Szef powinien być kreatywny i uczciwy. A jaki jest Twój?
Większość szefów firm na świecie jest zdania, że najważniejsze cechy przywódcze to kreatywność, uczciwość i myślenie w skali globalnej.
Większość szefów firm na świecie jest zdania, że najważniejsze cechy przywódcze to kreatywność, uczciwość i myślenie w skali globalnej. Polscy menedżerowie kreatywność cenią jeszcze bardziej, ale zdecydowanie wyżej od uczciwości stawiają otwartość i zaangażowanie lidera. Nie zwracają natomiast uwagi na globalne myślenie.
To tylko niektóre z różnic w postrzeganiu biznesu i środowiska biznesowego, jakie wykazała tegoroczna edycja badania Global CEO Study, które wśród 1,2 tys. dyrektorów generalnych dużych, renomowanych firm z całego świata (w tym kilkunastu z Polski) przeprowadził koncern IBM. Monika Remiszewska, dyrektor ds. strategii i transformacji IBM Global Business Services Polska, zwraca uwagę, że prezesi w Polsce nie zostali tak mocno dotknięci przez kryzys finansowy jak szefowie w innych krajach. Jej zdaniem to właśnie tym można tłumaczyć znaczną część różnic dzielących polskich menedżerów od ich kolegów z innych państw (zwłaszcza zachodnich).
Widać to choćby w ocenie znaczenia uczciwości – kryzys sprawił, że na uczciwość i etykę w biznesie na Zachodzie zwraca się teraz znacznie większą uwagę niż wcześniej. W efekcie ponad połowa dyrektorów na świecie wskazuje ją jako jedną z najważniejszych cech przywódcy (w Polsce tylko co trzeci). Co ósmy szef na świecie wśród cech przywódcy wymienia pokorę (w Polsce żaden). Polscy dyrektorzy mniejsze znaczenie przywiązują również do wpływu przywódcy na pracowników.
Zdaniem Moniki Remiszewskiej, światowy kryzys sprawił, że menedżerowie przewartościowali znaczenie czynników, które oceniają jako istotne dla działalności ich firm w najbliższych latach. Na pierwszym miejscu nadal wskazują czynniki rynkowe, jednak bardziej cenią obecnie technologie niż kapitał ludzki. Czynnik ludzki związany z umiejętnościami pracowników, który w poprzednich badaniach wymieniano jako drugi co do ważności, w tym roku spadł na czwarte miejsce (został zastąpiony przez technologie).
Badanie potwierdza, że dla części firm kryzys był szansą wzrostu. Jak wynika z opinii ich prezesów, w kryzysowych sytuacjach kluczowe jest kreatywne podejście do strategii firmy oraz zbliżenie się do klienta – o czym mówi 95% szefów firm o najlepszych wynikach. Na podstawie: Rzeczpospolita Ekonomia i Rynek, s. 11, Polscy szefowie chcą być kreatywni, 16 czerwca 2010 r.