Trwa ładowanie...
d3mibvk
d3mibvk

PKO BP koordynatorem finansowania budowy terminalu LNG

Porozumienie o finansowaniu projektu budowy terminalu do odbioru skroplonego gazu ziemnego (LNG) w Świnoujściu podpisali przedstawiciele Operatora Gazociągów Przesyłowych Gaz-System Polskiego LNG oraz banku PKO BP S.A. - poinformowała we wtorek rzeczniczka Gaz-System Małgorzata Polkowska.
Share
d3mibvk

Bankowi PKO BP S.A. została powierzona rola koordynatora organizacji finansowania przez banki komercyjne.

Polkowska dodała, że Gaz-System jako sponsor projektu, przeprowadził rozmowy z dziewięcioma dużymi bankami komercyjnymi, które wyraziły zainteresowanie udziałem w finansowaniu inwestycji.

_ Trwają również prace dotyczące udziału w finansowaniu inwestycji międzynarodowych instytucji finansowy, takich jak Europejski Bank Inwestycyjny oraz Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju _ - dodała.

d3mibvk

Zadanie PKO BP S.A. w pierwszym etapie będzie polegało głównie na stworzeniu konsorcjum oraz uzgodnieniu z jego uczestnikami warunków finansowania i wysokości ich zaangażowania w projekt.

Dokument, określający rolę poszczególnych członków konsorcjum, ma być podpisany do końca br. Rzeczniczka dodała, że Gaz-System nie wyklucza również finansowania budowy terminalu LNG z udziałem Agencji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych oraz Generalnego Realizatora Inwestycji.

15 lipca br. zostało wydane pozwolenie na budowę terminalu LNG, które jest już prawomocne. 6 sierpnia spółka Polskie LNG, której właścicielem jest Gaz-System S.A., ogłosiła procedurę wyboru generalnego wykonawcę inwestycji, a 18 sierpnia procedurę wyboru wykonawcy usług nadzoru dla terminalu LNG. 20 sierpnia zostało podpisane porozumienie o współpracy pomiędzy Polskim LNG sp. z o.o., Operatorem Gazociągów Przesyłowych Gaz-System, Urzędem Morskim w Szczecinie a Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

_ Podpisanie porozumienia z Bankiem PKO BP jest kolejnym istotnym etapem w realizacji projektu, ponieważ rozpoczyna zasadniczą fazę organizacji finansowania tej inwestycji _ - wyjaśniła Polkowska.

d3mibvk

Powstanie terminalu LNG pozwoli na odbieranie skroplonego gazu ziemnego z nowego i niezależnego od obecnie istniejących kierunku dostaw oraz przyczyni się do zwiększenia energetycznego bezpieczeństwa kraju. Terminal LNG powstanie na 40 ha terenu na prawym brzegu Świny w Świnoujściu. Rozpoczęcie prac budowlanych będzie możliwe po wyborze Generalnego Realizatora Inwestycji, co ma się stać w połowie 2010 roku.

Terminal pozwoli na odbiór do 5 mld m sześciennych gazu ziemnego rocznie. W zależności od wzrostu zapotrzebowania na gaz możliwa będzie rozbudowa terminalu nawet do 7,5 mld m sześciennych, bez konieczności powiększania terenu, na którym powstanie.

W terminalu LNG planowana jest budowa dwóch zbiorników o pojemności 160 tys. metrów sześciennych. Operator Gazociągów Przesyłowych Gaz-System S.A., właściciel spółki Polskie LNG, w lipcu 2009 r. podjął decyzję o podwyższeniu jej kapitału zakładowego o kwotę 60 mln złotych (do 110 mln zł). Do końca roku planowane jest dodatkowe podwyższenie kapitału spółki Polskie LNG o kolejne 60 mln zł.

Dokapitalizowanie spółki Polskie LNG ma na celu zapewnienie finansowania zadań przewidzianych w harmonogramie budowy terminalu do odbioru skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu, m.in. zakup gruntów i przygotowanie terenu pod budowę.

Budowa terminalu LNG połączona jest ze znaczną rozbudową sieci przesyłowej w miejscach, gdzie była ona niedoinwestowana i utrudniony był rozwój rynku gazu ziemnego.

W rejonie północo-zachodniej Polski zostaną wybudowane gazociągi m.im. Świnoujście-Szczecin, Szczecin-Gdańsk, Szczecin-Lwówek. Terminal LNG w Świnoujściu ma być uruchomiony w 2014 r.

d3mibvk

Podziel się opinią

Share
d3mibvk
d3mibvk