Trwa ładowanie...
d207rm0
handel

Przyszłość Netto związana jest z Polską

Rozmowa z Kentem Petersenem, dyrektorem sieci handlowej Netto Polska.

Share
d207rm0

*Polski rynek handlu spożywczego cały czas jest bardzo rozdrobniony - mimo wyraźnych ruchów konsolidacyjnych. Pojawiają się na nim kolejne sieci handlowe, ostatnio ALDI, mówi się o wejściu Bilki. Jak firma Netto widzi swoją przyszłość na tym rynku w perspektywie najbliższych kilku lat? *
Na rynku przemysłu spożywczego w Polsce można zauważyć wyraźne tendencje konsolidacyjne. Z dużym prawdopodobieństwem można stwierdzić, że trend ten utrzyma się również w najbliższej przyszłości. Wydaje się nieuniknione, że niektóre firmy nie będą w stanie samodzielnie się utrzymać i znikną z rynku. Netto nie jest zagrożone takim scenariuszem, ponieważ stabilna sytuacja firmy umożliwia nam stały rozwój, jak również dalszą ekspansję naszej sieci na polskim rynku.

*Teren ekspansji Netto to zachodnia Polska. Zaczynacie rozwijać się na południu. Jakie kolejne regiony kraju bierzecie pod uwagę? *
Obecnie posiadamy ponad 160 sklepów, głównie w północnej i zachodniej Polsce, a każdego roku otwieramy około 30 nowych. Wszystkie decyzje dotyczące dalszego rozwoju terytorialnego podejmujmy w oparciu o wymogi i zasady logistyczne. Dlatego też, aby zapewnić naszym klientom szeroki wybór świeżych towarów najwyższej jakości, musimy najpierw rozbudować sieć naszych magazynów i hurtowni. W związku z tym w najbliższym czasie nie planujemy otwierać sklepów Netto w kolejnych regionach Polski.

*W prasie ogólnopolskiej pojawiły się spekulacje na temat sprzedaży Netto. Czy firma rozważa wycofanie się z polskiego rynku? *
Nie mamy absolutnie żadnych planów wycofania się z polskiego rynku. Informacje na ten temat są bezpodstawne i nie mają nic wspólnego z prawdą.

d207rm0

*Jakie były reakcje pracowników na niedawne doniesienia prasowe? *
Teraz atmosfera panująca w firmie i nastroje wśród naszych pracowników są dobre. Jednak na początku tego roku, w momencie pojawienia się pierwszych artykułów dotyczących sprzedaży Netto, sytuacja w firmie była napięta. Niektórzy z pracowników poczuli się niepewnie i obawiali się utraty miejsc pracy. Udało się jednak szybko zażegnać ten problem, dzięki wydaniu przez kierownictwo wewnętrznych oświadczeń, w których poinformowaliśmy, że doniesienia prasowe są fałszywe i bezpodstawne.

*Jakie były reakcje kooperantów handlowych? *
Zarówno nasi dostawcy, jak i pozostali partnerzy, byli mocno zaniepokojeni informacjami pojawiającymi się w mediach. Jednak gdy zapewniliśmy ich, że doniesienia te są całkowicie nieprawdziwe, sytuacja szybko wróciła do normy. Obecnie możemy bez obaw kontynuować owocną współpracę.

*Skąd - pana zdaniem - biorą się tego typu pogłoski? *
Jedna z dziennikarek twierdziła, że źródłem informacji o planach sprzedaży Netto był zaufany informator z naszej firmy. Według mnie to niemożliwe, aby którykolwiek z pracowników Netto mógł przekazać takie informacje. W związku z tym nasuwa się wniosek, że autorami tych doniesień mogli być pracownicy konkurencyjnych sieci handlowych.

*Czy konkurencja czuje się zagrożona ekspansją Netto? Czy odczuwacie to w poszczególnych miejscowościach, w których otwieracie swoje nowe sklepy? *
Moim zdaniem, nasi konkurenci nie boją się samego faktu otwierania przez nas nowych sklepów. Znacznie bardziej niepokoi ich pozytywny wizerunek naszej firmy i duża liczba stałych klientów, co jest rezultatem naszej wydajnej pracy oraz konkurencyjnej polityki cenowej.

d207rm0

*Czym Netto odróżnia się od konkurencji - innych sieci dyskontów spożywczych? *
Tym, co wyróżnia nas na tle innych dyskontów, jest fakt, że oferujemy nie tylko towary produkowane dla naszej sieci, tak jak robi wielu naszych konkurentów. W naszych sklepach klienci mogą znaleźć także produkty innych znanych marek. Ponadto blisko współpracujemy z lokalnymi producentami i dostawcami, oferując szeroką gamę produktów regionalnych. Dzięki temu możemy nie tylko lepiej dopasować nasz asortyment do potrzeb klientów, ale wspierać lokalny przemysł i rolnictwo.

*Dyskonty nie są postrzegane jako najlepsze miejsca pracy. Wiele osób narzeka na niskie zarobki, ciężką pracę, niskie kompetencje i kwalifikacje kierownictwa. Jak Netto radzi sobie z tymi problemami? Jaka jest filozofia zarządzania w firmie? *
Pracownicy są największym atutem naszej firmy. Bez ich zaangażowania i pracy niemożliwy byłby zarówno rozwój Netto, jak i zdobycie zaufania klientów. Dlatego zawsze traktujemy naszych pracowników z dużym szacunkiem i staramy się stworzyć dla nich przyjazne środowisko pracy, gwarantujące bezpieczeństwo finansowe, liczne możliwości rozwoju oraz realistyczne szanse na awans.

*Jaka obecnie jest kondycja Netto Polska? Czy duńscy właściciele są zadowoleni z wyników finansowych firmy? Jak wyglądamy na tle innych krajów? *
Pomimo kryzysu kondycja finansowa firmy jest dobra i na tle sklepów Netto w innych krajach europejskich wypadamy korzystnie. Kryzys nie uderzył w nas tak silnie, jak w naszych konkurentów. W dalszym ciągu udaje nam się osiągać zadowalające wyniki sprzedaży. Duńscy właściciele firmy są więc zadowoleni z kondycji polskiego oddziału firmy Netto.

*Czy kryzys przekłada się na spadek obrotów sklepów Netto? W jakim stopniu? *
Wskutek kryzysu zmieniły się przyzwyczajenia, zachowania i preferencje naszych klientów. Aby, pomimo negatywnych tendencji panujących w gospodarce, utrzymać dobre wyniki sprzedaży, dopasowaliśmy naszą ofertę do zmieniających się potrzeb konsumentów. Dzięki temu byliśmy w stanie oprzeć się negatywnemu wpływowi, jaki kryzys wywarł na rynek.

d207rm0

*Jakiego rodzaju działania podjęła firma, aby zmniejszyć koszty w trudnych czasach? Jak przyjmują to pracownicy? *
Ponieważ nasza firma oparta jest na zasadzie „low cost”, już od czasu powstania pierwszych sklepów Netto stale szukamy oszczędności w różnych dziedzinach. Chcę jednak podkreślić, że cięcia kosztów podjęte przez firmę nie dotykają bezpośrednio naszych pracowników i nie planujemy w związku z kryzysem obniżać wynagrodzeń.

*W swoich ostatnich wypowiedziach dla prasy wspominał Pan o rozwoju przez akwizycje. Czy to tylko wstępne plany, czy też myślicie o konkretnych sieciach lokalnych, które będziecie starali się przejąć? *
Stale obserwujemy polski rynek i szukamy potencjalnych firm, które moglibyśmy przejąć. Jeżeli pojawi się okazja do akwizycji na korzystnych dla nas warunkach, z pewnością weźmiemy ją pod uwagę. Jednak obecnie nie mamy jeszcze żadnych konkretnych planów dotyczących wykupu innych sieci handlowych.

*Netto jest obecnie największą firmą w woj. zachodniopomorskim. W jaki sposób staracie się zaistnieć na rynku lokalnym? Czy angażujecie się w lokalne akcje o charakterze społecznym? *
Cały czas staramy się być widoczni i kształtować pozytywny wizerunek naszej firmy w regionie. Nasza obecność w życiu lokalnej społeczności zaznacza się m.in. poprzez zaangażowanie w liczne akcje o charakterze społecznym, wspieranie lokalnych inicjatyw oraz imprez w województwie zachodniopomorskim. Jesteśmy jednym ze sponsorów drużyny piłkarskiej Pogoń Szczecin oraz corocznego Turnieju Tenisowego PKO Open. Mamy również pod opieką dom dziecka w Stargardzie Szczecińskim. We wszystkich naszych działaniach kierujemy się chęcią stworzenia poczucia lokalnej odpowiedzialności.

Handel-Net.pl

d207rm0

Podziel się opinią

Share
d207rm0
d207rm0