To koniec Reala w Polsce?
Sprzeda, nie sprzeda? Plotki o sprzedaży sieci supermarketów Real przez właściciela - niemieckie Metro AG - pojawiają się średnio raz na parę miesięcy. Oliwy do ognia dolewa również sama firma. Jak to jest z tym Realem? Czy czekają nas zmiany na rynku supermarketów w Polsce?
13.07.2012 | aktual.: 13.07.2012 16:22
Na początku lipca niemiecka gazeta "Lebensmittel Zeitung" informowała, iż niemiecki gigant zamierza zrestrukturyzować sieć supermarketów Real. Mówiono m.in. o ewentualnej sprzedaży oddziałów z Europy Środkowo-Wschodniej. Jak twierdzi "LZ", potencjalnym nabywcą supermarketów Real w Polsce oraz w Rosji, Rumunii, Turcji i na Ukrainie może być Auchan, który także posiada placówki w tych krajach.
O sprzedaży Reala Auchanowi pisze również portal fruitnet.com. Planowanymi działaniami ma kierować Didier Fleury, który zarządza oddziałem z Europy Środkowo-Wschodniej.
Sama spółka nie komentuje tych informacji.
Pogłoski o sprzedaży Reala na przykład amerykańskiemu potentatowi Walmartowi pojawiają się na rynku już od ponad roku. Wirtualna Polska pisała o tym wielokrotnie (Gigant wchodzi do Polski? *oraz *Walmart kupi hipermarkety Real Polska?, a także Walmart puka do polskich drzwi?)
Wszelkie plotki na temat przejęcia Reala przez Walmart niemiecka firma ucinała od razu.
- Nie było żadnych rozmów z Walmartem dotyczących sprzedaży naszych sklepów Reala w Polsce - zaprzeczył w lutym Kilian Roetzer, szef działu mediów finansowych w niemieckim Metro AG.
Amerykański sprzedawca konsekwentnie odmawiał komentowania rynkowych plotek czy spekulacji dotyczących wejścia do Polski.
Informacje o sprzedaży supermarketów w Polsce mogą się wydać dziwne, tym bardziej że w kwietniu tego roku Metro Group poinformował, że sklepy w Polsce przejdą gruntowną modernizację. Zmieni się wystrój wnętrz, rozmieszczenie towarów, wymienione zostaną meble i urządzenia w sklepach. Klientom zostaną zaproponowane różne usługi dodatkowe, np. kupujący będzie miał możliwość zamówienia książek, filmów, płyt z działu Kultura, którego nie znalazł na półce i odebrania go w ciągu najbliższych dni.
- W przypadku hipermarketów trudno wyróżnić się na tle konkurencji asortymentem, chcemy, więc, aby odróżniały nas wprowadzone usługi - wyjaśniali wówczas przedstawiciele sieci Real.
W połowie czerwca pojawiła się ponadto informacja, iż Real zamierza rozwinąć swoją sieć sprzedaży poprzez stworzenie sklepu internetowego. Klient miałby możliwość złożenia zamówienia przez internet i jego odbiór w supermarkecie.
- Pierwotne plany zakładają wejście w fazę testową e-sklepu w okolicach pierwszego kwartału 2013 roku - informuje Real. - Sklep w Polsce będzie bazował na sprawdzonych rozwiązaniach z rynku niemieckiego, gdzie odniósł wielki sukces.
Sieć Real rozpoczęła swoją działalność w Polsce pod koniec 1995 r. Obecnie obejmuje 54 markety, gdzie pracuje obecnie 13,5 tys. osób. Należy do Metro Group - drugiego co do wielkości w Europie i trzeciego na świecie koncernu handlowego.
Na świecie Real jest obecny w takich krajach, jak Niemcy, Turcja, Rosja czy Rumunia.