Polacy coraz częściej sięgają po piwa niszowe, lokalne i marki premium

Piwo stanowi blisko połowę sprzedaży alkoholu w Polsce. Prawie 90 proc. Polaków przynajmniej raz w ciągu roku sięgnęło po ten napój – wynika z badań KPMG. Konsumenci coraz częściej szukają nowych, oryginalnych smaków, są otwarci na nowości i sięgają po piwa z górnej półki. Wśród amatorów tego trunku nie brakuje również tych, którzy sami go warzą.

Polacy coraz częściej sięgają po piwa niszowe, lokalne i marki premium
Źródło zdjęć: © AFP

02.12.2014 11:27

W 2005 roku udział piwa produkowanego metodą przemysłową w krajowym torcie spożycia wynosił ponad 95 proc. Obecnie szacowany jest na ok. 85 proc. Z badań KPMG wynika, że polscy piwosze coraz częściej sięgają po piwa premium, lokalne czy niszowe, są otwarci na nowinki i innowacje.

Popularyzacji nowych smaków mają służyć organizowane przez Grupę Żywiec wydarzenia: Festiwal Birofilia i Konkurs Piw Domowych, w którym walczy się o tytuł Grand Champion Birofila.

- Festiwal to wydarzenie unikalne na skalę europejską - mówi Katarzyna Antoniszewska z Grupy Żywiec. – Co roku domowi piwowarzy zgłaszają do konkursu swoje piwa warzone w domu na bardzo małą skalę, bo około 30-50 litrów, a międzynarodowe jury wybiera najlepsze piwo danego roku w poszczególnych kategoriach.

Główną nagrodą w organizowanym od ośmiu lat konkursie jest możliwość uwarzenia tradycyjnego trunku w browarze i skierowania go do sprzedaży detalicznej na terenie całego kraju.

Z roku na rok, jak informuje Antoniszewska, liczba piwowarów wzrasta. W tym roku było ich ponad 270 i zgłosili ponad 750 trunków.

– Jury miało z czego wybierać – ocenia Katarzyna Antoniszewska. – W tym roku rywalizowano w dziesięciu kategoriach. Zwyciężył Dubbel, mocne piwo w stylu belgijskich, klasztornych piw dubeltowych.

W ramach współpracy między piwowarem domowym a Browarem Zamkowym w Cieszynie, najstarszym i jednocześnie najmniejszym browarem w Grupie Żywiec, w którym fermentacja prowadzona jest tradycyjnie w otwartych kadziach, zwycięzca mógł uwarzyć trunek według własnej receptury, ale na skalę kilka tysięcy razy większą. W ogólnopolskiej sieci dystrybucji Dubbel Cieszyński pojawi się 6 grudnia o godzinie 18.

– W ten sposób polski konsument będzie miał szansę spróbować czegoś, co stworzył piwowar domowy, dla siebie i wąskiego grona znajomych – podsumowuje Katarzyna Antoniszewska z Grupy Żywiec.

Jak wyjaśnia, Grand Champion zwykle warzony jest tylko raz, w ilości około 500-600 hektolitrów.

W sklepach Grand Champion będzie dostępny do wyczerpania zapasów, co przy ilościach przekładających się na 100-150 tys. butelek zwykle nie trwa dłużej niż kilka tygodni.

Źródło artykułu:Newseria
browarpiwosprzedaż piwa
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)