Trwa ładowanie...

Nie masz paragonu? I tak możesz oddać towar!

Przed świętami wielu z nas wpada w wir zakupowego szaleństwa. Kupujemy na potęgę i bez zastanowienia. Nie zwracamy uwagi na paragony, mylimy rozmiary ubrań czy wyrzucamy pudełka po butach. Sprzedawcy straszą, że zwrotów bez paragonów czy pudeł nie przyjmują, ale jak się okazuje - nie mają racji. Prawo stoi po stronie kupujących!

Share
Nie masz paragonu? I tak możesz oddać towar!
Źródło: Jupiterimages
dfv7ixr

Tę sytuację zna chyba każdy – chcemy oddać towar lub dokonać reklamacji – ale... nie mamy paragonu. Oblewa nas zimny pot. Jak się jednak okazuje, stres jest tu zupełnie niewskazany.

Prawa konsumenta dają nam naprawdę wiele możliwości. Według przepisów dowodem zakupu może być wyciąg z konta albo faktura VAT. Prawo konsumenta jest przychylne również w przypadku kartonowych pudeł, które zupełnie niepotrzebnie gromadzimy w piwnicach czy na strychach. I chociaż wielu sprzedawców żąda ich podczas reklamacji, to kompletna bzdura, a takie opakowania nie są do niczego potrzebne!

Niestety – sprzedawcy nie tylko wykorzystują naszą niewiedzę, ale także łamią prawo. Nie dajmy się zwieść, a w razie wątpliwości prośmy o pomoc najbliższą inspekcję handlową lub rzecznika konsumentów działającego w naszym rejonie.

dfv7ixr

Możesz oddać zakup z przeceny!

Możliwość reklamacji towaru, który został przeceniony, uzależniona jest od powodów przeceny. Ale pamiętaj: jeśli kupiliśmy towar, którego cena została obniżona z powodu np. sezonowej przeceny i nie ma żadnych wad, przysługują nam w tym przypadku takie same prawa, jak w przypadku rzeczy pełnowartościowej.

Jeśli zaś sprzedawca obniża cenę przez określoną wadę, o której poinformuje nas przy zakupie, szansa reklamacji w związku z tą konkretną wadą jest już niemożliwa. W razie wątpliwości zgłoś się do inspekcji handlowej.

Możliwość reklamacji przecenionych towarów regulują przepisy zawarte w ustawie z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej (DzU z 2002 r. nr 141, poz. 1176 z późn. zm.).

Można reklamować rzecz bez paragonu

To możliwe, bo paragon fiskalny jest tylko jednym z dowodów na to, że doszło do transakcji. Okazanie paragonu ułatwia złożenie reklamacji, ale dokonanie zakupu można udowodnić także innymi sposobami. Mogą to być: relacje świadków, którzy towarzyszyli nam podczas zakupu, wydruki z terminalu kart płatniczych, wyciągi z kart kredytowych czy faktura VAT. Jeśli jednak pojawi się problem z uznaniem takiej reklamacji, konsument powinien zgłosić się do najbliższej inspekcji handlowej, która skontroluje sytuację i może nam pomóc. Możliwość reklamacji bez paragonu reguluje Art. 11 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej (DzU z 2002 r. nr 141, poz. 1176 z późn. zm.)

dfv7ixr

Można reklamować zakup bez oryginalnego opakowania Sprzedawca nie może odmówić przyjęcia reklamacji albo zwrotu z powodu braku oryginału opakowania. Uzależnianie możliwości złożenia reklamacji od posiadania oryginalnego opakowania jest niezgodne z przepisami.

W razie problemu należy skontaktować się z inspekcją handlową, która skontroluje działanie sprzedawcy. Możliwość reklamacji bez oryginalnego opakowania reguluje Art. 11 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej (DzU z 2002 r. nr 141, poz. 1176 z późn. zm.).

dfv7ixr

Podziel się opinią

Share
dfv7ixr
dfv7ixr