Przewozy Regionalne i PKP Intercity spierają się o pieniądze
Około 40 mln zł wynoszą przeterminowane należności Przewozów Regionalnych wobec PKP Intercity - poinformowała PAP rzeczniczka PKP IC Zuzanna Szopowska. Przewozy Regionalne odpowiadają, że kwota ta będzie zrekompensowana we wzajemnych rozliczeniach.
07.03.2013 | aktual.: 07.03.2013 15:41
- Na koniec lutego zobowiązania spółki Przewozy Regionalne w stosunku do PKP Intercity wynosiły 60 milionów złotych, z czego wartość przeterminowana wynosiła ok. 40 milionów złotych. W prognozowanym tempie przyrostu zobowiązań (...) w pierwszej połowie roku zobowiązania te mogłyby osiągnąć poziom nawet 100 milionów złotych - powiedziała rzeczniczka.
Poinformowała, że 26 lutego przedstawiciele obu spółek spotkali się i rozmawiali na temat tych należności. - Przewozy Regionalne odmówiły zawarcia ugody. Spółka samorządowa zadeklarowała, iż od początku marca br., co tydzień będzie przelewać kwotę 2,5 miliona złotych PKP Intercity. Ma to zapobiec narastaniu zobowiązań, choć nadal nie rozwiązuje kwestii narosłego długu - wyjaśniła.
Prezes Przewozów Regionalnych Małgorzata Kuczewska-Łaska powiedziała na czwartkowym spotkaniu z dziennikarzami, że zaległości płatnicze Przewozów Regionalnych wynoszą ok. 40 mln zł i że "ta kwota będzie zrekompensowana we wzajemnych rozliczeniach". Jak wyjaśniła, PKP Intercity sprzedaje świadczenia przejazdowe dla kolejarzy, a później rozlicza się z nich z Przewozami Regionalnymi. Wskazała, że pieniądze, które PKP Intercity ma oddać Przewozom Regionalnym z tego tytułu, mniej więcej pokrywają zaległości samorządowego przewoźnika.
Rzeczniczka PKP Intercity poinformowała natomiast, że przewoźnik "wyraził wolę kompensaty, oczekując nadal spłaty pozostałej części zobowiązania". Jednak - jak wskazała - do czwartku Przewozy Regionalne nie ustosunkowały się do tej propozycji.
Spory finansowe między tymi dwiema spółkami nie są niczym nowym. W 2009 r. komornik blokował nawet na wniosek PKP Intercity konto samorządowe przewoźnika. Zatory płatnicze między spółkami wynikają m.in. z problemów z realizowaniem umowy o wzajemnym świadczeniu usługi sprzedaży biletów. Dzięki niej podróżni mogą w kasie Przewozów Regionalnych kupić bilet na pociąg PKP Intercity i odwrotnie, a spółki później rozliczają się między sobą.
Przewozy Regionalne to największy polski pasażerski przewoźnik kolejowy. Udział spółki w rynku pod względem liczby przewiezionych pasażerów wyniósł w zeszłym roku prawie 37 proc. PKP Intercity zajęło czwartą lokatę z prawie 13-proc. udziałem.