Ranking polskich marek 2013
Czy da się porównać siłę marki Wedel z Orlenem albo mBanku z Mlekovitą? Na pewno można próbować. Ranking polskich marek 2013 opublikowała "Rzeczpospolita".
Najdroższe polskie marki
Czy da się porównać siłę marki Wedel z Orlenem albo mBanku z Mlekovitą? Na pewno można próbować, stosując kryterium ceny. Zestawienia najdroższych brandów obejmują zwykle marki z różnych kategorii. Najnowszy ranking najdroższych polskich marek poniżej.
1. Orlen - 3,94 mld zł
2. PKO BP - 3,70 mld zł
3. Biedronka - 3,00 mld zł
4. PZU - 2,33 mld zł
5. Play - 1,92 mld zł
6. Mlekovita - 1,37 mld zł
7. Pekao - 1,35 mld zł
8. Plus - 1,20 mld zł
9. Lotos - 1,11 mld zł
10. Sokołów - 0,89 mld zł
Pieniądze to jednak nie wszystko. Dla przedsiębiorców oraz konsumentów znacznie ciekawszym i istotniejszym jest porównanie marek, które bezpośrednio konkurują ze sobą na tym samym rynku. Na kolejnych slajdach prezentujemy ranking ich mocy w poszczególnych segmentach. Wszystkie zestawienia na podstawie Rankingu marek polskich "Rzeczpospolitej".
Zobacz też: Te firmy wcale nie są polskie
Słodycze i lody
Zacznijmy od czegoś słodkiego. W tej kategorii bezapelacyjnie wygrał Wedel, marka o ponad 160 latach tradycji, znajdująca się obecnie w rękach japońskiego koncernu Lotte. Ranking "Rzeczpospolitej" bierze pod uwagę brandy, a nie firmy. Najsilniejszą marką w tej branży kontrolowaną przez polski kapitał są Grześki, produkowane przez grupę Colian.
Słodycze i lody:
1. Wedel
2. Prince Polo
3. Grześki
4. Wawel
5. Mieszko
6. Solidarność
7. Goplana
8. Koral
9. Jutrzenka
10. Zielona Budka
Zobacz też: Skąd się biorą robaki w cukierkach
Napoje alkoholowe
Po słodyczach warto przyjrzeć się branży, z której nasz kraj słynie na świecie, czyli produktów alkoholowych. Konkurencja na tym polu była bardzo zażarta, a najmocniejsze marki piw minimalnie wygrały z najsilniejszymi wódkami. Zwraca uwagę duża reprezentacja brandów należących do Kompani Piwowarskiej (Tyskie, Lech, Żubr) oraz Grupy Żywiec (Żywiec, Warka). Najmocniejszą marką wódki jest Żołądkowa Gorzka, należąca do Polmosu Lublin.
Napoje alkoholowe:
1. Tyskie
2. Żywiec
3. Żołądkowa Gorzka
4. Żubrówka
5. Lech
6. Żubr
7. Pan Tadeusz
8. Wyborowa
9. Warka
10. Krupnik
Zobacz też: Wódka leje się na Facebooku
Napoje bezalkoholowe
Po wódce czas na popitkę. Według "Rzeczpospolitej" najmocniejszą marką z kategorii napoje bezalkoholowe jest Tymbark. Znaleźć można go nie tylko w Polsce - jest obecna w prawie 30 krajach. Brand należy do grupy Maspex (tak samo jak Kubuś). Wśród wód liderem jest Żywiec Zdrój, który wyraźnie wygrał z Nałęczowianką.
Napoje bezalkoholowe:
1. Tymbark
2. Żywiec Zdrój
3. Hortex
4. Nałęczowianka
5. Kubuś
6. Cisowianka
7. Fortuna
8. Muszynianka
9. Garden
10. Kropla Beskidu
Pozostałe produkty żywnościowe
Marka Lubella, zwycięzca w tej kategorii, również należy do grupy Maspex. Na dalszych miejscach znalazły się Winiary koncernu Nestle i Pudliszki należące do Heinza. Co ciekawe, po raz drugi wysoko znalazł się Hortex, tym razem chodzi o mrożonki.
Pozostałe produkty żywnościowe:
1. Lubella
2. Winiary
3. Pudliszki
4. Sokołów
5. Hortex
6. Bakoma
7. Saga
8. Bobovita
9. Łaciate
10. Olej Kujawski
Zobacz też: Ile keczupu w keczupie - test Wirtualnej Polski
Finanse
W sektorze finansowym najmocniejszymi markami mogą pochwalić się banki, zwłaszcza te największe. W pierwszej dziesiątce oprócz nich znalazł się tylko jeden ubezpieczyciel i jedno towarzystwo funduszy inwestycyjnych.
Finanse:
1. PKO Bank Polski
2. mBank
3. Bank Zachodni WBK
4. PZU
5. Bank Millennium
6. Bank Pekao
7. Alior Bank
8. Bank BPH
9. Bank Ochrony Środowiska
10. Quercus TFI
Zobacz też: Brunatny ranking banków. One też trują
Handel
Według rankingu "Rzeczpospolitej" najsilniejsze marki handlowe w Polsce należą do platform internetowych. Allegro, Merlin i Neo 24 zdeklasowały Biedronkę, Almę i Żabkę.
Handel:
1. Allegro.pl
2. Merlin.pl
3. Neo24.pl
4. Komfort
5. Komputronik
6. Biedronka
7. Alma
8. Nomi
9. Piotr i Paweł
10. Żabka
Zobacz też: Zakupy w sieci dla ryzykantów
Media i wydawnictwa
Z kolei w przypadku mediów marki internetowe wciąż znajdują się w tyle za telewizją i radiem. Warto zauważyć, że Wirtualna Polska została oceniona najlepiej z portali internetowych.
Media i wydawnictwa:
1. TVN
2. Polsat
3. RMF FM
4. TVP 1
5. Radio Eska
6. TVP 2
7. TVN 24
8. WP.PL
9. Onet.pl
10. TVP Info
Zobacz też: Przetasowania na rynku telewizyjnym
Odzież i obuwie
Najsilniejszą polską marką odzieżową jest Reserved należący do LPP S.A. Do tej samej firmy należy też dziesiąty na liście House. Tego samego właściciela mają Wólczanka i Vistula.
Odzież i obuwie:
1. Reserved
2. Wólczanka
3. Diverse
4. Lasocki
5. Gatta
6. Ochnik
7. Wittchen
8. Vistula
9. Bytom
10. House
Zobacz też: Kto zarabia na twojej koszulce?
Kosmetyki i higiena
Zwycięzca w kategorii kosmetyków to należąca do rodzinnej firmy marka Ziaja. Jest to również najdroższy polski brand kosmetyczny wyceniany na 85 mln zł. Z kolei największy wzrost siły marki zanotowała marka AA, należąca do firmy Oceanic.
Kosmetyki i higiena:
1. Ziaja
2. AA
3. Inglot
4. Soraya
5. Polisilver
6. Bambino
7. Dr Irena Eris
8. Joanna
9. Luksja
10. Eveline
Zobacz też: Świat maluje się polską szminką
Pozostałe produkty niespożywcze
Ciekawie prezentuje się zestawienie najsilniejszych marek pozostałych produktów niespożywczych. Wygląda na to, że Polacy najbardziej doceniają brandy biżuteryjne, które zajęły całe podium. Na dalszych pozycjach znalazły się marki sprzętu AGD.
Pozostałe produkty niespożywcze:
1. Apart
2. W.Kruk
3. Yes
4. Zelmer
5. Amica
6. Mastercook
7. E
8. Canpol Babies
9. Ludwik
10. Bryza
Zobacz też: Mastercook bankrutuje, klienci zostali na lodzie