Pracować podróżując
Ofert pracy w turystyce przybywa, co zdaniem ekspertów tej branży wynika między innymi z coraz lepszej promocji Polski
05.06.2012 | aktual.: 05.06.2012 18:47
Dane portalu Pracuj.pl potwierdza także branża hotelarska. Badanie przeprowadzone przez eholiday.pl, Instytut Hotelarstwa i miesięcznik „Hotelarstwo”* pokazuje, że niemal trzy czwarte (73 proc.) badanych uważa, że rok 2012 będzie dla nich dobry lub bardzo dobry. Przeciwnego zdania jest 10 proc. ankietowanych, a 17 proc. uznało, że bieżący rok będzie „taki sam jak zwykle”. Również przedstawiciele branży turystycznej, w tym jeden z największych touroperatorów ITAKA, odnotowali wzrost zatrudnienia (ITAKA o 8 proc.).
Promocja Polski przynosi efekty
Zdaniem Katarzyny Domagały, specjalistki ds. HR w Qubus Hotel Management Sp. z o.o., wzrost liczby ofert pracy w branży hotelarskiej w dużej mierze wynika z dużej rotacji pracowników i konieczności zapewnienia płynności zatrudnienia. Nie jest natomiast uzależniony od wydarzeń kulturalnych czy sportowych odbywających się w miastach, w których funkcjonują obiekty sieci Qubus Hotel, nawet o takim znaczeniu jak Euro 2012. Jak jednak zauważa Aleksandra Konarska, Assistant to General Manager w Polonia Palace Hotel, wpływ na zwiększone zapotrzebowanie na pracowników w branży hotelarskiej ma też rosnąca atrakcyjność biznesowa i turystyczna polskich miast, przede wszystkim stolicy. - Promocja Warszawy za granicą przynosi efekty, a co za tym idzie więcej gości potrzebuje usług hotelarsko-konferencyjno-gastronomicznych. Dla przykładu, w czasie Euro 2012 będziemy mieć porównywalną liczbę gości w hotelu, jak zazwyczaj w sezonie wysokim – mówi Aleksandra Konarska.
Brakuje dobrych kandydatów
Aktualnie dla branży hotelarskiej i turystycznej w portalu Pracuj.pl można znaleźć oferty zarówno na stanowiska menadżerskie takie, jak: menadżer hotelu, kierownik restauracji, banquet manager czy specjalistów ds. obsługi kluczowych klientów, jak i na stanowiska liniowe tj. kucharza, kelnera, recepcjonisty czy pracownika działu sprzątającego. Marzący o tym, by łączyć pasję podróżowania z pracą mogą skorzystać z oferty jednego z bardziej ekskluzywnych przewoźników lotniczych na świecie, który szuka stewardes. W serwisie możemy znaleźć również mniej standardowe propozycje pracy, takie, jak ambasador podróży. Głównym zadaniem takiego pracownika jest testowanie ofert turystycznych oraz wystawianie opinii na blogu lub profilu w serwisie Facebook danej firmy.
Wśród najczęściej wymienianych oczekiwań wobec kandydatów na stanowiska związane z branżą hotelarską znajdziemy: wykształcenie wyższe preferowane branżowe, doświadczenie zawodowe, dobrą znajomość minimum jednego języka obcego, umiejętność nawiązywania kontaktów z ludźmi, odpowiedzialność i zorganizowanie. Ale o takich kandydatów trudno. – Oprócz kelnerów, recepcjonistek, których najczęściej poszukujemy, najtrudniej jest nam zrekrutować kucharzy do pracy na stanowiskach średniego szczebla, jak i na stanowiskach kierowniczych takich, jak Szef Kuchni. Kandydatom brakuje wiedzy praktycznej, operacyjnej np. związanej z planowaniem, rozliczaniem, zarządzaniem, znajomością obowiązujących przepisów prawa. Likwidacja wielu szkół zawodowych oraz poziom kształcenia w obecnie funkcjonujących szkołach nie gwarantuje jakości posiadanej przez absolwentów wiedzy praktycznej – zauważa Katarzyna Domagała.
Właściciele biur podróży oczekują natomiast od kandydatów, oprócz wykształcenia kierunkowego, wiedzy ogólnej, znajomości języków, kreatywności i umiejętności pracy pod presją czasu. Również i w tej branży pracodawcy narzekają na brak odpowiednich kandydatów. - Tego, czego brakuje kandydatom na proponowane przez nas stanowiska, to przede wszystkim brak wiedzy ogólnej i widocznego, osobistego stosunku do pracy, o którą kandydat aplikuje, a także dobrej znajomości języków obcych. Na większości stanowisk w naszej firmie po prostu nie da się pracować bez osobistego zaangażowania. Aby przekonać naszych klientów o wyjątkowości oferowanych przez nas wczasów i wycieczek trzeba nie tylko samemu w to wierzyć, ale przede wszystkim stworzyć produkt, który spodoba się naszym klientom – podkreśla Piotr Henicz, wiceprezes Zarządu Nowa Itaka Sp. z o.o.
Praca na dłużej…
Pracodawcy branży hotelarskiej podkreślają, że zależy im na zatrudnianiu pracowników na dłuższy okres. - Wyszkolenie pracownika wymaga czasu, a hotel jest czynny całą dobę, wiec dobrze przeszkoleni pracownicy są potrzebni na bieżąco. Dlatego posiłkujemy się również pracownikami tymczasowymi, z którymi jednak staramy się pracować przez dłuższy czas – dodaje Aleksandra Konarska.
Również branża turystyczna jest nastawiona na długoletnią współpracę z pracownikiem. - Zdecydowanie poszukujemy pracowników na dłuższy okres. Jesteśmy firmą działającą na rynku od ponad 23 lat i wciąż pracują z nami osoby, które zatrudnialiśmy na początku działalności. Sporo inwestujemy w pracowników: zagraniczne wyjazdy szkoleniowe, udział w konferencjach, targach branżowych, nowocześnie wyposażone stanowiska pracy, atrakcyjne wczasy pracownicze na preferencyjnych warunkach to nakłady, które mogą procentować tylko w przypadku, jeżeli pracownik będzie z nami przez wiele lat. Szukamy osób, które zwiążą się z naszą firmą na stałe, poznają nasz styl pracy i poza profesjonalizmem zaoferują firmie także pełną lojalność – podkreśla Piotr Henicz.
…ale zarobki przeciętne
Jak wynika z danych Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń (OBW), przeprowadzonego przez firmę Sedlak & Sedlak, mediana całkowitego wynagrodzenia miesięcznego w 2011 roku (dla branży turystyka, hotelarstwo, sport, rekreacja i gastronomia) nie była zbyt wysoka i wyniosła 2 800 zł brutto. Na wyższe płace, w wysokości 3 700 zł brutto, mogli liczyć kierownicy recepcji, kierownicy restauracji oraz szefowie kuchni (około 3200 zł brutto), a na najniższe oferowano kelnerom – 1650 zł brutto. Warto jednak pamiętać, że wielu pracowników w tym sektorze, szczególnie w branży hotelowej, może liczyć na dodatkowe zarobki w postaci napiwków, które mogą być znaczącym dodatkiem do ich pensji.
(JK)
[
]( http://praca.wp.pl/zarobki.html )