciągu dwóch najbliższych lat otworzy w naszym kraju 6-7 nowych hipermarketów. W 2013 roku powstaną 1-2 nowe sklepy. Placówki niemieckiej sieci powstaną w galeriach handlowych w Tarnowie, Jeleniej Gorze, Piotrkowie Trybunalskim i Radomiu. Nowe sklepy mogą ruszyć na przełomie I-II kw. 2013 r.
Sieć planuje również wielką zmianę wizerunkową. Placówki, które działają na rynku od ponad 10 lat przejdą całkowitą modernizację, młodsze obiekty zmienią jedynie swój wystrój. Nowy układ pozwoli klientom na wygodniejsze zakupy. Jako pierwszy przebudowany został warszawski hipermarket Real przy al. Krakowskiej.
Real nie utrzymał siódmego miejsca i poleciał w dół aż o dwie pozycje. To największy spadek w pierwszej dziesiątce. Tym razem osiągnął wynik 71,62 pkt., czyli o 0,33 pkt. mniej niż poprzednio.
8. Supermarkety Tesco
Miejsce ósme z 71,63 punktami zajmują supermarkety Tesco. To lepszy wynik niż w poprzednim rankingu o 0,16 pkt. Mimo że zmiana jest minimalna, to i tak wystarczyła, by wyprzedzić Reala i awansować w rankingu najlepszych sklepów o jedną pozycję.
Na terenie Polski znajduje się w sumie około 400 placówek marki Tesco (hipermarkety, hipermarkety kompaktowe i supermarkety). Supermarkety Tesco to próba podbicia najbardziej perspektywicznego w Polsce rynku osiedlowego. Niestety konkurując na nim z Carrefourem (popularne zielone ekspresy), Biedronką i Lidlem, brytyjska sieć skutecznie ruguje z tego segmentu polskich przedsiębiorców.
Tesco planuje również wejście do internetu (zobacz: Amazon, Tesco, H&M. Kto jeszcze otworzy sklep internetowy?).
Brytyjska centrala Tesco poinformowała, że wprowadza na rynek nową markę własną pod nazwą "Everyday Value", która zastąpi dotychczasową - "Tesco Value". Pod nową marką będą oferowane produkty lepszej jakości, w ulepszonych opakowaniach oraz zdrowsze. W Polsce w sklepach Tesco dostępne są właśnie produkty "Tesco Value".
7. Supermarkety Intermarche
Intermarche to europejska sieć supermarketów spożywczo-przemysłowych, prowadzonych przez Muszkieterów - niezależnych przedsiębiorców. Z 72,41 pkt. sklepy tej marki zajęły w zestawieniu siódme miejsce, czyli o jedno wyżej niż poprzednio. Od wcześniejszego rankingu nastąpiła poprawa o 0,48 pkt. To najlepszy wynik w pierwszej dziesiątce zestawienia.
Pierwszy polski Muszkieter, działający pod tym szyldem, otworzył sklep Intermarche w Zielonej Górze w 1997 r. W Polsce pod egidą Intermarche działa obecnie prawie 150 punktów.
Intermarche jako jeden z pierwszych w Polsce sklepów zainwestował w elektroniczne etykiety w swojej placówce (zobacz: Papierowe ceny do lamusa?).
6. Hipermarkety Kaufland
W Polsce Kaufland pojawił się w 2011 roku. Swój pierwszy sklep otworzył w Stargardzie Szczecińskim. W ciągu 10 lat dorobił się ponad 140 punktów.
Sklepy sieci w innych krajach funkcjonują także jako Handelshof oraz Kaufmarkt. Kaufland ma swoje sklepy w Niemczech, Rumunii, Bułgarii, Chorwacji, Czechach i na Słowacji.
W rankingu sieć otrzymała 73,28 pkt., pogarszając swoją ocenę o 0,46 pkt.
Kaufland chce przyciągnąć klientów do swoich sklepów specjalnymi promocjami. Sieć dba o wizerunek, czego najlepszym przykładem jest specjalna promocja. Jeśli klient znajdzie na półkach przeterminowany produkt, to otrzymuje bon towarowy (zobacz: Zarabianie przez kupowanie).
5. Lidl
Niemiecka sieć dyskontowa zbiera plony swojej wielkiej reklamowej ekspansji rozpoczętej w drugiej części 2010 roku.
Sklepy tej marki można znaleźć w 23 państwach Europy. W przyszłości Lidl zamierza dokonać ekspansji również w Ameryce Północnej.
Ta największą sieć dyskontów w Europie ma w Polsce 525 sklepów. Jej nazwa pochodzi od nazwiska emerytowanego nauczyciela Ludwika Lidla. Właściciel firmy o nazwisku Schwarz (pol. czarny), aby uniknąć skojarzeń z czarnym rynkiem (niem. Schwarzmarkt, co również można tłumaczyć jako sklep lub market Schwartza, czyli Czarnego) odkupił prawa do używania nazwiska Lidl za... 1000 marek.
W Polsce sieć poprawiła swój wynik o 0,44 pkt i z 74,39 pkt znalazła się na miejscu piątym.
To właśnie tej sieci kilka miesięcy temu rzuciła wyzwanie Biedronka, wprowadzając do swoich sklepów markowe wina po bardzo niskich cenach (dostępne do tej pory tylko w Lidlu). Na odpowiedź Niemców nie trzeba było długo czekać i w efekcie rozgorzała winna wojna. Jak na razie wygrywają... polscy klienci (zobacz: Winna wojna o klienta).
4. Auchan
Auchan jest najtańszym sklepem w Koszyku Wirtualnej Polski (zobacz: Koszyk Wirtualnej Polski. Oto najtańsze sklepy).
Francuska sieć ma swoje sklepy w 12 krajach świata. W Polsce pierwszy hipermarket otworzyła w maju 1996 roku w Piasecznie pod Warszawą. W tej chwili w naszym kraju działa 22 sklepów tej marki.
W zestawieniu Kondej Marketing spółka zajęła miejsce zaraz za podium. Jednak różnica między czwartym a trzecim miejscem drastycznie się powiększyła. Auchan uzyskał 75,19 pkt, o 1,35 pkt gorszy niż w poprzednim rankingu. To najgorzej ze wszystkich w pierwszej dziesiątce zestawienia.
3. Carrefour
Sieć Carrefour powstała we Francji w 1957 roku. Czterdzieści lat później w Łodzi otworzyła swój pierwszy sklep w naszym kraju.
Obecnie w Polsce ma około 350 sklepów, w tym 84 hipermarketów, a także ponad 40 galerii handlowych oraz ponad 40 stacji benzynowych.
Miejsce na najniższym stopniu podium Carrefour osiągnął dzięki wynikowi 77,34 pkt. To spadek o 0,25 pkt wobec poprzedniego zestawienia.
Carrefour dokonuje dużych zmian w aranżacji sklepów, zrywając ze stereotypowym wyobrażeniem na temat hipermarketów. Przyznajemy, nowe Carrefoury robią wrażenie, a mimo to klienci się pieklą. Zmiany są bowiem tak radykalne, że nie mogą się połapać, gdzie znaleźć towary, których szukają (zobacz: Zupełnie nowe hipermarkety znanej sieci). Czy to wystarczy, by awansować jeszcze wyżej?
2. Tesco hipermarkety
Hipermarketom Tesco nie udało się powrócić na pierwsze miejsce zestawienia.
Ta największa brytyjska sieć hipermarketów i supermarketów (ponad 2000 punktów na całym świecie) na początku zajmowała się sprzedażą żywności. W tej chwili sprzedaje już odzież, sprzęt elektroniczny, a nawet samochody.
Tesco osiąga coraz to niższy wynik. W porównaniu z poprzednim zestawieniem pogorszył się o 0,61 pkt do 79,37 pkt. To kolejny już ranking, w którym wynik punktowy tej sieci idzie w dół.
Brytyjczycy zamierzają powalczyć o klientów z dyskontami. Ceny w sklepach tej sieci mają być takie same bądź niższe niż w Biedronce czy Lidlu (zobacz: Tesco rzuca rękawicę dyskontom).
1. Biedronka
Po raz kolejny bezkonkurencyjna okazała się Biedronka. Swoje sklepy ta portugalska sieć ma w ponad 1800 punktach w Polsce.
Biedronka postawiła na radykalną zmianę wizerunku. Wraz z wprowadzeniem nowego logo zmieniają się aranżacja i wystrój sklepów. Sieć najwyraźniej chce awansować na wyższą półkę, lokując się gdzieś pomiędzy dyskontem a supermarketem. Ma temu służyć wprowadzenie na półki produktów wyższej jakości, ale wciąż dostępnych w niskiej cenie. Kolejnym krokiem jest pomysł, by w dużych miastach Biedronka zaczęła się pojawiać w centrach handlowych (zobacz: Biedronkę spotkamy w centrach handlowych).
Ponownie tylko tej sieci udało się pokonać magiczną barierę 80 pkt. W porównaniu z poprzednim rankingiem notowania Biedronki wzrosły o 0,14 pkt do 80,15 pkt.