PKP PLK chwalą się inwestycjami i poprawą bezpieczeństwa

W ubiegłym roku liczba poszkodowanych w wypadkach kolejowych zmniejszyła się o jedną czwartą; 2013 r. był od 7 lat najbezpieczniejszym rokiem dla Polskich Linii Kolejowych - podała w piątek spółka. PKP PLK do 2015 r. mają przeznaczyć na modernizację infrastruktury 25 mld zł.

03.01.2014 | aktual.: 03.01.2014 12:05

- Pasażerowie, którzy korzystają z usług polskiej kolei, mogą czuć się bezpiecznie. Do chwili obecnej zrealizowaliśmy 98 proc. inicjatyw z programu bezpieczeństwa na rok 2013 - mówił na piątkowej konferencji prasowej w Warszawie wiceprezes PKP PLK, koordynator ds. bezpieczeństwa w Grupie PKP Andrzej Pawłowski.

Jak podkreślił, na cały program poprawy bezpieczeństwa spółka planuje przeznaczyć około 25 mld zł. Przekonywał, że wydawanie środków idzie sprawnie - tylko w grudniu spółka wydała 1 mld zł.

W ubiegłym roku (do połowy grudnia) wydarzyły się 824 wypadki na kolei; ich liczba spadła w porównaniu do 2012 r. o 7,6 proc. To najlepszy wynik, od kiedy prowadzone są szczegółowe statystyki, czyli od 2007 r.

W 2013 r. poprawiły się też statystyki dotyczące poszkodowanych. Spadła liczba zabitych i rannych. W minionym roku było 24 proc. mniej poszkodowanych - ogólnie ucierpiało 329 osób. Wszystkie ofiary w zeszłym roku zginęły w wypadkach na przejazdach i podczas przechodzenia przez tory.

Pawłowski zwracał uwagę, że działo się tak, bo ludzie przechodzą przez tory w miejscach niedozwolonych, a przejazdy są przekraczane w sposób urągający podstawowym zasadom ruchu drogowego.

Zdarzenia z udziałem pieszych poza przejściami to aż 38 proc. wypadków na kolei. - Nie było żadnego wypadku (śmiertelnego - PAP) z winy kolei, infrastruktury kolejowej, taboru kolejowego. Nie było żadnego wypadku z winy pracowników kolei - zwracał uwagę wiceprezes.

W wyniku potrąceń na kolei w zeszłym roku zabitych zostało 175 osób; 49 zginęło w wyniku kolizji pociągu z samochodem. - Jeżeli dwie grupy ludzi - kierowcy i piesi - zachowywaliby się zgodnie procedurami, zgodnie z przepisami, liczba wypadków spadłaby o 3/4 - zaznaczył Pawłowski.

PLK chwalą się, że ich Program Poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Kolejowego obejmuje 191 zadań. Chodzi m.in. o modernizację infrastruktury, ulepszenie procedur, czy szkolenia pracowników.

Już teraz na ponad 300 posterunkach kierowania ruchu zamontowane są rejestratory rozmów i w ciągu trzech lat znajdą się na wszystkich stanowiskach. Pawłowski tłumaczył, że chodzi o poprawę komunikacji i wykonywania procedur różnych grup zawodowych, a także możliwość odsłuchania rozmów w razie wypadku.

Dodatkowo w zeszłym roku PKP PLK podwoiły liczbę szkoleń dla dyżurnych ruchu. Od stycznia do końca listopada spółka przeprowadziła też ponad 100 audytów systemu zarządzania bezpieczeństwem.

W 2013 r. PKP PLK wydały 5 mld zł na inwestycje, modernizując ponad 1,4 tys. km torów; powstało też 130 nowych wiaduktów; przebudowano 180 peronów. W tym roku ma nastąpić kulminacja inwestycji - zmodernizowanych ma być ponad 2 tys. km torów.

- Przygotowujemy nowe projekty na nową perspektywę 2014-2020. Mogę obiecać, że kolej za kilka lat będzie całkiem inna niż obecna. To będzie kolej jeszcze bardziej nowoczesna, jeszcze bardziej bezpieczna, którą z przyjemnością będzie się podróżowało w bardzo komfortowych warunkach, w nowych wagonach, nowych pociągach i atrakcyjnych czasach przejazdu pomiędzy aglomeracjami - zapowiedział wiceprezes PKP PLK.

Źródło artykułu:PAP
transportkolejpkp plk
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)