Naprawili po czterech miesiącach śluzę przekopu. Prace wciąż trwają
Śluza na kanale Nowy Świat na Mierzei Wiślanej znów działa bez przeszkód. Automatyczne sterowanie przeprawą zostało przywrócone, co umożliwia swobodny ruch statków między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską.
Przeprawa na kanale Nowy Świat, kluczowy element przekopu Mierzei Wiślanej, działa już bez potrzeby wsparcia zewnętrznego. Jak informuje Urząd Morski w Gdyni, automatyka sterująca została naprawiona, co pozwala na bieżące obsługiwanie statków. - pisze portal zawszepomorze.pl.
W dniach 26-28 maja planowane są prace serwisowe północnej bramy śluzy, co spowoduje tymczasowe wstrzymanie przeprawy. Śluza zostanie wyłączona 26 maja o godzinie 7, a jej ponowne uruchomienie zaplanowano na 29 maja o 7.30. W tym czasie Port Nowy Świat oraz nabrzeża postojowe pozostaną dostępne.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
O włos od tragedii w Olsztynie. Z sufitu spadło prawie pół tony gruzu
Awaria śluzy na Mierzei
Zalanie mechanizmów śluzy nastąpiło w trudnych warunkach pogodowych. Obfite opady i podniesiony poziom wód spowodowały, że woda przedostała się do części instalacji technicznej. Sytuacja wymagała natychmiastowej interwencji oraz dokładnych oględzin uszkodzeń.
Konieczna była naprawa zalanej elektroniki mechanizmów. Główny wniosek z tej awarii jest taki, aby wynieść automatykę powyżej najwyższego poziomu wody. Oprócz poziomu wody był bardzo niekorzystny dla śluzy kierunek wiatru. Teraz wynosimy to na taki poziom, żeby nie było takiej możliwości – wyjaśniała Radiu Olsztyn Anna Stelmaszyk-Świerczyńska z Urzędu Morskiego w Gdyni.
Sztorm na Bałtyku miał miejsce w połowie stycznia. Wzburzone fale uszkodziły śluzę w porcie Nowy Świat, który oddano do użytku w 2022 r.
- W północnej maszynowni bram śluzy Kanału Żeglugowego w Porcie Nowy Świat doszło do awarii na skutek zalania elektroniki. Przeprawa na chwilę obecną działa w trybie "ręcznym", przejście statków pomiędzy Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską jest możliwe po wcześniejszej awizacji - tłumaczyła pod koniec stycznia Magdalena Kierzkowska, rzeczniczka prasowa Urzędu Morskiego w Gdyni.
Wielka inwestycja na Zlewie
Przekop Mierzei Wiślanej to strategiczna inwestycja, która połączyła Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, umożliwiając statkom ominięcie rosyjskiego obwodu królewieckiego. W ramach projektu powstała m.in. śluza, sztuczna wyspa i nowy tor wodny. Inwestycja ma znaczenie gospodarcze, militarne i turystyczne.
Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to prawie 23 kilometry w tym samo przejście przez Zalew Wiślany wynosi nieco ponad 10 kilometrów, na rzece Elbląg – także ponad 10 kilometrów, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe.