Słynna marka wróci na rynek
Firma Lubella kupuje znaną przed laty markę Malma. Chce, by najsłynniejsze w latach 90. polskie makarony wróciły na rynek jako marka premium.
17.06.2013 | aktual.: 17.06.2013 12:41
Malmę przejmuje jeden z największych polskich koncernów spożywczych - Grupa Maspex Wadowice. To do niej należy lubelska Lubella. Firma w ubiegłym tygodniu kupiła też zakład produkcyjny Malmy w Malborku. Teraz dołożyła jeszcze znak handlowy. Produkcję słynnego makaronu Maspex chce przenieść jednak do Lublina. Tam też będzie szukać nowych pracowników.
- Lubella planuje zwiększyć zatrudnienie i w pierwszej kolejności skieruje propozycje współpracy do byłych pracowników malborskiej spółki. Rynek makaronów w Polsce rośnie i jest perspektywiczny. Jego wielkość to prawie 150 tys. ton rocznie, a wartość około 900 mln zł - mówi Dorota Liszka, rzeczniczka prasowa Grupy Maspex Wadowice.
Z Malmy firma chce stworzyć markę premium. Według danych Pentora w 2002 roku jej rozpoznawalność sięgała aż 60 proc. Gdy przed dwoma laty makarony zniknęły ze sklepowych półek, rozpoznawalność spontaniczna nadal była bardzo wysoka i sięgała 30 proc. Oznacza to, że co trzeci Polak na pytanie, jakie zna makarony, wymieniał właśnie Malmę.
- Będziemy starać się rozpocząć produkcję i sprzedaż szybko, ale składanie w tym zakresie konkretnych deklaracji byłoby nieodpowiedzialne. Musimy się do tego dobrze przygotować pod wieloma względami: produkcja, sprzedaż, marketing. Wprowadzenie na rynek makaronów Malma nie będzie proste z uwagi na długą nieobecność tej marki w sklepach - dodaje Liszka.
W 2011 roku marka zniknęła jednak ze sklepowych półek, a firma zbankrutowała. Właściciel firmy Francuz Michel Marbot oskarżył o upadek swojego biznesu bank Pekao, który najpierw w 2002 roku udzielił mu kredytu konsolidacyjnego, a cztery lata później nagle wypowiedział umowę i zażądał zwrotu całości pożyczki. Malma nie potrafiła znaleźć innego finansowania, popadła w kłopoty i ostatecznie upadła pięć lat później.
W zeszłym roku Michel Marbot oskarżył bank Pekao o doprowadzenia do bankructwa jego firmy. Powodem miało być wyeliminowanie Malmy z rynku na zlecenie Alessandro Profumo, byłego prezesa Unicredit (właściciel Pekao) i jednocześnie członka rady nadzorczej firmy produkującej makarony Barilla - największego biznesowego konkurenta Michela Marbota.