Trwa ładowanie...

Tak będą nas kantować na cenach

Nadchodzi rewolucja w portfelach Polaków. Już niedługo mają zniknąć jedno– i dwugroszówki a wraz z nimi promocyjne ceny 9,99 zł ze sklepowych półek. – Z całą pewnością ceny zostaną zaokrąglone w górę, nie w dół - mówi Faktowi prof. Robert Gwiazdowski. Na tym jednak nie koniec zmian. Rząd zmieni prawo tak, że produkty nie będą musiały mieć metek.

Tak będą nas kantować na cenachŹródło: newspix.pl, fot: damian burzykowski
d1zvxim
d1zvxim

To będzie z pewnością główny mankament rezygnacji z "drobnych" – w sklepach zapłacimy więcej, bo skończy się magia końcówek z 99 groszami, które – w zgodnej opinii handlowców – potrafiły zwiększyć sprzedaż danego produktu nawet o 15 procent przy niewielkiej stracie sprzedającego. Teraz musiałby obniżyć cenę o kolejne 4 grosze, do końcówki 95 groszy, a to już przestaje być opłacalne. Ekonomiści nie mają wątpliwości, że ceny – może nieznacznie – ale na pewno zostaną zaokrąglone w górę, a nie w dół.

To nie jedyna zła wiadomość dla klientów sklepów. Ministerstwo Finansów już zapowiedziało, że w niedługim czasie ulży sprzedawcom kasując obowiązek metkowania każdego towaru wyłożonego na sklepowej półce. Oznaczać to będzie, że aby sprawdzić cenę, trzeba będzie najczęściej zapytać sprzedawcę. W większych sklepach – sprawdzić ją na specjalnym czytniku. – Propozycje te nie oznaczają, że konsument dopiero przy kasie dowie się ile musi zapłacić. Sprzedawcy w inny sposób uwidocznią cenę towaru – przekonuje Jerzy Gramatyka, Miejski Rzecznik Konsumentów w Krakowie. Dodaje jednak, że sposób uwidocznienia ceny, to "sprawa otwarta". W praktyce często cena z półki nie zgadza się z faktyczną ceną produktu, a o tym dowiadujemy się przy kasie.

Prof. Robert Gwiazdowski:

- Od czasu wprowadzenia nowych nominałów minęło już trochę lat. Inflacja spowodowała, że grosz przestał odgrywać taką rolę jak wtedy, gdy był bity. Likwidacja nie wpłynie znacząco na ceny. Zostaną zlikwidowane ceny z końcówką 99 gr. Polityka cenowa jest polityką firm, które ją kształtują. W większości obszarów mamy taką konkurencję, że ja nie sądzę, aby ktoś podwyższał znacząco ceny, bo niestety nie może mieć pewności, że konkurencja zrobi tak samo. Wtedy dany przedsiębiorca w oczywisty sposób straci. Z całą pewnością ceny zostaną jednak nieznacznie, ale zaokrąglone w górę nie w dół.

d1zvxim
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1zvxim